|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hur långt får en medlem trakassera styrelsen och andra medlemmar i föreningen?
I våran förening så pågår någonting som jag aldrig upplevt tidigare. Vi har en medlem som, jag med utan tvekan kan säga saboterar för alla andra medlemmar i föreningen. Medlemmen är endast intresserad av att få sina egna behov uppfyllda och alltid kört någon form av trakassering på styrelsemedlemmar, ja även på andra medlemmar. Vi pratar om saboterade lås, information från styrelsen på anslagstavlan rivs ner, medlemmen kallade till extrastämma utan att sitta i styrelsen?? (utan att ens ha meddelat styrelsen om att medlemmen ville ha det) Medlemmen varnar mäklare som är i huset och konstant stänger entredörrar under visningar. Medlemmen anmäler andra medlemmar som sitter i styrelsen, för vanvård av djur & barn. Medlemmen har anmält dom senaste 3 ordföranden för någonting. Medlemmen har försökt att komma med i styrelsen, men ingen röstar på vederbörande. Medlemmen är polisanmäld flera gånger för störande av ordning. Medlemmen baktalar föreningen och skapar en hel del oro i huset, jag sitter själv i styrelsen och vet att det inte stämmer, vart medlemmen får sina uppgifter i från vet ingen. Ingen i styrelsen klarar av att sitta mer än ett år, folk flyttar härifrån. Och allt på grund av en ensamhärskare ( ![]() |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Att ta ställning till allt du tagit upp är väl närmast omöjligt eftersom det i alla tvister handlar om att lyssna på bägge parter och att medla sig fram till en lösning som bägge parter kan gå med på. Och detta är min rekommendation. Bjud in medlemmen till en förutsättningslös diskussion och försök komma till rätta med problemet med hjälp av en lugn och sansad kommunikation. Bara några snabba och korta kommentarer till en del av det du tog upp. 1. Det måste finnas klara bevis, inte bara antaganden för att medlemmen saboterat föreningens lås "varnat" (vad nu det innebär) mäklare, stängt entrédörrar under visning och att medlemmen river ner styrelseinfo från anslagstavlan. 2. Att medlemmen skulle kallat till extrastämma utan att ens sitta i styrelsen låter för mig som osannolikt. Men om så ändå skulle varit fallet så är det ju inget som gagnar denna person. Citat:
Citat:
5. Varje medlem har rätt att föreslå sig själv till styrelsen, oavsett hur få som röstar på denna medlem. Citat:
Citat:
Men jag förstår att styrelsen upplever det som en jobbig situation och då är som regel en dialog den bästa/enda lösningen.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är viktigt att veta att även om baktalet är sant, kan en baktalande person fällas för förtal, under förutsättningen att baktaleriet är gjort med syfte att skada personens anseende, och att "informationen" inte varit viktig för den som fått det. ex. Om jag säger till grannen att den katolska prästen som bor i föreningen är en dömd pedofil, så kan prästen anmäla mig för förtal. Om jag sägen till en annan granne, som ska hyra prästen att sitta barnvakt, att prästen är dömd pedofil, då är informationen jag gett grannen viktig och relevant. Tingsrätten kommer då med största sannolikhet att fria mig från förtalsmistankar, underförutsättningen att jag talade sanning.
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag anser att det är väsentligt att styrelsen rannsakar sig själv i frågan om den medlem som de kallar "ensamhärskaren". Konflikten bottnar enligt TS i att medlemmen inte får ett extra förråd. Finns det fog för medlemmens missnöje? Har styrelsen behandlat den frågan i enlighet med stadgar och gällande lagstiftning? Jag har egen erfarenhet av hur enskilda medlemmar i en bostadsrättsförening mobbats av styrelsen och allmänt betraktats som hopplös att ha att göra med. I dessa fall har det senare stått helt klart att medlemmarna i fråga har haft rätt och styrelsen brutit mot stadgar och lagar. Sakerna har i dessa fall avgjorts i tingsrätten och styrelsen har förlorat i samtliga fall. Ta ett steg tillbaka och försök se sakligt på frågan. Det gagnar ingen att TS i egenskap av styrelsemedlem använder öknamn på medlemmarna. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Medlem som hotar annan medlem i brf | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 30 | 2011-04-12 11:01 |
Störande granne i brf dolt fel? | grelin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2010-11-13 16:24 |
Störande grannar i brf | Patrik | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2010-05-25 10:08 |
Om VÄSENTLIGT STÖRANDE ombyggnad i brf mm | stockholmsbo | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2009-07-29 15:45 |
Störande grannar i brf | BerraBorrare | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2008-04-08 12:20 |