|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Min uppfattning är att valberedningen svarar inför årsmötet, det var föreningsstämman som valde in valberedningen och stämman är dessutom föreningens högsta beslutande organ.
När jag säger "svarar inför" så menar jag, i detta fall, att valberedningen inte ska detaljstyras av styrelsen i föreningen. T ex lägga flertalet orimliga restriktioner som omöjliggör en öppen och demokratisk valprocess. Vad anser ni i frågan? Läs mer om valberedningen i en brf; Valberedningens bibel i brf - Ny Intervjufrågor i brf - Vilka frågor ska valberedningen ställa? - Ny Förslag på första skrivelse från valberedning till medlemmar - Mall - Valberedning bör mellan stämmorna skicka ut minst två skrivelser till föreningens medlemmar Valberedningsinstruktion, mall - Handledning för valberedning - Policy för valberedning i en bostadsrättsförening (Faktabanken) Riktlinjer för valberedning - Omfattande handledning och policy för valberedning i brf med rättigheter och skyldigheter Valberedningens uppgifter & regler - Förslag till arbetsuppgifter för valberedning i brf. Valberedningens uppgift. Policy med skyldigheter. Motion Valberedningens uppgifter och regelverk för valberedning - Valberedningens roll. Motion Riktlinjer för valberedningen i föreningens stadgar - Förslag till riktlinjer för valberedning att lägga in i stadgar, eller som valberedningspolicy Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg - Handledning för valberedning i bostadsrättsförening Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 11:37. Anledning: Lagt till länkar med information om valberedningen i en brf |
|
|||
|
|||
![]() Jag tycker du har alldeles rätt i din uppfattning.
Valberedningen är fristående från styrelsen. Nu är det ofta tyvärr så att någon från styrelsen ingår i valberedningen (ordföranden i styrelsen). Det är enligt min mening inte helt korrekt men det finns inget som säger att så inte kan ske. I vår lilla förening ingår alla medlemmar i styrelsen och det skulle då vara omöjligt att ha en valberedning utan medlemmar från styrelsen med. Så det är av praktiska skäl detta inte regleras enligt lag. Men tanken är nog att valberedningen ska vara fristående och utan kopplingar till styrelsen.
STÄMMAN JUBLAR!! FANTASTISKT!! TROLLERI!! GÖR DET IGEN!! Och När tycker Man? Att Evigheten Ska gå och Lägga sig? Grottekvarnen ett Levande Slukhål! Senast redigerad av Admin: 2012-03-12 klockan 14:13. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Valberedningens befogenheter | Bjurre | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2010-06-27 23:37 |
Valberedningens objektivitet i brf | Marcus | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 2 | 2009-10-17 20:04 |
Valberedningens rättigheter och skyldigheter i en brf? | Kuhmo | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2009-09-07 07:08 |
Valberedningens arbetsuppgifter? | malin_skovde | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2008-04-06 10:29 |
HSB Malmö - Valberedningens förslag - en skrämmande läsning | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 9 | 2008-04-02 12:39 |