Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-06-07, 09:59
spejset spejset är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2022
Standard Ang lägenhetsförteckning

Styrelsen har ju en skyldighet att föra lägenhetsförteckning och medlemsförteckning.

Kan jag som medlem i föreningen kräva att få tillgång till dessa förteckningar?

MVH
Ander Hidman
Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 12:48
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Medlemsförteckningen har du rätt att få ut.

Du har också rätt att få ett utdrag ur lgh-registret rörande din egen bostadsrätt.

Du kan inte kräva "tillgång" till registren.
Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 13:05
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Medlemsförteckningen har du rätt att få ut.

Du har också rätt att få ett utdrag ur lgh-registret rörande din egen bostadsrätt.

Du kan inte kräva "tillgång" till registren.
------
Kan jag, mer konkret, få reda på vika som äger de 30 st 1,5-rummare av föreningens lägenhetsbestånd, för att kunna kontakta dem med en enkät om hur de uppfattar ett styrelsebslut som på ett avsevärt sätt förändrats deras boende?
Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 15:28
Yotta-medlem

Standard

Lagtexten:

Citat:
9 § Medlemsförteckningen ska ha till ändamål att ge föreningen, medlemmarna och andra underlag för att bedöma medlemsförhållandena i föreningen.

Medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om
1. varje medlems namn och postadress,
2. tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och
3. den bostadsrätt som medlemmen har.

Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig hos föreningen för var och en som vill ta del av den. Om förteckningen förs med automatiserad behandling, ska föreningen ge var och en som begär det tillfälle att hos föreningen ta del av en aktuell utskrift eller annan aktuell framställning av förteckningen.
Lagen anger minimikrav, kan ju hända att er förteckning listar lgh storlek också. Men är det inte med kan du inte kräva det men så klart ställa frågan.

"Jag behöver en medlemsförteckning där det framgår allas lgh storlek."

Förutsatt att det är tekniskt möjligt att skriva ut denna relativt enkelt från föreningens system och förutsatt att du inte bråkat med styrelsen innan så ser jag ingen anledning att de inte skulle kunna ge dig en sådan.
Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 19:19
Duktig medlem

Standard

Tack för det uttömmande svaret!
Svara med citat
Gammal 2022-06-07, 21:05
Kakis Kakis är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2021
Standard

Kan ge ett par kommentarer ifall styrelsen mot förmodan inte skulle vilja sammarbeta:

Gissningsvis så köper ni någon ekonomisk/administrativ förvaltningstjänst som sköter dessa register. Jag skulle gissa att det går att fråga er förvaltare direkt. Detta i händelse att du skulle vilja pröva utan att behöva diskutera med styrelsen direkt. Förvaltaren har troligen också bättre koll på lagdetaljer som att föreningen är skyldig att lämna ut medlemsregistret.

Som Harald citerar ur lagen så är det få saker som måste stå i medlemsförteckningen. Med tanke på GDPR kan man diskutera om det är ok att ha mer än så idag eftersom den måste lämnas ut till vem som helst som begär det. Men detta bör räcka för att du ska kunna lista ut vilka det är som har tex 1,5 rum. Här är två sätt om det inte framgår direkt av registret:

Gå till kommunen och begär ut ritningarna. Bygglovshandlingarna är offentliga. I våra ritningar framgår det vilken lägenhet som har vilket nummer. Ur ritningarna bör du kunna få ditt svar.

Eftersom föreningens ekonomiska plan finns registererad hos bolagsverket så bör man kunna begära ut den därifrån. I den tror jag det måste finnas ett register över varje lägenhet inklusive hur många rum och hur stor lägenheten är. Grannföreningen som är relativt nybildad kan man få på webben för 75 kr. Min egen brf som är från 80-talet, dvs före den digitala eran hade inget sånt alternativ.
Svara med citat
Gammal 2022-06-08, 13:52
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Lagtexten:

Lagen anger minimikrav, kan ju hända att er förteckning listar lgh storlek också. Men är det inte med kan du inte kräva det men så klart ställa frågan.

"Jag behöver en medlemsförteckning där det framgår allas lgh storlek."

Förutsatt att det är tekniskt möjligt att skriva ut denna relativt enkelt från föreningens system och förutsatt att du inte bråkat med styrelsen innan så ser jag ingen anledning att de inte skulle kunna ge dig en sådan.
-----
"förutsatt att du inte bråkat med styrelsen innan så ser jag ingen anledning att de inte skulle kunna ge dig en sådan"

Jag frågar mig, eftersom jag driver en process i Hyresnämnde mot styrelsen, och att jag verkligen är en "nagel i ögat" på styrelsen, om de av den anledningen skulle kunna vägra mig uttdrag ur medlemsförteckningen"
/Anders
Svara med citat
Gammal 2022-06-08, 16:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag frågar mig, eftersom jag driver en process i Hyresnämnde mot styrelsen, och att jag verkligen är en "nagel i ögat" på styrelsen, om de av den anledningen skulle kunna vägra mig uttdrag ur medlemsförteckningen"
/Anders
Jag förstod att troligen låg en konflikt bakom. Det är väldigt ovanligt att en medlem behöver dessa uppgifter för att denne vill göra något för sin förening...

Men du får läsa exakt vad jag skrev i mitt svar. Jag menade att om du vill ha ut en uppgift som inte automatiskt kommer med när styrelsen/förvaltaren trycker på ”skriv ut medlemsregister” så lär de inte ta sig tiden eller omaket att i sitt program ta fram ytterligare uppgifter till en bråkstake om de inte behöver.

Fullt förståeligt så klart.

Och detta är helt utan att jag vet vad ni bråkar om eller lägger några värderingar i det, jag bara konstaterar att du i en sådan sits inte lär få mera hjälp än vad de absolut måste ge dig.
Svara med citat
Gammal 2022-06-08, 16:17
Yotta-medlem

Standard

Rent allmänt kan jag tillägga att hyresnämnden i stort sett alltid är en återvändsgränd för en enskild /eller grupp / av medlemmar. Jag har varit där ett antal vändor och aldrig har en enda medlem fått rätt i någonting.

Anledningen till det beror på ett par saker: Dels så är hyresnämnden inte ursprungen satt att hantera tvister inom brf över huvud taget (vilket typ hörs på namnet...) utan den funktionen har de blivit ålagda efteråt och då mest i form av medling . Medlingen är frivillig (vill inte föreningen så dyker de inte upp) och utan rättsverkan.

Sedan är hela idén med att gå till hyresnämnden ett feltänk - det var inte så lagstiftaren tänkte sig att tvister inom bostadsrätt skulle lösas. Istället vilar rättsprinciperna inom brf:n på att medlemskapet är frivilligt, företrädarna (styrelsen) väljs och avsätts av medlemmarna och alla medlemmar har motionsrätt till stämman som är högsta beslutande organet.

Således har man som medlem alltid möjlighet att avsätta en styrelse som missköter sig och man kan också alltid via stämman eller en extra stämma överpröva ett styrelsebeslut eller tvinga styrelsen att agera på ett visst sätt i en viss fråga. För en extra stämma krävs att 10 % av medlemmarna står bakom begäran och sedan gäller att för de flesta frågor gäller enkel majoritet.

De enda situationerna där du inte kommer vidare via förenings demokratin är ju i teorin de frågor där du inte får ihop en majoritet för ditt förslag. Men då är det ju troligen ditt förslag det är fel på och få får du acceptera att majoriteten vill något annat. Man får inte allt exakt som man själv vill i en brf, och accepterar man inte den verkligheten så bör man nog fundera på om det är rätt boendeform man valt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lägenhetsförteckning bostadsrättsförening Admin Faktabanken 9 2017-06-29 10:42
Litar du på SBC’s lägenhetsförteckning? Big mistake! Silva Bostadsrättsforum 6 2014-11-19 00:13
Brandskyddsdokumentation/Lägenhetsförteckning LEN Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2013-05-01 19:01
Lägenhetsförteckning Gnibbe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2013-04-16 09:33
Medlems- och lägenhetsförteckning bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare