Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-28, 22:31
Iirmaa Iirmaa är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2019
Standard Tillsättning av valberedning

Hej
Nyligen haft årsstämma och blev vald att fortsätta ett år till i valberedningen tillsammans med en ny person. I stadgarna står inget specifikt om valberedningen och val av denna men
"Tillsättande av valberedning." står som en punkt i dagordning till stämman och stämman röstade ja till dagordningen. Det valdes bara två då ingen mer nominerade s. Efter stämman avslutats och de flesta gått hem anmäler så en annan medlem intresse och hen diskuterar det med den andra invalda och med den som var stämordförande och de trycker inte att något problem med det utan bara trevligt. Först pratas det om att det ju inte är något problem med att hen är med och hjälper till men så tycker den andra invalda att då kan hen ju lika gärna vara med i valberedningen. Och stämordföranden frågar då mig om det är okej ( för jag ju hade invändningar om hur det gick till förra året) och jag kände bara att jag orkar inte bry och typ rykte på axlarna för jag blev bara så trött!!!! Jag känner att det inte är okej då stämman ju beslutade om dagordningen och där var tillsättandet av valberedningen en punkt och stämman fattade beslut och tillsatte två i valberedningen. Kan man då lägga till medlemmar efteråt för att de själva anmält intresse och det ska vara ok bara vi andra två tycker det är det och stämordföranden tyckte det är ok? Vi är ju inte stämman och kan säga ja till det tänker jag?
Står ju inte mer specifikt om valberedningen i våra stadgar som sagt men enligt det som står tänker jag att detta förfarande är fel och man "kört" över stämman. Personen i fråga hade säkerligen också valt in så det är inte det jag har problem med utan hanteringen. Eller kan man plocka in medlemmar i valberedningen så här utan att stämman röstat fom det?

/Iirma
Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 08:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej,

du tänker alldeles rätt tycker jag! Det kan ju vara helt oskyldigt att denne tredje person vill vara med och hjälpa till och helt ofarligt för föreningen. Men det öppnar också upp för kuppmakare som vill genomföra drastiska förändringar i föreningens ledning - sådana ska givetvis få verka - men inte utanför den öppna och demokratiska stämman! Alltså är det helt fel att först ge stämman intrycket av att det är de som tillsätter valberedning och sedan i efterhand förändra denna utanför stämmans insyn.

Argumentera enligt ovanstående och stå på dig. Får du inte gehör så avsäg dig ditt uppdrag och upplys stämman nästa år, antingen med en motion eller genom att du begär talartid när valberedning åter skall väljas. Detta är alltså ingen personfråga utan det är den demokratiska processen som står i fokus vilket du själv är inne på.

Sedan stadga och lag. Det är rriktigt att det oftast saknas skrivelser kring valberedning i stadga vilket inte är så konstigt - i lagen är funktionen uterlämnad helt. Istället är det s å kallad "Svensk föreningstradition" som ligger bakom att man brukar tillsätta och använda en valberedning för att förbereda stämman med ett förslag på redan tillfrågade kandidater. Eftersom det står var och en fritt att kandidera till vilken post som helst på sittande stämma så har valberedningen ingen uteslutande makt per se - dock så brukar som bekant stämman oftast rösta enligt lagda förslag.

Det står alltså fritt för en förening att själva välja om man vill tillämpa valberedning som en rutin.
Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 11:23
Iirmaa Iirmaa är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2019
Standard

Tack för svar! Fick bra hjälp med formuleringen där. Jag kommer avsäga mig uppdraget. Det var ju knas även förra stämman med liknande och även felaktigt röstningsförfarande med samma stämordförande. Kände redan igår när det här kom upp att det får vara för min del.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedning arnej63 Bostadsrättsforum 8 2017-11-20 11:33
Valberedning Tysta Mari Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2013-05-26 12:43
Valberedning MELLANDELEN Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-03-13 11:58
Valberedning tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2011-02-19 10:32
HSB Malmös valberedning misteln Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 17 2010-04-23 15:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare