|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Förra året röstade jag mot ansvarsfrihet eftersom alldeles för mycket hemligthålls och undangöms.
I år upptäckte jag i lagen att man inte röstar för sig själv i visa fall. Hur blir det rätt? ![]() Om på stämman närvarar 16-17 pers och 10-12 av de är styrelsemedlemmar då blir svaret på frågan av stor betydelse. |
|
|||
|
|||
![]() Låter spontant som att ni har en väldigt stor styrelse. Eller få medlemmar på stämmorna.
Rätt är som du själv kommit fram till - styrelsen kan inte själva rösta för asnvarsfrihet. Men kom ihåg att ansvarsfrihet är egentligen personligt - även om man oftast tar beslutet i klump. Rätt hanterat så skall stämman frå frågan om den är villig att ge sitt beslut i klump eller om den vill ta det huvud för huvud. Kanske är det mer rättssäkert för er att besluta för var och en? Sedan om ni som det verkar har lågt deltagande så har ni ett arbete att göra för att få fler till stämmorna. Det ökar såklart rättsäkerheten i alla beslut. Har du ingen susning hur så varför inte fråga några medlemmar om varför de inte kom på senaste stämman och vad som skulle få dem att komma på nästa? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Så här: - Om man röstar för hela styrelsen på en gång, så kan man göra det. Men det räcker med att en person säger nej så bör man rösta för varje individ. - Då tar man upp varje individ för föregående 'verksamhetsår', dvs det är biland två oliak styrelser. Alla som satt året innan skall upp. och röstas om. Och då får man inte rösta för/mot sig själv.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Stämman hade varit i onsdags och gick ganska omtumlande. Jag tog upp frågan om antal medlemmar i styrelsen och att personalkostnader ligger på ca 60 000:- och till detta betalar vi ca 70 000:- för administrativa kostnader. Ingen kontoanalys för att se vad var det vi betalar för var möjligt förstås. ![]() Jag föreslog mig själv till valnämnd för nästa år. Istället för att rösta åtog sig styrelsen som uppdrag att tillsätta valnämnd på närmaste möte. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Kostnaderna tycker jag är rimliga. Sluta gnäll på dem.
Dock bör valnämnden inte vara styrelsen, den bör vara extern. Jag tycker det är jättebra att ha en sådan att bolla med när det gäller arvode etc.
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Får styrelsen rösta för sin ansvarsfrihet? | 0Xb | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 2 | 2017-09-15 09:57 |
rösta på föreslagen styrelse | leif t | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 7 | 2016-10-02 16:11 |
Ansvarsfrihet: Vem får rösta? | spantet | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2010-12-27 22:52 |
Styrelsen röstar i egen sak vid frågan om ansvarsfrihet!!! | Krickan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2009-05-28 09:39 |
Rösta på sin egen motion | Yakumo | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 17 | 2008-04-25 11:43 |