|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() I vår förening har vi väldigt låga parkeringsavgifter jämfört med marknadsvärdet. Parkeringarna hyrs ut med separata avtal och ingår alltså inte i bostadsrätten, man kan ställa sig i kö till flera parkeringar genom ett kösystem. Jag anser att ett mer rättvist system skulle vara att ha marknadsmässiga hyresavtal för parkeringarna och använda intäkterna för att sänka årsavgiften.
Jag har därför motionerat om detta. Att satsen lyder: Att hyrorna för parkering och garage höjs till marknadsinriktade nivåer. Jag har i motionen gett räkneexempel och gjort en uppskattning av vilken nivå som jag bedömer rimlig men varit tydlig med att detta är exempel och att hyresnivåerna ska styras av den interna tillgången/efterfrågan. Jag tänker att det sedan skulle vara styrelsens ansvar att utreda och fastställa vilken nivå detta skulle innebära. Styrelsen har svarat att stämman saknar beslutsrätt då det är deras förvaltningsansvar. De har dock inte lämnat något svar om vad de anser i frågan. Jag förstår absolut att stämman inte kan besluta om avgifter i många avseenden, det är ju styrelsen som ansvarar för ekonomin till syvende och sist. Men borde inte stämman kunna fatta beslut om vilka principer som ska gälla för avgiftssättning? Vad gäller? Hur bör man formulera sig för att stämman ska ha beslutsrätt? |
|
|||
|
|||
![]() En mycket bra motion och helt rätt tänkt! Att plocka in föreningens behov av intäkter från annat än årsavgiften är en bra affär för alla i föreningen.
Rätt att stämman inte kan besluta om en viss hyra. Men visst kan stämman fatta ett inriktnings beslut att hyresnivån bättre bör avspegla den allmänna hyresnivån i området. Sedan skall beslutet efterlevas också vilket alltid är svårt. Bäst så klart om styrelsen kan övertygas om att detta är en bra affär för alla samt så klart det bästa om du själv sätter dig i styrelsen och genomför den förvaltning du tror är bäst för din förening. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hur många lägenheter finns det i föreningen? Hur många parkeringsplatser har föreningen med el./utan el, finns laddstolpar för elbil? Vad är din ekonomiska kalkyl? Om du höjer hyran för parkeringsplatser till nivån du anser är marknadsmässig hur många procent skulle det öka intäkterna totalt i föreningen? Finns lokaler i föreningen som hyrs ut till näringidkare? |
|
|||
|
|||
![]() Om hyran är för hög. Finns det risk att man säger upp parkeringsplatser och parkerar på gatan i stället? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
Vi är i denna sits då folk väljer boendeparkering som är billigare än att hyra parkeringsplats från föreningen. |
|
|||
|
|||
![]() Ja men det är ju detta som är hela tricket!
Problemställningen: Styrelsen får inte gynna en medlem eller grupp av medlemmar på en annan medlem eller grupp av medlemmars bekostnad. Till parkeringsplatserna är det X stycken i kö eller X månaders kötid. Lösningen: Jobba med priset - höj stegvis mot marknadspriset tills styrelsen tycker föreningen har rimlig kötid samt fortsatt alla platser uthyrda. Klart! Allt annat är dålig förvaltning. |
|
|||
|
|||
![]() Det står normalt i stadgarna att det är styrelsens uppgifter att fastställa föreningens avgifter. Med detta menas de avgifter som bostadsrättshavarna ska betala till föreningen för sina bostadsrätter.
Garagehyra är ingen avgift man betalar som bostadsrättshavare utan som hyresgäst. Bostadsrätt,avgift bostadsrättslagen Hyresrätt, hyra, jordabalken kap 12. Enligt min mening kan motionären föreslå en viss hyra per månad, eller också en marknadsmässig hyra som styrelsen kan få som uppgift att ta reda på. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tänk så här: Styrelsens kanske viktigaste uppgift är att ta in tillräckligt med pengar för att förvalta föreningen: drift, underhåll, amorteringar och projekt. För att fördela intäkterna korrekt mellan årsavgifter och olika hyror upprättar styrelsen en budget. Och i vissa föreningen har utgör hyresintäkterna lejonparten av alla intäkter... Om då stämman i efterhand kan fatta helt andra beslut så faller ju hela idén. Du kan inte ge en part ansvaret (att säkerställa att det kommer in tillräckligt med pengar) och sedan en annan part befogenheten (att besluta om hur mycket pengar som skall komma här eller där). Så nej - stämman sätter varken avgifter eller hyror. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tycker man skall koka ner motionen till att hyran för parkeringsplatserna skall få en prissättning som är marknadsmässig samt fortsatt är attraktiv att hyra för medlemmarna. Styrelsen verkade ej vara så sugen på konkreta siffror och exempel så då får man ta det på enbart principmässigt plan. Och sen om ett år om de inte gjort något så får man be dem redogöra för hur de motiverar att den nivå på hyran som är satt är marknadsmässig. |
|
|||
|
|||
![]() I Bostadsrättslagen 9 kap 13 paragrafen föreskrivs vem som ansvarar för att fastställa de avgifter som bostadsrättshavarna ska betala till föreningen. Det år
Insats Upplåtelseavgift Årsavgift Pantsättningsavgift Överlåtelseavgift Andrahandsöverlåtelseavgift. Där står att det är styrelsens uppgift att fastställa dessa avgifter OM INTE ANNAT SÄGS I STADGARNA. Jag har sett registrerade stadgar som säger att det är stämman som beslutar storleken på årsavgiften vilket inte är att rekommendera. Eftersom lagen ger stämman rätt att fastställa årsavgifter är det logiskt att stämman har rätt att bestämma storleken på hyror ( inte avgifter). |
|
|||
|
|||
![]() Nej fortfarande helt fel. Du kan inte utkräva ansvar om du inte samtidigt ger befogenheten. Simple as that.
Bara för att du läser lagen som djävulen läser bibeln betyder det inte att det är rätt och riktigt. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Motionera om mer samarbete | Pensionär | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 14 | 2012-06-21 12:08 |
Dags att motionera | Nybörjare | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2012-01-29 12:39 |
Motionera mera | Pensionär | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2011-11-10 16:29 |
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 5 | 2008-04-10 12:16 |
Motionera i en brf - Hur gör man? | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2008-03-11 23:53 |