|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vi har ett problem med en medlem i vår BRF. Personen ansökte om att hyra ut sin lägenhet i andrahand, detta beviljades inte av oss i styrelsen då denne inte uppfyllde kraven.
Nu har denna personen ändå hyrt ut sin lägenhet i andrahand och gått emot de regler som finns i vår BRF för andrahandsuthyrning. Sen angående den som olovligen bor i lägenheten har denne dragit ett flertal klagomål, där denne och dennes gäster har skräpat ner gården ett flertal gånger. De fester 24/7 där de då är högljudda och utannonserar fritt vår portkod till omgivningen. De har blivit tillsagda men ingen ändring har skett. Mot bakgrund av ovanstående tog vi i Styrelsen beslutet igår att andrahandsgästen ska bort så snart som möjligt p.g.a. det först och främst handlar om en olovlig andrahandsuthyrning och att gästen inte sköter sig. BRF-medlemen beslutades att denne ska få en skriftlig varning. Så frågan är finns det några speciella regler för att avhysa on olovlig andrahandsgäst som inte sköter sig? och finns det något man bör tänka på när man ger en skriftlig varning till en BR-medlem? |
|
||||
|
||||
![]() Att hyra ut sin bostad i andrahand utan föreningens/styrelsens medgivande kan vara ett brott mot stadgan och framförallt BRL. Lagen anger att bostadsrätt får endast hyras ut i andrahand om styrelsen ger sitt medgivande. Ett negativt beslut av styrelsen kan överklagas hos hyresnämnden. Eftersom vederbörande inte har följt regelverket i andrahandsuthyrningen, har denne gjort sig skyldig till brott mot förordningen som gäller på området.
Det ni kan och bör göra i första skedet, är att skriva ett rekommenderat brev till vederbörande att denna har en vecka på sig att rätta till sitt misstag och återflytta till bostaden eller sälja den. Om inte medlemmen korrigerar sitt misstag inom en vecka då bör ni utesluta medlemmen ur föreningen och upprätta en skriftlig uppsägning. Jag vill poängtera att det är väldigt viktigt att ge vederbörande möjlighet att rätt till sitt misstag, och en vecka är en rimlig tid. Ni bör även dokumentera alla brister och obehag som föreningen har utsatts för under perioden som bostaden har varit olovligt uthyrd. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
|
|||
![]() Bara för att kommentera ett bra inlägg så anser jag att en vecka är inte skälig tid att återkomma med ett svar.
Tror även att om detta beslut överklagas kommer svarstiden att vara en faktor som kommer att diskuteras. En mer skälig tid är 3-4 veckor. |
|
|||
|
|||
![]() Tackar för ett riktigt bra svar
![]() Angående tiden så har andrahandsgästen bara bott där i några få veckor och ska endast ha bott där i en till två månader till. Sen kommer BRF-medlemmen hem igen i några veckor för att därefter åka iväg igen. Tror inte den korta tiden blir något problem och det går inte att göra något då styrelseordförande har redan skickat iväg ett email p.g.a. hon är utomlands. |
|
||||
|
||||
![]() Beträffande tidsperioden för återställning av ordningen, där anger lagen att vederbörande skall vidta rättelse utan dröjsmål. Om inte detta sker då kan det medföra att nyttjanderätten är förverkad. Lagen anger inte tidsrymd i dagar och timmar.
Då gör jag tolkningen att om förhållandena är som Tom1980 anger, att medlemmen som har hyrt ut sin bostad i andrahand. Då skall vederbörande återställa ordningen omedelbart, alltså en vecka är en rimlig tid att bringa ordning i föreningen. Beslutet som styrelsen bör fatta kan inte överklagas i föreningen, vederbörande får vända sig till tingsrätt och stämma föreningen om denne inte finner sig korrekt behandlad. Jag har väldigt svårt att se att ett sådant ärende kommer att leda till ett positivt utslag för den som olovligen har hyrt ut sin bostad i andrahand och detta samtidigt har lett till allvarlig störning inom föreningen. Om man inte reagera inom föreningen på ett rakt och korrekt sätt vad gäller överträdelser av stadga och lag, då är min erfarenhet och uppfattning att risken för att föreningen hamnar i en ohållbar och prekär situation. Att frångå lag och förordning i en bostadsrättsförening är precis lika allvarligt som att bryta mot alla andra lagar. Att ordförande är bortrest är inget hinder för att styrelsen ska reagera, ordförandes uppgift i en föreningen är att sammankalla till sammanträden och föra sammanträdena enligt uppsatta riktlinjer. Styrelsen har ett kollektivt ansvar för allting som händer i en bostadsrättsförning.
|
|||
|
|||
![]() Tom skriver:
"Vi har ett problem med en medlem i vår BRF. Personen ansökte om att hyra ut sin lägenhet i andrahand, detta beviljades inte av oss i styrelsen då denne inte uppfyllde kraven." vad menar du med att "denne inte uppfyllde kraven." Styrelsen kan inte neka på grund av den som flyttar in inte uppfyller några krav. Alla krav ställs på den som hyr ut enligt lagen. Och här finns regler förvad som gäller, arbete annan ort, och numera provbo är 2 anledningar styrelsen inte kan neka åtminstonde en 6 månadersperiod. Jag vet inte vad somhänder i tillexempel en tingsrätt om ni skulledra detta dit, men jag skulle tro att om ni hänvisar som du gjort här att den inneboende inte uppfyller era krav blir det en jobbig historia att driva. |
|
|||
|
|||
![]() Det är intressant att se hur olika folk tolkar vad som skrivs.
I Tom1980:s senaste inlägg tolkar jag det som att det är uthyraren, inte styrelseordföranden, som rest utomlands. I det inlägg som Tette citerar läser jag det som att "denne" syftar på "Personen [som] ansökte om att hyra ut sin lägenhet i andrahand", inte på andrahandshyresgästen. |
|
|||
|
|||
![]() Haha som det kan tolkas.
Medlemmen har stuckit till USA, och det är medlemmen som inte uppfyllde kraven för att få godkänt av styrelsen att hyra ut i andrahand. |
|
|||
|
|||
![]() OM den som äger lägenheten har rest utomlands så visar det bara på hur dåligt folk är insatta i bostadsrättslagen och vad som gäller. Det hade varit svårt för styrelsen att neka 2:a handsuthyrning för resa utomlands ialla fall för 6månader.
|
|
|||
|
|||
![]() orsaken till att jag opponerade mig mot tidsaspekten (inte ärendet som sådant) är av just den anledningen som kommit fram i efterhand.
Kommer Föreningen att starta ärendet för att förverka bostadsrätten efter en vecka? oavsett om mottageren mottagit brevet eller inte? |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Olovlig parkering i brf | Stamcire | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2009-10-20 00:06 |
Olovlig andrahandsuthyrning i brf | Quattro4 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2009-09-05 07:51 |
Bostadsbranchen i topp på klagomål | stephan | Bostadsrättsforum | 1 | 2009-07-02 18:42 |
Om styrelsens ordförande fått betalt för badrumsrenovering och dörrbyte i brf | Life | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2009-05-19 15:27 |
Riksdagsledamöter (M): Äntligen har vi fått ägarlägenheter i Sverige! | Admin | Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter | 0 | 2009-05-04 12:31 |