Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-07, 10:51
Akva Akva är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Underhållsplan

Undrar hur ni använder verktyget Planima i er förening/styrelse. Har ni någon förvaltare som hjälper er eller?
Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 11:28
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Rekommenderar ej planima som underhållsverktyg

Citat:
Ursprungligen skrivet av Akva Visa inlägg
Undrar hur ni använder verktyget Planima i er förening/styrelse. Har ni någon förvaltare som hjälper er eller?
Nej inte för närvarande, och jag håller ögona öppna för andra alternativ, då jag tycker det är dåligt och meckigt att jobba med.

Det är inget jag rekommenderar, för taffligt utfört, även om det är bra tänkt. Och därmed för dyrt.

BRF:er under 50 lägenheter är det bättre att jobba med något enkelt i excel. Det räcker

De över... bör ha något bättre som inte är så svårt och tungjobbat av sin förvaltare.

My 5 cent som användare i Planima
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 10:05
JimmyG JimmyG är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2020
Meddelande SMARTkontroll

Hej!

Det finns många verktyg för Underhållsplanering på marknaden. Tyvärr är dom allra flesta väldigt krångliga och alltför "stora" för en BRF.

SMARTkontroll är ett enkelt verktyg som åstadkommer just det som förfrågas av många BRF:ar.

PM:a mig så kan jag ordna en gratismånad för dom som är medlemmar på "Allt om bostadsrätt".

JimmyG
Svara med citat
Gammal 2020-08-28, 10:39
MarKek MarKek är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2020
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Nej inte för närvarande, och jag håller ögona öppna för andra alternativ, då jag tycker det är dåligt och meckigt att jobba med.

Det är inget jag rekommenderar, för taffligt utfört, även om det är bra tänkt. Och därmed för dyrt.

BRF:er under 50 lägenheter är det bättre att jobba med något enkelt i excel. Det räcker

De över... bör ha något bättre som inte är så svårt och tungjobbat av sin förvaltare.

Har du hittat något bra alternativ att tipsa om? Vi har 33 lgh och använder Planima, tycker det funkar bra. Körde HSBs program tidigare och där kan vi snacka taffligt och dyrt!
Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 16:03
Mange32 Mange32 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2021
Standard

Använt mig av verktyget Planara för underhållsplanering via hjälp av https://sverigesfastighetskonsult.se/. Funkat bra tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 14:17
jbeyer jbeyer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2021
Standard Planima

Vi kör också Planima sedan ett år tillbaka! Kan varmt rekommendera.

De har uppdaterat sidan med lite bilder nu också såg jag: https://planima.se/produkt/underhallsplan-brf/
Svara med citat
Gammal 2022-09-02, 22:03
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Min förening skaffade underhållsplan via Sustend, https://sustend.se/underhallsplan/ , Vi fick den som pdf, och den är också inlagd i Planima så att man kan välja det alternativet om man vill. Det som var bra var att vi av Sustend fick en prövoperiod i Planima som inte förlängdes automatiskt, bara om vi hade valt det aktivt. 6 mån tror jag det var. Eller ett år kanske. Fast vi fortsatte inte, för vi tyckte inte vi behövde det i dåläget, en onödig kostnad då, och vi hade ändå inget att uppdatera. Om jag har fattat rätt finns underhållsplanen dock kvar i Planima (via Sustend på något sätt) där om vi skulle vilja påbörja igen när det börjar ramla in en massa underhållsåtgärder framöver.
Svara med citat
Gammal 2022-09-16, 12:07
jens@planima jens@planima är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2022
Standard

Hej M72!

Kul att du använt Planima, och extra kul att du anlitat vårt partnerbolag Sustend för att göra er underhållsplan! Jag heter Jens och är VD på Planima. Som du skriver i ditt inlägg ingår en kostnadsfri testperiod i Planima vid köp av underhållsplan från Sustend.

Planima ingår i tjänsteerbjudandet hos många av våra partnerbolag (förvaltningsbolag/konsulter) och de väljer själva hur de vill erbjuda Planima till sina kunder. De allra flesta brf:er, även de med nybyggda hus, väljer att förlänga sin Planima-licens efter den kostnadsfria provperioden. De använder sedan verktyget kontinuerligt för att se till att underhållsplanen är uppdaterad med rätt kostnader och åtgärder inför varje nytt kalenderår och varje årsbudget. Det ger en kontinuerlig försäkring om att föreningen har rätt avgiftsnivå och att styrelsen kan sätta igång med upphandling av kommande projekt i god tid. Samarbetet med ev. förvaltare och entreprenörer blir också betydligt enklare. Allt som görs med fastigheten sparas också automatiskt i en historik så kommande styrelseledamöter alltid har koll på vad som gjorts.

Dock så sparas inte alla gamla underhållsplaner i Planima om ni väljer att säga upp, även det är en sak som våra olika samarbetspartners gör på olika sätt. Det finns alltså ingen garanti för att underhållsplanen finns kvar i Planima om ni säger upp och sedan återkommer efter några år. Om ni vill vara helt säkra så är ett tips att exportera er underhållsplan så ni kan spara den själva.

Hoppas såklart att få välkomna er tillbaka som aktiva Planima-användare, vi utvecklar löpande nya funktioner som gör verktyget ännu mer enkelt och värdefullt för brf:er.

mvh Jens
Svara med citat
Gammal 2022-11-14, 20:56
Alfred Lingström Alfred Lingström är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg

Jag kom själv fram till samma slutsats. Inte för att jag anser att Planima på något vis är undermåligt eller i sig en dålig produkt. Men jag gillar själv att arbeta i enklare mallar och då i Excel.

Det skall dock tilläggas att en del av mina klienter har uttryckt önskemål om att få en underhållsplan utförd eller att vidareutvecklas i Planima. Så uppenbarligen finns det en efterfrågan.

https://www.lingstromfastighet.se/
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsplan Dallas Bostadsrättsforum 12 2016-03-27 22:34
Mall för underhållsplan nyback Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2013-12-12 02:16
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 14:18
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare