Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-24, 16:37
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard Synd på litet intresse?!

Lite synd att det är så litet intresse för denna sida där man kan diskutera föreningsfrågor. Jag har inte kunnat hitta någon motsvarande heller.

Sedan jag gått in i en relativt passiv styrelse så jag jag kunnat omförhandla avtal och gjort andra besparingsåtgärder. Hade det funnits något bra sätt att diskutera nyckeltal etc. så skulle det ha underlättat.

Bra sida även om den är lite svårarbetat Hoppas intresset växer!
Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:53
framtand framtand är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

Det känns som om Admin har övergivit sidan, det är mycket spam-länkar och lite aktivitet så att säga. Sidan är bra, men mycket av informationen börjar bli inaktuell och utan nya inlägg självdör sidan snart. Tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 09:51
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har sett detta och det är så klart trist. Huvudanledningen är dålig eller på senare tid helt avsaknad av moderering och en otydlighet i vad forumet skall ha för roll.

I min mening har tyvärr allt för stort utrymme getts åt bittra bostadsrättsinnehavare som bara gnäller att allt är styrelsens fel och allt skulle bli mycket bättre om de skärpte till sig och alla protokoll var offentliga så att vi innehavare kunde ägna vår tid och kraft till att fortsätta leta fel och gnälla på styrelsen.

Istället för att lyfta det faktum att ingen förening blir bättre än vad just DU gör den till. Och att de allra flesta styrelser faktiskt gör så gott de kan, med begränsade resurser både i tid och kunskap så lägger många ändå ner sin skäl i att försöka ta det ansvar som så många andra duckar och gömmer sig ifrån.

Jag gläds åt varje konstruktivt inlägg som på riktigt vill föreningens och alla dess medlemmars väl, och det har också varit många sådana inlägg såklart. Men i en skog av spy och galla är det lätt att man som engagerad och intresserad föreningsmänniska tappar orienteringen och därmed intresset, tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2022-09-02, 22:31
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Alltså, jag har lärt mig så enormt mycket ifrån det här forumet. Och som styrelseledamot i en förening där vi verkligen vill försöka se till allas bästa och sköta om allting på bästa sätt så har det faktiskt varit lite intressant också att läsa "gnällinlägg" för då förstår man medlemmars perspektiv på ett annat sätt. Och jag har fått många goda tips om hur liknande gnäll kan bemötas i vår förening.

Det handlar ju ofta om att medlemmen inte riktigt har fattat skillnaden från att bo i hyresrätt, eller så tror hen att hen får göra precis vad som helst med/i sin lägenhet. Som tur är har vi som styrelse inte behövt hantera några extremt besvärliga ärenden ännu. Men om den dagen kommer så hoppas jag att forumet finns kvar, för även om vi lärt oss mycket efterhand, och har hyfsad koll på förvaltningen vid det här laget, så är vi sannerligen inga fullblodsproffs och behöver ofta kolla upp saker och rådfråga. Och ofta kan man redan hitta svaret i någon tråd här. Tack alla ni som har delat med er av kunskap!
Svara med citat
Gammal 2022-09-03, 08:22
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

[quote=M72;96994

Det handlar ju ofta om att medlemmen inte riktigt har fattat skillnaden från att bo i hyresrätt, eller så tror hen att hen får göra precis vad som helst med/i sin lägenhet. ![/QUOTE]

Det är nog väldigt vanliga anledningar. Till det kan man lägga att en del vill ha diverse förmåner utan att inse att det har negativ inverkan på föreningen och de andra medlemmarna. Inställningen "jag har köpt min lägenhet för att bo här och inte för att jobba" är vanlig. "Det där ska väl HSB betala och inte vi"
Ofta fattar man inte vikten av att jobba långsiktigt utan det ska vara låg avgift när jag bor här, vad som händer senare får väl lösas då. Många har ingen aning om vad det kostar att driva en förening. En del blir sura när de får reda på att de själva har underhållsansvar för en del svindyra saker, och att föreningen inte tar ansvar för att den som hade lägenheten innan renoverade enligt principen "sminka en gris" och att man nu själv får bekosta en massa fusk.
Med andra ord är det förfärande många som inte fattar skillnaden mellan bostadsrätt/hyresrätt eller att äga ett eget hus.
Svara med citat
Gammal 2022-11-17, 16:58
Alfred Lingström Alfred Lingström är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nhtnht Visa inlägg
Lite synd att det är så litet intresse för denna sida där man kan diskutera föreningsfrågor. Jag har inte kunnat hitta någon motsvarande heller.

Sedan jag gått in i en relativt passiv styrelse så jag jag kunnat omförhandla avtal och gjort andra besparingsåtgärder. Hade det funnits något bra sätt att diskutera nyckeltal etc. så skulle det ha underlättat.

Bra sida även om den är lite svårarbetat Hoppas intresset växer!
Håller med! Jag tycker det är märkligt att någon BRF-organisation inte har ett gediget forum. Jag tycker spontant att man borde ändra domänen (vad menas med Hotpot?) till något mer passande och göra en genomgående uppdatering av hela sidan. Jag tänker att det skulle kunna resultera i mer trafik.

Att motivera detta torde ju gå i och med att det finns annonser?

https://www.lingstromfastighet.se/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseledamot tycker det är synd att medlemsavgift ej höjts Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2012-02-04 18:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare