|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Känner ni till någo bostadsrättsförening som på sin officiella hemsida har ett diskussionsforum? MVH Andersd |
|
|||
|
|||
![]() Vet några som försökt men alla har lagt ner.
Idén funkar inte då den bara drar till sig gnällspikar och troll som därmed saboterar för föreningens arbete. Lite så här gäller ju om dina demokratiska rättigheter och skyldigheter i en Brf: Du företräder dig själv och har rätt att rösta, motionera och kandidera till styrelsen. Om du har svårt att utöva din rätt har du rätt till att använda dig av ett ombud som då får föra din talan. Skyldigheten du har att utöva din rätt på sådant sätt att du främjar din egen boendemiljö samt gynnar förening och övriga medlemmar. Eftersom vi inte kan har alla medlemmar i en styrelse eller en styrelse som är tillgänglig 24/7 så formaliserar man i alla föreningar kontaktvägar in till styrelsen, håller föreningsmöten där medlemmar får komma till tals samt stämmor. Ett forum (eller en anslagstavla eller upptejpade "arga" lappar är samma sak fast inte lika tekniskt modernt) tillgodoser i viss mån den enskilda medlemmens rättigheter men utan att avkräva densamma dess skyldigheter. Därav är det en dålig idé. |
|
|||
|
|||
![]() Vi försökte med en app från en tredjepart. Man kunde felanmäla och skapa diskussionsgrupper samt se kalenderhändelser men jag ser inte riktigt vinsten i det hela.
Jag tror att den där tredjepartsleverantören kommer att gå i konkurs inom några år. Men jag ser en nytta som man skulle kunna skapa med en sådan app. Om man t ex knyter en app till sin försäkring och låter de boende självbesiktiga sina egna lägenheter baserat mot kostnadsdrivare så skulle man kunna sänka försäkringskostnaden baserad på utfallet. T ex om man som försäkringsbolag vill skydda sig mot vattenskador i köken så får de boende ta bilder på droppskydd och kopplingar under diskbänken. På detta sätt så kan man ta fram en risk i föreningen och den boende kan hjälpa till att sänka risken. Om inte den boende är hjälpsam så kan föreningen ta vid. På detta sätt skulle man ytterst kostnadseffektivt besikta stora mängder lägenheter, om besiktningen skulle visa brister så har försäkringsbolagen tvångsmedel (genom att inte betala vid eventuell skada) för att få den boende att åtgärda brister. Så om någon kan skapa denna typ av tjänst och den råkade ha diskussionsgrupper så skulle jag gärna försöka införa den i min förening. |
|
|||
|
|||
![]() Min erfarenhet av facebookgrupper och liknande är att det är ett tveeggat svärd.
Det är ett smidigt sätt att kommunicera ut enklare saker, men tyvärr finns det en massa gnällspikar som tror att styrelsen är tillgänglig 24/7 och kan kontaktas via chattar, pm etc. Tydliga regler och hårda moderatorer är vad som gäller. Sen får man tänka på att alla inte kan eller vill vara med i sådana grupper. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problemet är att det ofta kan uppstå diskussioner och det blir sällan lika genomtänkt från bådas sidor såsom mejl/brevväxling. Man blir ju även "uppkopplad" på ett helt annat sätt och det kan vara svårt att "stänga av" styrelsearbetet.
|
|||
|
|||
![]() Man får inte erbjuda för många kommunikationsvägar heller då det blir svårt med uppföljning. Sen så är oftast inte styrelsen ägare till en FB grupp. Vad händer om ägaren flyttar, blir ovän med styrelsen, tar bort sitt konto eller dör?
Hemsida, information på anslagstavla/brevlåda, epost och brev via post tycker jag är en nivå som de flesta föreningar bör kunna hantera. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hyresnämnd/beslut/andrahand till förenings nackdel | Rimu | Bostadsrättsforum | 8 | 2021-12-08 11:49 |
Forum | Malin | Bostadsrättsforum | 1 | 2012-07-01 09:59 |
Vad får förenings revisor granska? | sophi | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 7 | 2010-06-10 09:48 |
Renovering av badrum - Var går gräns mellan förenings och medlems ansvar i brf? | tractors | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 4 | 2009-03-17 09:50 |