Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-29, 09:43
Kenneth Sundman Kenneth Sundman är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

så här skrev jag till Styrelsen...

Enskede 2008-03-29

Kenneth Sundman
Lägenhet 10.

Med anledning av det städschema som styrelsen i BRF Tussmötet satt ihop för hyresgästerna på adress Tussmötevägen 224 så har jag följande åsikter.
Ingen kan tvinga en hyresgäst att ”ställa upp” eller kommenderas till ett schema oavsett anledning. Hyresgäst har heller ingen skyldighet att ”ställa upp” eller motivera varför han/hon inte kan/vill ställa upp på styrelsens förslag. Detta är något som alla bör veta, och bli informerade om av styrelsen.
Jag har alltid varit av den övertygelsen att en förvaltning av fastigheten vore på sin plats för att förhindra eventuell osämja mella hyresgäster och styrelse. Den hyreshöjning som gjordes 1/1-2008 tar jag för givet att det kalylerades med ett eventuellt förvaltnings samarbete? Om inte, varför?
Fördelen med förvaltning är många, den ger ansvarsfrihet för styrelsen ifall nån trillar, halkar pga dåligt saltat eller sandat (kan annars bli en dyr historia) osv. Det ges en möjlighet att kunna ”klaga” på dåligt utfört arbete, vilket kan vara svårt om de boende städar. Det blir rättvist för alla, och alla får vara med och betala. Vad jag vet så får inte det betalas ut, eller göras hyresavdrag för dom som eventuellt skulle vilja städa. Detta måste isf tas upp på en stämma, och alla måste informeras om detta.

Jag har en anledning till detta. Jag har dålig rygg och kan och vill inte ingå i detta städschema.

MVH Kenneth Sundman
Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 13:49
kento kento är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2011
Fråga Kan styrelsen kräva att medlemmar skall köpa och byta lampor i trapphuset?

Lampan i trapphuset på vårt våningsplan har varit trasig sedan före jul. Vi är inte längre några ungdomar och har varit sjuka. Kan styrelsen kräva att medlemmar skall köpa och byta lampor i trapphuset? Vad händer om någon bryter benet eller ramlar och gör sig illa när trapphuset är jättemörkt? Vad händer om någon ramlar från stegen och gör sig illa när styrelsen kräver att medlemmar skall byta lampor och det är över 3 meter takhöjd?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Särskild avgift för städning i brf? - Självförvaltning Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2023-01-24 14:44
Städning i en liten brf - Självförvaltning höggeröd Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-02 20:05
Revisor, delta i Fastighetsbesiktning? guben Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-12-29 23:28
Alla medlemmar i styrelsen? TEK Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2009-12-08 20:58
Suppleant i brf delta i styrelsearbete? Gösta Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-09-13 08:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare