|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Hej
Jag hade tänkt installera en kamin i min bostad men fick nej från Styrelsen utan argument varför de sa nej. Bor i huslänga med 6 lägenheter vi har ala lägenheter i två plan. Jag själv står för alla kostnader. även taksteg och landgång för sotaren. Hade tänkt anlita fackkunnig personal till hela jobbet. Har gjort bygganmälan inga problem, Pratat med sotaren han ser heller inga problem. Mång hus av våran typ har installera kaminer inga problem alls. varför tror ni inte styrelsen vill detta. Förstår inte vad det kan vara |
|
||||
|
||||
![]() Det är alltid enklast att säga nej.
Men det första du måste göra är att be om en förklaring till varför styrelsen motsätter sig att du installerar en kamin. Svårt att gå vidare innan i alla fall denna fråga ställts. Föreningen ansvarar för det yttre så rent teoretiskt har styrelsen befogenhet att säga nej, men då kan du alltid ta upp frågan på årsstämman i form av en motion.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
||||
|
||||
![]() Fråga en gång till och hänvisa till BRL kap.7 § 7 och uppge att du har för avsikt att överklaga till Hyresnämnden. Dom kan inte neka att motivera sitt beslut till hyresnämnden.
Citat:
Citat:
Om det är meningsfyllt att ta upp det på stämman i er lilla förening vet jag inte eftersom styrelsen innehar minst hälften av rösterna. Jag är osäker på hur rösterna ska räknas (om ledamöterna har rösträtt i frågan i egenskap av medlemmar eftersom det är ett styrelsebeslut som stämman ska ta ställning till). |
|
|||
|
|||
![]() Klart du ska få detta!
Lagen kräver att styrelsen måste visa att det är till PÅTAGLIG olägenhet för föreningen eller dess medlemmar. Med det menas att åtgärden FÖRSÄMRAR boendet för någon annan i föreningen. Föreningen är till för medlemmarna, och vill medlem/medlemmarna något som kräver lite engagemang från styrelsen, så är det dess jobb, inte är det en påtaglig olägenhet i vart fall. Håller med, be de motivera sitt beslut utifrån stadgar och lag, sedan hyresnämnden eller motion. |
|
||||
|
||||
![]() Tack för era svar och stöd i frågan men nu ska ni få höra vad Styrelsens svar blev i går kväll när jag hade bestället en träff med dom.
Citerar nu styrelsen Du förstår väl att det kommer att bli andra boende som kommer att bli avundsjuka om du kan sitta i vinter och elda Du vet hur den Sv avundsjukan är eller hur? Mitt svar Nej det kan jag inte förstå, varför skulle mina grannar reagera så de kan väl själva köpa en kamin och se til latt få den installerad. Sedan fortsattae vår lilla diskution och jag nämde detta med hyresnämden och kan ni tänka er vi ska ses nästa vecka för att gå igenom mina planer samt de ritningar som jag lämnade ner tillsammans med bygganmälan. Så nu ser det ljusare ut jag får nog min kamin till slut ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Det är livskvalitet att kunna nöjeselda i sitt hem.
Ställer sig styrelsen tveksam ändå, ha lagtexten i beredskap bakfickan. Det enda som kan slå hål på den lagtexten är vad Admin skrev om ansvaret om det yttre. På den punkten är rättsläget oklart i fråga om rökgångar, så det bör du inte nämna något om det. Din styrelse verkar inte smart nog för att lista ut det själv. Du gör en välgärning för dina grannar om du öppnar dörren för den här möjligheten. Du kan också nämna att moderna braskaminer har en mycket hög verkningsgrad och kan hålla fullgod uppvärmning av 100 kvm bostadsyta. Du sänker värmekostnaderna för din förening när du eldar. Klart att du ska ha en braskamin! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Jag håller också på att undersöka möjligheterna att installera en kamin och är nyfiken på hur det gått?
|
|
|||
|
|||
![]() Ser att det är några år sedan tråden var aktiv. Jag googlade lite och såg att ämnet dryftats för några år sedan.
Möjligen finns det andra trådar i ämnet men jag är inte mycket för att surfa ihjäl mig efter konkreta svar. Har frågeställningen förändrats fram till idag eller hur ställer sig HSB centralt i frågan? Vi är alla medvetna om beroendet av värmen idag. Själv kör jag gas i uterumnet och garaget när jag skruvar men essentiellt är i alla fall min vedtillgång fri så kan jag elda i en spis med fokus på själva bostaden så är detta mer än intressant! Var står frågan idag således? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
https://samnytt.se/eu-krav-kan-gora-...dspis-olaglig/ |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Installera kamin - behöver stadgar för brf ändras? | Ansan | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 2 | 2011-10-09 07:51 |
Installation av kamin/öppen spis i brf - Vad ska vi tänka på? | Dread | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 1 | 2009-12-13 18:20 |
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 01:33 |