Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-13, 13:22
NataliQ NataliQ är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2020
Standard Vice värd som ordförande? Hjälp!

Hej!

Det var första gång jag röstades in i valnämnden förra året och snart är det stämman. Viste inte att sittandet i valnämnd kan kännas så komplicerad.
Ordförande/vicevärd och hans sambo sekreterare/valnämnd råder och styr i flera år. Deras 2-3 vänner och grannar ingår i styrelsen.

Jag hade lyckats att få sambon/sekreteraren träda ut ur valnämnden.

Dags för nästa steg.
Att vicevärd ska väljas i styrelse är ett jäv. Att han dessutom ska sedan bli ordförande är jäv i kvadrat.
Killen inte ens är en medlem i föreningen (bara hans sambo) blir det nästa grad av jävigheten? Eller?

...och nu är det dags för omval av ordförande... Hur gör jag? Komma in med förslag på ett annat person?
Räcker det?

Tacksam för alla råd och typs eller annan sväng ätt rätta till situation i vår förening.
Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 15:25
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Att vicevärd ska väljas i styrelse är ett jäv. Att han dessutom ska sedan bli ordförande är jäv i kvadrat.
Killen inte ens är en medlem i föreningen (bara hans sambo) blir det nästa grad av jävigheten? Eller?
Nja för att reda i detta lite.

Vicevärd är en funktion som inte väljs av stämman. Det är en form av enklare fastighetsskötare/hustomte som dels kan utföra vissa löpande arbetsuppgifter inom föreningne och dels kan avlasta vissa av styrelsens åligganden.

Då det är styrelsen som bestämmer hur vicevärdens uppgifter skall lösas så är de också de som avgör om det skall finnas en vicevärd över huvud taget, om uppgifterna skall köpas in på annat sätt, om styrelsen skall utföra uppgifterna själva eller om det inte skall utföras några uppgifter alls.

Ordföranden väljs numera ofta direkt av stämman - kolla detta i er stadgar! Annars så gäller att styrelsen utser ordförande och det går bra med en sambo till en medlem så länge denne invalts till styrelsen av stämman.

Sedan hur du skall agera.

Du skall alltid försöka agera för föreningens bästa. Det betyder att du behöver kunna lägga dina egna personliga preferenser kring vad du tycker om en person åt sidan, och fokusera på vad du tror blir bäst för föreningen. Här gäller det också att komma ihåg att du behöver tänka till på ett gångbart alternativ. Det är inte särskilt svårt att driva misstroende mot någon och på så sätt sabotera dennes möjlighet till att bli vald, men du riskera samtidigt att skapa en situation där ingen vill ta på sig rollen som ordförande.

Alltså - även om nu denna ordförande skulle vara dålig för föreningen - så gäller det att inte "smutsa ner ämbetet". Det betyder att man kan behöva avstå från att visa upp allt för många dåliga beslut eller liknande för att vinna framgång. Detta är inte enkelt utan är avancerad ledarskapsförmåga.

Fokusera. Hur vill du att det skall se ut? Är detta en bättre lösning för föreningen? Hur når jag dit?
Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 14:49
NataliQ NataliQ är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2020
Standard

Tack för tipset! Jag korrigerade min personliga inställning.

Stämman startades utan Årsredovisning alls. Den delades dagen därpå.
Det verkade inte alls som något konstigt för deltagare.

Jag kollade detta fenomenet tidigare och upptäckte att nya Stadgar ser ut som Stadgar för ekonomisk förening och där står det att "Årsredovisning ska vara tillgänglig".
I kallelsen fanns förstås ingen hänvisning för var hittar man den.

Redovisning gjordes som en blandning mellan företag och var gjort "i klump" och är så korrumperad att jag vet inte vad jag ska göra.
Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 23:07
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Om det är så att du tror att föreningen riskerar sin ekonomiska existens om det fortgår så bör du göra något åt det. Antingen bli mer aktiv i föreningen eller flytta. En bra början är att försöka komma in i styrelsen. Gärna på en post med insyn i ekonomin.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Brf. Stryelse utan vice ordförande loginadmin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2018-02-24 23:05
Kan en suppleant agera vice ordförande? irovarg Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2014-04-29 09:30
Är det ok att av vice ordförande bli kallad "lilla gumman"? Undrandez Bostadsrättsforum 8 2013-03-12 19:50
Får vice ordförande ändra i ett protokoll? Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 15 2011-06-25 16:07
Hur kan styrelsen avsätta vice ordförande? Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-02-11 15:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare