Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-26, 21:45
Micki Micki är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard Olämplig ordförande

I en förhållandevis liten förening har vi nu en ordförande som klart och tydligt särbehandlar medlemmar som har utomeuropeiskt ursprung. Det uppstår schismer till och från, då hen har visat rätt märkbara attitydproblem och anklagar dessa familjer för än det ena, än det andra. Anklagelser som är helt ogrundade, kan vi intyga som sett och hört vad som egentligen inträffat. Hen tål inte att bli emotsagd och uppträder allmänt irrationellt, mot andra medlemmar också, skall sägas. På sociala medier visar han sig öppet rasistisk och idealiserar extremhögern.
Jag känner till gången för att få en ordförande avsatt, problemet som jag ser det är att det är rätt stor omsättning på medlemmar, och många känner inte till omständigheterna, alternativt rycker på axlarna om de inte är berörda. Därför kanske svårt att få till en majoritet som röstar ut den här personen. Frågan är, är det öht lämpligt att en person som så tydligt använder sina politiska åsikter/värderingar skall verka som ordförande? Och kan man göra något åt detta, förutom den gängse metoden för avsättande?
Svara med citat
Gammal 2022-09-27, 00:16
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ordföranden är ju vald av er medlemmar och det är bara ni som har mandatet att avsätta densamme. Eller härda ut till nästa stämma och välja in en ny då.

Att många flyttar är ingen ursäkt- så ser det ut i många föreningar. Men oftast finns ändå en kärntrupp av medlemmar som bor längre. Det faller då på dem att sätta rätt personer till styrelsen - det är ju de som är mest intresserade av att föreningen sköts vettigt.

Och nej det går inte att tjata en person till att ändra sig. Har du insett att vederbörande är olämplig som ordförande ja då är det detta du har att förhålla dig till.

Börja med att prata med då många grannar som möjligt, vaska fram en motkandidat och förbered er väl så är denna ordföranden strax utbytt.

Gör du ingenting kan du sluta klaga nu.
Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 01:05
Micki Micki är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Hej,
Tack för svar. Jag känner till, precis som jag också skrev, på vilket sätt man i en normal situation röstar bort ordförande eller andra ledamöter i en styrelse. I det här fallet anser jag inte att situationen är normal. Min fråga var väl rätt tydlig, och att "tjata" på personen i fråga har inte varit på tal. Om du uppfattar det som att jag klagar när jag förklarar situationen, så ligger det på dig. Jag skulle tro att det här är ett forum som är öppet för alla medlemmar att ställa frågor, och det är inte nödvändigt att svara om man inte har ett svar.
Ha det fint!
Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 12:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Tack för svar. Jag känner till, precis som jag också skrev, på vilket sätt man i en normal situation röstar bort ordförande eller andra ledamöter i en styrelse. I det här fallet anser jag inte att situationen är normal.
Det är en fullt normal situation att man behöver stuva om i styrelsen på grund av att någon/några ledamöter visat sig inte vara lämpliga.

Det är också helt sant att det är ni medlemmar som har till uppgift att få detta till stånd.

Om du nu hade detta klart för dig - vad ville du fråga egentligen?

Jag uppfattade ditt inlägg som att du ville ha en "enklare" lösning där denne ordförande kunde avsättas utan att ni medlemmar skulle behöva göra fotarbetet. Svaret på det är nej - det finns det inte.

Och min slutkläm syftade till att det faktiskt inte är någon annan medlems uppgift. Det är faktiskt din precis lika mycket som det är alla andra medlemmars uppgift. Men den som inte är beredd att göra jobbet har så klart inte rätt att klaga heller. Nuvarande ordföranden är ju vald i god demokratisk ordning och får då sägas sitta kvar så länge en majoritet av medlemmarna vill ha det så.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare