Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-18, 11:29
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Vill Admin avskaffa bostadsrätten eller inte?

Bostadsrätten som boendeform är för mig som en patient i komma, totalt hjärndöd. Jag vill inte längre fortsätta med livsuppehållande åtgärder. Jag önskar lycka till de som tror att den här patienten kan vakna och bli frisk trots att denne har varit hjärndöd länge.
Svara med citat
Gammal 2014-07-18, 11:44
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Behövs bostadsrätten?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Vill Admin avskaffa bostadsrätten eller inte?
Jag vill inte avskaffa bostadsrätten om det finns alternativa lösningar (som att rätta upp bostadsrättslagen), och jag vill inte att ägarlägenheter ska sprida sig eller ta över bostadsrätten eftersom det i vissa delar innebär att gå ur askan in i elden (med en ny variant på bostadsrättslagen).

Jag håller med om att bostadsrätten inte fungerar på ett acceptabelt sätt (i huvudsak eftersom detta system är så diktatoriskt uppbyggt och ofta baseras på okunniga människor som styr, med minimala eller inga rättigheter för delägarna), men man byter inte en bil för att askfatet är fullt (oftast).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-07-18, 11:47
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande vad jag vill förbättra

Admin, Vill eller kan du inte förstå? "Likställ" = jämställ. På EU-språk "harmonisera". Ett svenskt "pamflett-ord" som förvisso inte givits något innehåll. Demokrati är ungefär lika tomt då det gäller BRL.

Du efterlyste förslag till ändringar av "borätten". Varför vill du framföra "tunga" frågor förstår inte jag. Vi kan skriva under själva.
Du är ju fö nöjd med lagen! Härskarteknik heter det då, precis som ordförande på våra stämmor, där motioner med innehåll också avslås.

Att du inte gillar förslaget har gått fram till mig. Du ska därför inte ta upp det. Jag har en helt egen röst och jag kommer att bli hörd. Ingen kan missa det.

Att BRL är en härskarnas lag har väl ingen på forumet missat. Att "ta hand" om folket från vaggan till graven var ju syftet. Den segregerar, diskriminerar, skapar ofred mellan fredligt folk. BRL gagnar därför endast härskaren. Det har forumets drabbade bevisat många gånger. Det vittnas om mobbing och trakassering varje dag, även jag är drabbad. Väldigt hårt och hjärtlöst t o m.

För övrigt är Sverige är fullt av sk "ombud" som vill vara röst för kreti och pleti. Läget är nu mycket allvarligt. Ombud som plågar folk. Skit det.
Jag hör dagligen att folk vill dra härifrån. Det är hög tid att förändra helt på riktigt, inte mera på låtsas.

Omröstningar är ok, men aldrig ska min åsikt förvanskas. Det är min demokratiska rätt
Svara med citat
Gammal 2014-07-19, 10:19
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ämnet är: Frågor till politikerna

Jag ber att få ta tillbaka tråden och upprepar;
Ämnet är här; Frågor att ställa till politikerna om lagmässiga förbättringar för boende i bostadsrätt.

Alltså, optimalt;
- Först problemställning (kortast möjliga), vad är det som inte fungerar/fungerar dåligt/ kan förbättras och varför?
-
Eget förslag på lösning genom tillägg eller justering i bostadsrättslagen.
- Sedan kortfattad fråga om problemet är något politikern också uppfattar som problem vill arbeta aktivt med för att finna en lösning på (och i så fall hur?).

Tacksam för fler sakliga förslag på frågor (med kort bakgrund till frågeställningen) att ställa till politikerna - om konkreta lagförbättringar i bostadsrättslagen - som är viktiga för att boendet i bostadsrätt ska fungera bättre.

Var och en är givetvis fri att ställa vilka frågor de vill till politikerna, men de frågor jag vidarebefordrar (ev. i bearbetad form) är naturligtvis frågor jag själv måste stå bakom.

Detta inlägg kommer att tas bort om inläggen nu härefter fortsätter i enlighet med trådens ämne
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2014-07-27, 08:42
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard

"Föreningsstämman kan besluta om öppna styrelseprotokoll"
Det där ska vara en självklar rättighet inskriven i Bostadsrättslagen. (Alltså inget som Föreningsstämman ska behöva ta ställning till).
Bort med hemlighetsmakeriet ! jag har skrivit om mina parkeringsproblem
Styrelsen har vägrat redovisa vilka regler för parkering som gäller med hänvisning till att "styrelseprotokoll är hemliga".
När de kommer med sådan nonsens då fattar vem som helst att "stryelseprotokoll" är ett tänjbart begrepp som kan innefatta vad som helst.
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 17:40
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Krav på redovisning av alla lägenheters andelstal

Fråga till politikerna:
Eftersom bostadsrättsföreningarna inte uppger andelstal för alla sina bostadsrätter - och inget krav finns på detta i lag -, och man inte i Fastighetsmäklarlagen fastställt ett krav på att andelstal för alla bostadsrättstyper ska uppges så har det luddiga kravet i Fastighetsmäklarlagen, om att bostadsrättens andelstal ska uppges, ringa eller ingen betydelse i verkligheten. Köparen saknar därmed - i kombination med att ingen brf följer lagen i att grunderna för beräkning av årsavgift ska uppges i stadgarna - möjlighet att såväl seriöst värdera objektet som att sätta sig in i vilka konsekvenser aktuell beräkningsgrund får på längre sikt. Man köper helt enkelt grisen i säcken..

Kommer du att verka aktivt för att ett lagkrav införs om att bostadsrättsföreningarna är skyldiga att uppge samtliga andelstal för samtliga olika typer av lägenheter i föreningen samt att krav införs i Fastighetsmäklarlagen att samtliga lägenhettypers andelstal och beräkningsgrund ska uppges av mäklaren, samt att kravet förstärks att fördelningsgrunden för avgiften ska uppges i föreningens stadgar?
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 19:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Kanske även ett lagförbud mot differrensierade insatser, alltså systemet där man genom att betala en högre insats får ett högre andelstal för insatsen och i gengäld ett lägre andelstal för årsavgiften.

Något som antagligen bäddar för framtida konflikter, särskilt om det stämmer som HSB påstår att andelstal för årsavgifter kan omfördelas genom stämmobeslut med endast enkel majoritet.
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 20:46
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Lagförbud mot differentierade insatser !!!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Kanske även ett lagförbud mot differrensierade insatser, alltså systemet där man genom att betala en högre insats får ett högre andelstal för insatsen och i gengäld ett lägre andelstal för årsavgiften.
Ja, verkligen en superviktig fråga till politiker, justitiedepartement, dagens zombie-bostadsminister, m fl!!!
Det är åt h-e att man kan köpa till sig en lägre årsavgift på bekostnad av övriga boende (som oftast inte ens förstår vad de gett sig in på pga de krångliga formuleringarna) för all framtid, istället för att man eftersträvar rättvisast möjliga system där var och en står för sina kostnader i mesta möjliga mån.
Bostadsorganisationer/byggbolag blåser bostadsrättsköparna med alla sina trick
.
Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 14:36
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pannrummet Visa inlägg
Att Riksbanken är en myndighet under riksdagen är nog allmänt känt men att bankerna har indirekt inflytande på riksdagen
kände jag inte till.
Det enda bankerna tänker på är tjäna pengar. Har svårt att tro att denna säkerhetsfråga skulle vara en svår nöt att knäcka för bankerna.
Ägarlägenheter är en vedertagen erkänt boendeform utanför Sveriges lagstiftande gränser.
Jag vet inte om du missförstod hur jag menade.
Vad jag menar är att det är nog ganske enkelt att skapa en lagstiftning som gör det möjligt att göra om en br till ägarlägenhet. Likvidera föreningen kan man göra redan idag. Sen kan man använda sig av samma (föreslagna) lag som möjliggör att omvandla befintliga hyreshus till ägarlägenher i fallet med den före detta brf-ägda fastigheten.

Knäckfrågan som jag ser det är att den bank som lånade ut pengar till bostadsrättsföreningen ska acceptera nån annan säkerhet för sitt lån, om det lånet ska finnas kvar. Eller så ska de banker som lånat ut med bostadsrätterna som säkerhet acceptera ägarlägenheterna som säkerhet. Jag tänker mig att det måste bli nån sorts konkurrens mellan bankerna där ägarlägenheten både ska räcka som säkerhet för ägarens egna lån och för lägenhetens andel av det lån som föreningen tidigare hade. Och man måste avgöra vem som ska få ha bästa rätt till säkerheten, den bank som hade fordringar på föreningen eller den bank som lånade ut till den enskilde brf-havaren.
Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 11:58
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Lagförslag 1 Öppna styrelseprotokoll

http://mobil.svd.se/naringsliv/bover...ag_svd-3772694

Ingen insyn försvårar för medlemmar att använda sitt inflytande och påverka. Engagemanget ökar med kunskap och kännedom om vad som händer i ens egna förening.

Lagförändring 2 - Sluten omröstning vid val av styrelse och ansvarsbefrielse

Det är svårt för många att öppet visa missnöje, man vågar inte, vill inte såra, med mera. De som sitter med i styrelsen förvaltar min investering och det måste framgå hur samtliga medlemmar känner inför hur de vill att deras boendesituation ska se ut. Ensam är inte stark. Hur kan man på bästa sätt försäkra sig om att man får den styrelse som har allas tillit?

Inför sluten omröstning där det skriftlgen finns protokollfört hur många procent av föreningens medlemmar som har förtroende för den kandiderande medlemmen och om förtroendet ökar eller minskar med åren.

Lagförändring 3 - Alla har rätt till ett hem.

Avhysning av boende på grund av ej tillträde, föresenade hyror/avgifter, störningar måste lösas på annat sätt. Varför uppmuntra till hemlöshet? Politikerna måste sträva efter nolltolerans till hemlöshet. Inte uppmuntra till att styrelsen har makten att tvångsförsälja någons lägenhet.

Lagändring 4 - Revisorns roll

Revisor måste återkoppla till boende vid påpekanden. Revisorn ska arbeta för alla.
Punkten om att information inte får lämnas ut p.g.a väsentlig nackdel för föreningen måste gäller de som inte är föreningsmedlemmar. Varför ska styrelsen sitta inne med den kunskapen om de efter sin styrelsetid flyttar. Är det inte en väsentlig nackdel för den som bor kvar att den ingenting vet?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vart är bostadsrätten på väg? tette Bostadsrättsforum 4 2014-02-03 06:41
Vem äger vad i bostadsrätten? Harald Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2012-03-19 16:02
Bostadsrätten helig ko? tette Bostadsrättsforum 0 2010-04-04 23:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare