Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-08-22, 08:32
mikes mikes är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2021
Standard Vad betalar ni för Hissar per år?

Hej vår BRF har 6st hissar vån 0-9 dessa installerades 2010 av KONE,

2020 kostade dessa 180,000 / år i drift och reparationskostnad

2021 kostade dessa 240,000 / år i drift och reparation

Jag tycker det låter dyrt med ca 40,000 sek per år och hiss för underhåll, Men jag har inget att jämföra mot.

Har ni samma kostnader?
Svara med citat
Gammal 2022-08-23, 23:29
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Hej, jag hittar ca 200tkr / år för våra hissar (18st i 4-våningshus) de 2 senaste åren. Dock så kommer vi nog att lägga 1mkr i underhåll för dessa nästa år. Hissarna är från sent 80-tal de flesta. Några är förnyade.

Jag gissar att era hissar belastas betydligt mer än våra då ni har 9st våningar. Våning 0 och 1 antas inte nyttja hiss så mycket medans våning 2-9 lär göra det hela tiden. Så jag skulle säga att kostnaden är motiverad. Det går säkerligen att sänka kostnaden men jag tycker man ska vara försiktig med hissavtal om man har kvalitet på underhållet då ingen kommer bry sig om sparade pengar om man tvingas gå upp och ner 9 våningar allt för många gånger.

Det man kan kolla på är jourutryckningar. Man kan lära sig att själv kunna sänka ner hissen för att kunna släppa ut folk som fastnat och sen ställa den för att sedan hantera den på vanlig arbetstid. Men då ska ju sådana händelser vara många.
Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 23:51
Kakis Kakis är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2021
Standard

Eftersom jag inte längre är med i styrelsen kan jag inte ta fram relevanta siffror. Våra hissar är från slutet av 80-talet.

Dock vet jag att man något år innan jag gick med i styrelsen så bytte man från Kone till Hiss i Skåne. Detta då man var missnöjd med Kone. Eller kanske snarare kände sig lurade av Kone. Observera att nedan är endast vad andra berättat för mig och att det nu ligger snart 10 år bakåt i tiden. Det kan alltså vara så att vissa saker inte stämmer.

Ett Exempel var en reservdel som verkade orimligt dyr. Teknikern hade lämnat kartongen efter sig i hissrummet. En tidigare styrelsemedlem tog reda på vad reservdelen kostade från leverantören och fann att den var mycket billigare än vad vi fakturerades. Med mycket billigare menar jag mer än en faktor 10.

En annan gång hade kontrollanten anmärkt att hisslinan skavde mot kanten i hålet där den går ner till hisschaktet. Om jag minns rätt berodde detta på att en bult satt löst vilket gjorde att hela maskineriet flyttat sig så långt att linan skavde mot kanten. Detta uppenbara problem hade gått Kone helt förbi, vilket fick styrelsen att undra hur mycket skötsel och underhåll av hissarna vi egentligen fick för det vi betalade.

Kostnaderna ska ha sjunkit och problemen minskade när Kone byttes ut. Dock ska det sägas att man gjorde även en modernisering av hissarna i samband med bytet, vilket också kan förklara minskningen av problem. Kone ville nog istället göra i princip ett totalbyte för mycket mer pengar tror jag.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur gör era hissar, och varför? Tomas1234567 Bostadsrättsforum 1 2019-01-28 12:41
Upphandling nya hissar tompa69 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2015-03-08 18:06
Renovering av hissar i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-01-14 16:43
Renovera hissar i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2008-10-11 15:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare