Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-26, 20:02
Patrik_ Patrik_ är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2021
Standard Kameraövervakning passersystem gdpr

Hej!
Föreningen jag bor i har precis satt upp kameror i soprummen(utan att skylta och informera medlemmar).

Jag förstår att en styrelse har rätt att fatta beslut om detta. Det jag skulle vilja ha lite input om är hur den praktiska tillämpningen av systemet kan ske lagenligt. Vi är en stor förening med ca 260 medlemmar. Det innebär att det säkerligen kommer att vara 500 personer som använder soprummen. Jag utesluter helt att styrelsemedlemmarna känner igen mer än en bråkdel av dessa till utseende. För att kunna knyta en förövare till missbruk av soprummet ser jag det som den enda realistiska möjligheten att gå igenom loggfiler för passersystemet som ger tillträde. Det är det jag undrar om det är förenligt med GDPR.

Jag har inte lyckats hitta något konkret på IMY eller liknande men läste detta på HSBs guide till gdpr för bostadsrätter: "Ändamålet med passerkortssystemet är rimligen att kunna låsa och upprätthålla säkerheten i föreningens fastighet. Personuppgifterna (loggarna) får endast användas i detta syfte och på ett sätt som de enskilda fått information om."
Som medlemarhar vi inte ens fått veta att uppgifter från passersystemet loggas.
Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 21:28
Kakis Kakis är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2021
Standard

Skulle tro att följande räcker: Beskriv vad som sparas och hur länge uppgifterna kommer användas i föreningens GDPR-policy (om sådan saknas är det dags att ta fram en). Sätt upp skyltar vid soprummen som upplyser om kameraövervakningen. På skyltarna ska det framgå vad syftet är med övervakningen mm, vilket enklast löses genom att hänvisa till föreningens GDPR-policy som ligger på föreningens hemsida. Givetvis gäller att man måste vara tillräckligt restriktiv med hur man använder dessa uppgifter.

Observera att GDPR kräver att alla som övervakas ska kunna ta del av hur uppgifterna används. Även utomstående har ju skäl att vistas i era soprum, tex sopgubbarna. Därför räcker det inte med att endast informera föreningens medlemmar. För att även sopgubbar mfl ska kunna ta del av informationen bör skyltarna innehålla en hänvisning till er GDPR-policy som ligger på nätet.

Om du googlar på 'Tillsyn enligt kameraövervakningslagen (2013:460)' och 'Brf Concordia' så finner du ett exempel på hur Datainspektionen (det som sedan blev IMY) hanterade ett klagomål om kameraövervakning i soprum. Det var dock innan GDPR tror jag. Klagomålet kom från sopgubbarna.
Svara med citat
Gammal 2022-11-26, 21:37
Patrik_ Patrik_ är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2021
Standard

Tack!
Men att det saknas skyltar är en petitess som lätt går att lösa. Min undran gäller mer om loggar från passersystemet får användas för att identifiera den som fångas i kameran. Det är ju inte syftet från början med passersystemet- eller?
Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 23:15
Duktig medlem

Standard

Det viktiga är väl vad syftet är med att identifiera någon? Det är förstås skillnad på att identifera vem det var som slog sönder soprummet och att kartlägga hur ofta någon slänger något i kärlet för plastförpackningar. Har man ett berättigat syfte att identifera någon och har skrivit ut just det syftet i GDPR-policyn (som skylten hänvisar till) så skulle jag tro att det går alldeles utmärkt att använda passersystemet för att se vem det var som fastnade på bild när hen gjorde något dumt.
Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 09:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Rent allmänt om kameraövervakning i din Brf:

Effekten av att ha kameror uppe och/eller skyltning om kameror blir ju att innehavarna upplever en ökad otrygghet och att ni signalerar till gäster, besökare och spekulanter att boendet är otryggt.

Detta skall vägas mot att ni givetvis någon gång kommer att fånga någon medlem som inte sköter sig i soprummet. Glöm inte arbetsinsatsen: 1) Stökigt i soprummet, 2) Kontrollera logg, gå igenom filmat material, 3) någon (Vem???) skall presentera detta för medlemmen 4) Ni skall ha rutin för konsekvensen (debitering städkostnad (skall kunna styrkas, d v s den måste faktiskt existera det duger inte att en styrelseledamot fick städa lite) eller annan konsekvens?

Sedan kommer ni säkert vid något tillfälle kunna fånga en utomstående tjuv el liknande. Då kommer ni få lära er hur hårt polisen prioriterar att utreda skadegörelse, inbrottsförsök mm...

Och så kostnaden i kronor. Det blir rätt många pengar för varje gång ni skall skicka ordföranden till "fru Johansson" och tala om att hon minsann inte vek ihop sina kartonger ordentligt... Om nu ordföranden är beredd att göra detta.

Så - nej tack. Inga kameror.

Lägg istället pengarna på att köpa ordentlig städning och rondering av ert soprum så att det upprätthålls en viss ordning. Detta kommer att ge bättre totalt utfall samt utan att påverka boendemiljön och tryggheten negativt.
Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:02
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Rent allmänt om kameraövervakning i din Brf:

Effekten av att ha kameror uppe och/eller skyltning om kameror blir ju att innehavarna upplever en ökad otrygghet och att ni signalerar till gäster, besökare och spekulanter att boendet är otryggt.

Detta skall vägas mot att ni givetvis någon gång kommer att fånga någon medlem som inte sköter sig i soprummet. Glöm inte arbetsinsatsen: 1) Stökigt i soprummet, 2) Kontrollera logg, gå igenom filmat material, 3) någon (Vem???) skall presentera detta för medlemmen 4) Ni skall ha rutin för konsekvensen (debitering städkostnad (skall kunna styrkas, d v s den måste faktiskt existera det duger inte att en styrelseledamot fick städa lite) eller annan konsekvens?

nej tack. Inga kameror.

Lägg istället pengarna på att köpa ordentlig städning och rondering av ert soprum så att det upprätthålls en viss ordning. Detta kommer att ge bättre totalt utfall samt utan att påverka boendemiljön och tryggheten negativt.
Jag delar inte att kameror kopplas till en otrygg boendemiljö. Men kameror är inget magiskt som fixar alla problem. Men jag tror att det har en avskräckande effekt. Det är så enkelt för folk att dumpa oönskade saker i soprummen och helt plötsligt blir det föreningens problem att ta hand om.

Det är ofrånkomligt att folk inte sköter sig till 100%. För att komma till bukt med det så har vår förening nått långt genom att arbeta med detta i alla led. Vi har folk som ronderar och städar lite löpande. Vi har mellanlagringsfraktioner som man enkelt kan städa bort sopor som det inte finns fraktioner till i soprummet. Sen har vi kameror som också övervakar. Till det så beställer vi container för grovsopor 3 ggr om året.

På detta sätt så har vi rimlig ordning i soprummet. Om det dyker upp något litet felsorterat så hamnar det i mellanlagret och är det stort kan vi lokalisera den boende via kamera kombinerat med passagesystem. Det absolut största nöjet är att bära tillbaka saker till de boende som har kastat fel. Men man ska ju ha tid till det. Att låta fastighetsskötaren göra en enklare städning när denne ronderar är nog den absolut bäst fungerande åtgärden man kan göra. Sen blir det lite svårare beroende på omständigheter och förutsättningar.
Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:23
Duktig medlem

Standard

När vi nu diskuterar lite mer allmänt så vill jag nämna en möjlighet man ska komma ihåg: Man kan också sätta upp attrapper och/eller skyltar om kameraövervakning utan att faktiskt ha någon kamera. Då behöver man inte heller fundera över ifall man följer GDPR eller kameraövervakningslagen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
GDPR i BRF:Er 0Xb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2021-03-22 11:14
Lås/taggar och namn i register, ok enligt GDPR? 0Xb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2020-02-07 10:34
GDPR är äntligen här! Karmenella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2018-05-25 20:46
Kameraövervakning i brf otillåten oavsett om ok från boende, men... Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-12-09 14:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare