|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen har ju en skyldighet att föra lägenhetsförteckning och medlemsförteckning.
Kan jag som medlem i föreningen kräva att få tillgång till dessa förteckningar? MVH Ander Hidman |
|
|||
|
|||
![]() Medlemsförteckningen har du rätt att få ut.
Du har också rätt att få ett utdrag ur lgh-registret rörande din egen bostadsrätt. Du kan inte kräva "tillgång" till registren. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kan jag, mer konkret, få reda på vika som äger de 30 st 1,5-rummare av föreningens lägenhetsbestånd, för att kunna kontakta dem med en enkät om hur de uppfattar ett styrelsebslut som på ett avsevärt sätt förändrats deras boende? |
|
|||
|
|||
![]() Lagtexten:
Citat:
"Jag behöver en medlemsförteckning där det framgår allas lgh storlek." Förutsatt att det är tekniskt möjligt att skriva ut denna relativt enkelt från föreningens system och förutsatt att du inte bråkat med styrelsen innan så ser jag ingen anledning att de inte skulle kunna ge dig en sådan. |
|
|||
|
|||
![]() Tack för det uttömmande svaret!
|
|
|||
|
|||
![]() Kan ge ett par kommentarer ifall styrelsen mot förmodan inte skulle vilja sammarbeta:
Gissningsvis så köper ni någon ekonomisk/administrativ förvaltningstjänst som sköter dessa register. Jag skulle gissa att det går att fråga er förvaltare direkt. Detta i händelse att du skulle vilja pröva utan att behöva diskutera med styrelsen direkt. Förvaltaren har troligen också bättre koll på lagdetaljer som att föreningen är skyldig att lämna ut medlemsregistret. Som Harald citerar ur lagen så är det få saker som måste stå i medlemsförteckningen. Med tanke på GDPR kan man diskutera om det är ok att ha mer än så idag eftersom den måste lämnas ut till vem som helst som begär det. Men detta bör räcka för att du ska kunna lista ut vilka det är som har tex 1,5 rum. Här är två sätt om det inte framgår direkt av registret: Gå till kommunen och begär ut ritningarna. Bygglovshandlingarna är offentliga. I våra ritningar framgår det vilken lägenhet som har vilket nummer. Ur ritningarna bör du kunna få ditt svar. Eftersom föreningens ekonomiska plan finns registererad hos bolagsverket så bör man kunna begära ut den därifrån. I den tror jag det måste finnas ett register över varje lägenhet inklusive hur många rum och hur stor lägenheten är. Grannföreningen som är relativt nybildad kan man få på webben för 75 kr. Min egen brf som är från 80-talet, dvs före den digitala eran hade inget sånt alternativ. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"förutsatt att du inte bråkat med styrelsen innan så ser jag ingen anledning att de inte skulle kunna ge dig en sådan" Jag frågar mig, eftersom jag driver en process i Hyresnämnde mot styrelsen, och att jag verkligen är en "nagel i ögat" på styrelsen, om de av den anledningen skulle kunna vägra mig uttdrag ur medlemsförteckningen" /Anders |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men du får läsa exakt vad jag skrev i mitt svar. Jag menade att om du vill ha ut en uppgift som inte automatiskt kommer med när styrelsen/förvaltaren trycker på ”skriv ut medlemsregister” så lär de inte ta sig tiden eller omaket att i sitt program ta fram ytterligare uppgifter till en bråkstake om de inte behöver. Fullt förståeligt så klart. Och detta är helt utan att jag vet vad ni bråkar om eller lägger några värderingar i det, jag bara konstaterar att du i en sådan sits inte lär få mera hjälp än vad de absolut måste ge dig. |
|
|||
|
|||
![]() Rent allmänt kan jag tillägga att hyresnämnden i stort sett alltid är en återvändsgränd för en enskild /eller grupp / av medlemmar. Jag har varit där ett antal vändor och aldrig har en enda medlem fått rätt i någonting.
Anledningen till det beror på ett par saker: Dels så är hyresnämnden inte ursprungen satt att hantera tvister inom brf över huvud taget (vilket typ hörs på namnet...) utan den funktionen har de blivit ålagda efteråt och då mest i form av medling . Medlingen är frivillig (vill inte föreningen så dyker de inte upp) och utan rättsverkan. Sedan är hela idén med att gå till hyresnämnden ett feltänk - det var inte så lagstiftaren tänkte sig att tvister inom bostadsrätt skulle lösas. Istället vilar rättsprinciperna inom brf:n på att medlemskapet är frivilligt, företrädarna (styrelsen) väljs och avsätts av medlemmarna och alla medlemmar har motionsrätt till stämman som är högsta beslutande organet. Således har man som medlem alltid möjlighet att avsätta en styrelse som missköter sig och man kan också alltid via stämman eller en extra stämma överpröva ett styrelsebeslut eller tvinga styrelsen att agera på ett visst sätt i en viss fråga. För en extra stämma krävs att 10 % av medlemmarna står bakom begäran och sedan gäller att för de flesta frågor gäller enkel majoritet. De enda situationerna där du inte kommer vidare via förenings demokratin är ju i teorin de frågor där du inte får ihop en majoritet för ditt förslag. Men då är det ju troligen ditt förslag det är fel på och få får du acceptera att majoriteten vill något annat. Man får inte allt exakt som man själv vill i en brf, och accepterar man inte den verkligheten så bör man nog fundera på om det är rätt boendeform man valt. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Lägenhetsförteckning bostadsrättsförening | Admin | Faktabanken | 9 | 2017-06-29 10:42 |
Litar du på SBC’s lägenhetsförteckning? Big mistake! | Silva | Bostadsrättsforum | 6 | 2014-11-19 00:13 |
Brandskyddsdokumentation/Lägenhetsförteckning | LEN | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 12 | 2013-05-01 19:01 |
Lägenhetsförteckning | Gnibbe | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 13 | 2013-04-16 09:33 |
Medlems- och lägenhetsförteckning bostadsrättsförening | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 01:44 |