Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-24, 20:42
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard Stibor vs rörligt lån

Ska man välja Stibor eller ”rörligt” bolån till föreningen?

Fördelar och nackdelar tas tacksamt emot
Svara med citat
Gammal 2022-10-26, 08:42
P2222 P2222 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2021
Standard

Rörligt; ofta billigare i det längre loppet. Kan dock pendla mycket upp- och ner.

Fast; ofta dyrare, men enklare att planera då man vet vilken kostnad det blir varje månad.

Bästa brukar vara en mix av fasta och rörliga räntor. Om ni känner att föreningens ekonomi är stark skulle jag köra rörligt.
Svara med citat
Gammal 2022-10-26, 11:11
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av P2222 Visa inlägg
Rörligt; ofta billigare i det längre loppet. Kan dock pendla mycket upp- och ner.

Fast; ofta dyrare, men enklare att planera då man vet vilken kostnad det blir varje månad.

Bästa brukar vara en mix av fasta och rörliga räntor. Om ni känner att föreningens ekonomi är stark skulle jag köra rörligt.
via banken kan man få lån med olika bindningstider och 90 dagars bindningstid ofta benämns som rörlig och jag förstår att rörliga historiskt varit mest fördelaktigt över tid.

Har fått erbjudande att binda mot Stibor - 30 dagar, ett år etc. Givetvis med påslag.

Tror jag förstår på en lekmanna nivå vad skillnaden är men vad är mest fördelaktigt över tid och varför erbjuds lån låst mot Stibor
Svara med citat
Gammal 2022-11-18, 11:40
Alfred Lingström Alfred Lingström är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nhtnht Visa inlägg
Ska man välja Stibor eller ”rörligt” bolån till föreningen?

Fördelar och nackdelar tas tacksamt emot
Det vanligaste svaret är att blanda, dvs rörlig och fast. Fördelningen mellan dessa kan såklart skilja sig men jag ser ofta att man kör 50 50 eller 60% rörligt och 40% fast.

Jag skulle säga att man inte ska jämföra en privatpersons bolån med en BRF och därav bör man ha en viss andel fast.

Sen ha minst 1% årlig amorteringen på totalskulden.

https://www.lingstromfastighet.se/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rörligt lån, hur mycket har ni pressat räntan? joniels Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2014-08-01 15:13
Rörligt eller bundet? Admin Senaste Nytt 0 2009-04-27 22:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare