|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej,
Det blir ett ganska långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa det. Jag har sedan en tid, (drygt ett år tillbaks när jag flyttade in) haft problem med 2 grannar som stör mig frekvent, men det som gör det hela komiskt är att båda dessa är själva extremt känsliga för störningar. Den första grannen, som bor bredvid mig måste ha något fel, eftersom att han agerar som han gör. Den andra grannen, bor snett nedanför mig. Första dagen när jag hade fått nycklarna av mäklaren och kom hit med första lasset prylar på eftermiddagen tittade grannen bredvid ut i trapphuset och undrade vad det var som lät. Hon förklarade för mig att jag fick absolut inte renovera i min lägenhet under den kommande julhelgen. Någon dag senare träffade jag hennes man, och han presenterade sig och berättade om hur lyhört det var här (enligt honom). Han brukade enligt egen utsago väckas av att tidningsbudet gick in i huset bredvid. Nåväl, jag höll mig på mattan och tog det lugnt under julhelgen. Efter nyår började jag lite smått med renoveringen igen (originalskick sedan -72...) och på trettondagsafton (som ju är en vanlig arbetsdag för många) ca. 17.45 stod jag och dammsög vardagsrummet med en grovdammsugare av mindre modell för hemmabruk när grannen bredvid går in i min lägenhet utan förvarning och ber mig sluta dammsuga för att han skall äta middag med sin familj. ![]() Jag hade dammsugit i ca. 5 min när han kom in, och jag var nästan klar men valde att lägga mig för grannsämjans skull. Detta torde ju kunna betraktas som ett hemfridsbrott, och det var inte första gången. 2 gånger tidigare hade han gått in i min lägenhet av ren nyfikenhet medan jag renoverade. Jag ville inte bråka utan höll god min. Men att jag var dem till lags hade jag inget för. Grannen hade besök på helgerna, i princip varje vecka till 01-02 tiden innan de klampade ner för trappan, när de hade tjattrat klart i trapphuset. Under deras besök var det relativt högljutt men de hade trevligt. Jag fann det dock mindre trevligt och med bakgrund av deras tidigare bemötande kontaktade jag styrelsen. När det sedan var dags för sportlov var det ett fruktansvärt liv hos grannen snett nedanför, det visade sig vara föräldrafritt. Ett varierande antal ungdomar i nedre gymnasieålder samlades där två vardagar i rad och förde oväsen till 02-03 tiden genom att klampa på golvet, titta på film, spela datorspel med mera. Jag var nere och sade till på ett vänligt vis men när det inte hjälpte var jag tvungen att illustrera allvaret genom att nämna att ordningsmakten skulle få en chans att komma förbi om inte bättring skedde. Inte ens det hjälpte, och därför tog jag kontakt med deras mor och förklarade läget och hon lovade att detta inte skulle upprepas. Nåväl, det dröjde inte längre än till påsklovet innan historien upprepade sig på precis samma sätt. Ytterligare 2 nätters sömn gick förlorat. Deras hund fick gå fritt på uteplatsen på nätterna, och kunde ibland väcka mig med sitt skällande, som t.ex. 02.18 en sommarnatt. Den fick även gå fritt i trapphuset, när ägarna satt i soffan och tittade på tv, och hade ytterdörren öppen. Jag gillar djur, men inte just denna hund (en pudel) som i mitt tycke är mycket aggressiv. När jag gick ner för trappan brukade den springa fram till mig och skälla som om jag vore en inbrottstjuv. Kommunens regler, likväl som våra stadgar och ordningsregler föreskriver att hundar skall hållas kopplade här. Därför valde jag att kontakta styrelsen ännu en gång och meddela detta, samt följa upp den första grannens fortsatta störningar. Summan av kardemumman blev att de tilldelades varsin varning. ![]() När både grannarna fortsatte att upprepa sina störningar, begärde jag ett möte med en styrelserepresentant. Ordföranden förklarade sitt totala ointresse för detta med orden "Styrelsen är ingen störningsjour" Nåväl, detta möte användes till största del av ledamoten till att förolämpa mig. Det visade sig att han kände grannen snett nedanför, vars barn haft FF-fester sammanlagt 5 nätter under ca. 3 månader. Han bad mig att köpa blommor till deras mamma, och be henne om ursäkt ![]() Han förklarade vidare att hunden var ofarlig, och inget att bry sig om. ![]() Kopplingstvånget var inget som han tog särskilt allvarligt på. Mötet gav dessvärre inte så mycket vettigt men jag fick ett halvhjärtat löfte om att ledamoten skulle prata med de som stör, vilket han senare gjorde men det verkar inte ha delats ut några varningar vilket jag tycker borde ha gjorts när störningarna upprepats. Nåväl, det blev lugnare under en period men nu verkar problemen ha återkommit. Natten mellan gångna Söndagen och Måndagen var det föräldrafritt röj till 04, ordningsmakten kom förbi kl 03.30 och bad dem sluta men det var bara tyst i 10 minuter, sedan var de igång igen. I Fredags spelade de musik på eftermiddagen så högt att mina väggar skakade (mycket bastoner) och det hördes till och med ända ut på gården, flera meter från ytterfasaden. Den natten valde jag att sova på annan plats, men under den gångna natten väcktes jag inte mindre än 4 gånger av grannen bredvid. 01.00 kom de hem och klampade i trappan och gafflade i trapphuset, 01.30 lämnade någon den lägenheten och lyckades på vägen ut sparka till trappräcket ordentligt så det sjöng i hela huset innan vederbörande klampade ner för trappan. 04.30 var det dags igen, då skulle någon gå på muggen, det klampades, jag hörde hur det spolades vatten men även hur någon började dra möbler på golvet. 05.00 upprepades detta ännu en gång. Allt detta är bara ett axplock av störningar som jag utsatts för, själv är jag tyst mellan 22-07. Jag har inga fester hemma, och gör inga renoveringsarbeten före 10 på FM eller efter 20 på kvällen. Frågan är vad man gör i detta läge för att tvinga styrelsen att gå vidare med detta? Jag loggar alla störningar men hur mycket bevis måste jag lägga fram? Det är väl knappast att anse ok med regelbundna störningar nattetid? Jag har en ganska hög toleransnivå, jag kan gå med på att folk har fest någon gång ibland under kontrollerade former, men inte snudd på varje vecka inpå småtimmarna, speciellt inte när de inte har meddelat sina grannar om detta. Problemet i denna fastighet är att det är bara 8 lägenheter fördelade på 2 våningar, och de som stör bor på gaveln varvid att det i princip bara är jag som drabbas. Under mig bor en äldre dam som troligen hör dåligt. De tidigare innehavarna av min lägenhet var mycket gamla, och den ene av dem var helt döv, vilket förklarar en del för mig. (De lär knappast ha störts av oväsendet, och de störande grannarna har vant sig vid att föra oväsen eftersom att ingen klagar.) |
|
|||
|
|||
![]() Om störningarna är så allvarliga att de utgör grund för förverkande av
bostadsrätten så är styrelsen skyldig att agera. De ska då först skicka en skriftlig varning till den som stör. Om inte detta hjälper kan styrelsen säga upp bostadsrättshavaren. Enligt Högsta Domstolen utgör två timmars regelbundet pianospelande dagtid inte grund för uppsägning. Det är väl antagligen främst de nattliga störningarna som man kan åberopa som förverkandegrund i detta fall, om störningarna är återkommande. |
|
|||
|
|||
![]() Bostadsrättslagen ser mycket allvarligt på störningar, detsamma gäller hyreslagstiftningen. Som jag uppfattar det är problemet att styrelsen inte vill göra något åt saken trots att de (som Gusten riktigt påpekar) är skyldiga att göra.
Enklast är kanske att kontakta Hyresnämnden på orten och få dem att kalla till ett medlingsmöte med dig och styrelsen. Ofta kan mötet med domaren och nämnden innebära att styrelsen får klart för sig allvaret i störningssituationen och att det kan räcka med det för att de ska rätta sig. Oavsett hur du väljer att göra skall du föra dagbok över alla störningar, denna används senare i eventuell process eller för att hjälpa styrelsen i deras arbete. Störningarna överstiger den nivå man måste tåla, särskilt med tanke på frekvensen och att de pågår under natt till vardag. |
|
|||
|
|||
![]() Tackar för svaren!
Jag har fört logg över störningarna i snart ett års tid, det börjar bli en lång lista... Styrelsen har ju inte vågat gå hela vägen, att bara varna en gång räcker ju inte när problemet består. Det skall bli intressant inatt, jag har på känn att det kommer att bli ännu mer att skriva upp i min logg. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Passiv rökning i brf | bollnäs | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2011-09-05 14:03 |
Möte med styrelse och störande grannar i brf | virvelvind12 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2010-09-02 21:20 |
Störande grannar i brf | Patrik | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2010-05-25 10:08 |
Störande grannar - Passiv BRF | apop09 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2009-02-21 16:59 |
Störande grannar i brf | BerraBorrare | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2008-04-08 12:20 |