|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vi är en pytteförening på 8 lägenheter, jag är ordförande. Vi har tröttnat på HSBs nonchalans, även om vi fullt ut förstår den. Så vid senaste mötet beslutades det att vi skulle säga upp detta avtal och ta över det själva (en person med erfarenhet av att driva egna företag skulle bli 'kassör' och ta uppdraget).
Problemet är ju att jag inte har full koll på vad som krävs. Jag har kollat med både Fortknox och bookia och båda företagen va helt 'jomen det är inga problem', men jag skulle ändå behöva en punktlista. Sie-filen importeras in i dessa program, och sen kopplar man det till ett bankkonto, och så ser man till att autogiro sköter inkommande och utgående pengar till rätt 'konto' i programmet. Sen en gång per år trycker man på en knapp som heter 'bokslut' och skickar in detta till Skatteverket när de efterfrågar detta? Är det allt? Vi är fortfarande medlemmar i HSB, så det ligger ett revisorkrav tills vidare och jag antar att vi fortfarande kan köpa och sälja lägenheter och bara skicka in köpeavtalet för registrering? Jag har tittat igenom en mängd olika offerter och specifikationer på dessa avtal, men det är fyllt med service och tjänster vi aldrig kan nyttja. Vi behöver bara en skjuts i rätt riktning, kan någon bistå med lite visdom? |
|
|||
|
|||
![]() Jag har gjort den här resan tidigare och det är rätt väg att gå men en hel del jobb samt att du inte har rätt info i allt.
Först medlemsskapet: Är bara ett medlemsskap och inte kopplat till några tjänster. Stämman beslutar om ni skall utträda, räcker ej med bara styrelsebeslut. SIE fil: Räkna inte med den och oftast lättare att börja på ny kula själva. Boka ingående balanser utifrån senaste årsredovisning. På så vis kan ni själva välja konton samt framförallt hålla nere antalet. FortNox är jättebra men unvik alla automatiska kopplingar. Ni behöver ett bokföringsprogram (FortNox), samt ett bankkonto. Bankkontot skall ha dubbel attestering - ni får under inga omständigheter ge EN person tillgång till att kunna betala/överföra på egen hand. Lämpligt att kassören lägger in allt och en annan person attesterar i bank. Detta är oerhört viktigt!! I och med att ni övertar ekonomin så övertar ni också all hantering kring överlåtelser/pantregister mm. Årsredovisning behöver ni upprätta separat, finns ingen knapp att trycka på. Skall inte skickas in någonstans. Det är stämman som väljer revisor ingen annan. Så länge ni är medlemmar i HSB så har de ett krav att de skall godkänna stämmans val av revisor. Men stämman kan i princip välja vem de vill. (Avslutar ni medlemsskapet så dör ju frågan ändå). Lycka till! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sie-filen har jag blivit lovad av HSB så det får jag tro på, det finns väl dessutom krav på att man måste kunna visa upp de senaste 5 årens bokföring och det blir ju verkligen svårt utan dessa. "Så hur jobbigt är det att lägga in räkningarna i internetbanken 2 ggr/månad egentligen? Tar man dessutom autogiro på alla förbrukningsfakturor (el, värme vatten et c) så blir ju arbetsbelastningen minimal" (du själv från annan tråd) Vilka "automatiska kopplingar" är det du varnar för? Jag förstår inte riktigt vart ägandet av borätter ska registreras, jag har googlat mig blodig men det finns inga officiella register utan bara de interna? Vart hämtar skatteverket uppgifterna om att något sålts ifrån? För det dyker väl upp "automatiskt" i deklarationen idag? Det är verkligen många detaljer som är svåra att räta ut innan man väl sitter där med programmen och uppgifterna i knät. |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
I ditt första inlägg skrev du at ni sagt upp ert förvaltningsavtal med HSB och skulle nu köra detta i egen regi. Nu skriver du "Gå ur" vilket betyder att lämna själva medlemsskapet. Detta (stämmobeslut) innehåller inga tjänster med undantag för ev. att ni har haft en ledamot från HSB i er styrelse - men jag är uppriktigt osäker på om HSB verkligen skulle bry sig om en så pass liten förening och sätta en ledamot där. Annars så finns absolut inga tjänster alls kopplade till medlemsskapet. Stadgar - det är er förenings egna "lagstiftning", beslutad och antagen av er stämma. Må så vara att ni använder en av HSB framtagen stadgar, men det är er egen. Angående revision - se mitt första inlägg. Citat:
- HSB använder en räcka med konton, för att kunna använda samma kontoplan i alla föreningar. Ni som är så små behöver inte alla dessa konton, och att då utgå från SIE filen gör att ert arbete blir tyngre än vad det hade behövts. För att exemplifiera: Ta reparationer. HSB har ett 10-tal konton för at tkunna dela upp dessa på el,- vent, -vatten, -bygg, utsida, insida, tvättstugor mm. Detta är praktiskt om man driver en mycket stor förening, men för er som har åtta lgh blir det bara onödigt tungrott. Ett eller två konton räcker gott. - All bokföring innehåller med tiden en del fel det är oundvikligt. Genom att börja om så startar ni utan fel vilket är betydligt bättre än att importera gamla synder som ni aldrig kan få rätsida på. - Alla ekonomer bokar lite olika, likt alla hantverkare inte gör exakt lika. Det blir "rätt" ändå. Enklare om er kassör får lägga upp sin bokföring själv från början hellre än att ärva en del arbetssätt som för hen känns oklara. Citat:
Citat:
Autogiro för löpande driftskostnader är förstås mycket bra - men varje transaktion bör bokföras manuellt. Citat:
Ägandet registreras hos er, det är ni som för detta register, liksom medlemsregister och pantsättningsregister. Vidare behöver ni ett system för att hålla reda på vilka kapitaltillskott som belöper de olika andelarna varje år. I januari varje år lämnar ni kontrolluppgift till skatteverket på de överlåtelser som skett (KU55). På så vis "dyker uppgiften upp" på de inblandades deklarationer. Till sist: I tillägg till mitt första svar så bör ni ha ett bankgiro kopplat till ert konto. Men sedan om ni verkligen skall skapa avier och skriva ut dessa det får ni fundera på i och med att ni bara är åtta lgh. Kanske räcker med att informera medlemmarna i december varje år vad nästa års respektive månadsavgift kommer att bli? Riktigt slimmade kan ni ju bli om ni skippar bankgiro och bara har ett konto - sedan får var och en sätta in eller automatiskt överföra till ert konto 1 ggr/månad. Detta kräver att era medlemmar har god betalningsdiciplin men ger den fördelen att alla transaktioner är gratis. |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Haha "avslöjar"? Du tycker inte att det är så hela konceptet med "frågor" fungerar? Ah, där har vi en knut upplöst, KU55. Tack som fasen. Vet du om detta också något som vi börjar om med, eller är det uppgifter/filer/register vi tar över och fortsätter med? Citat:
Tack för hjälpen so far, det har inte börjat klara riktigt än men det kommer nog. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Att hantera föreningens lån - Hela hemligheten med Brf | Harald | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 96 | 2022-01-20 18:37 |
Hur hantera kassa i skuldfri Brf | calli101 | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 7 | 2016-11-01 13:16 |
Är den externa tekniska förvaltningen värd pengarna? | Silva | Bostadsrättsforum | 5 | 2014-12-19 05:31 |
Spara in på den tekniska förvaltningen? | sjudubbel | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 4 | 2012-11-05 23:13 |