|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() så här skrev jag till Styrelsen...
Enskede 2008-03-29 Kenneth Sundman Lägenhet 10. Med anledning av det städschema som styrelsen i BRF Tussmötet satt ihop för hyresgästerna på adress Tussmötevägen 224 så har jag följande åsikter. Ingen kan tvinga en hyresgäst att ”ställa upp” eller kommenderas till ett schema oavsett anledning. Hyresgäst har heller ingen skyldighet att ”ställa upp” eller motivera varför han/hon inte kan/vill ställa upp på styrelsens förslag. Detta är något som alla bör veta, och bli informerade om av styrelsen. Jag har alltid varit av den övertygelsen att en förvaltning av fastigheten vore på sin plats för att förhindra eventuell osämja mella hyresgäster och styrelse. Den hyreshöjning som gjordes 1/1-2008 tar jag för givet att det kalylerades med ett eventuellt förvaltnings samarbete? Om inte, varför? Fördelen med förvaltning är många, den ger ansvarsfrihet för styrelsen ifall nån trillar, halkar pga dåligt saltat eller sandat (kan annars bli en dyr historia) osv. Det ges en möjlighet att kunna ”klaga” på dåligt utfört arbete, vilket kan vara svårt om de boende städar. Det blir rättvist för alla, och alla får vara med och betala. Vad jag vet så får inte det betalas ut, eller göras hyresavdrag för dom som eventuellt skulle vilja städa. Detta måste isf tas upp på en stämma, och alla måste informeras om detta. Jag har en anledning till detta. Jag har dålig rygg och kan och vill inte ingå i detta städschema. MVH Kenneth Sundman |
|
|||
|
|||
![]() Lampan i trapphuset på vårt våningsplan har varit trasig sedan före jul. Vi är inte längre några ungdomar och har varit sjuka. Kan styrelsen kräva att medlemmar skall köpa och byta lampor i trapphuset? Vad händer om någon bryter benet eller ramlar och gör sig illa när trapphuset är jättemörkt? Vad händer om någon ramlar från stegen och gör sig illa när styrelsen kräver att medlemmar skall byta lampor och det är över 3 meter takhöjd?
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Särskild avgift för städning i brf? - Självförvaltning | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2023-01-24 14:44 |
Städning i en liten brf - Självförvaltning | höggeröd | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2011-11-02 20:05 |
Revisor, delta i Fastighetsbesiktning? | guben | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 3 | 2010-12-29 23:28 |
Alla medlemmar i styrelsen? | TEK | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 7 | 2009-12-08 20:58 |
Suppleant i brf delta i styrelsearbete? | Gösta | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 6 | 2009-09-13 08:41 |