Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-10, 14:25
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ombildning utan köpstämma.

Här står det om en metod om att ombilda till BRF över huvudet på de boende.

http://www.hemhyra.se/nyheter/kand-a...tt-runda-lagen

Normalt ska det ju gå till så att hyresgästerna först får ta del av en ekonomisk plan
och det sedan hålls en köpstämma där minst 2/3 av hyresgästerna måste rösta ja till ombildningen.

Så har det dock inte gått till i detta fall. Ingen köpstämma har hållits.
Vad jag förstått har det aldrig prövats i domstol om förfarandet är lagligt eller inte.
Svara med citat
Gammal 2022-08-09, 12:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är en liknande fall med ett misslyckat försök att ombilda över huvudet på de boende
och som resulterat i att mäklaren som agerade ombildningskonsult
har blivit av med sin mäklarlegitimation.

https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/...vid-ombildning
Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 16:42
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Ombildning utan köpesumma

Hej Gusten,
Visst är det märkligt att det går an att kidnappa en bostadsrättsförening.
Jag har funderat på varför folk som köper dyrt inte är engagerade i hur driften sköts. 1992 skrev jag en motion och läste själv upp den på stämman.

Bl a sa jag att följa banken är som att läsa resultat-och balansrapport, men aldrig ställa frågor på förvaltniningsrapport och driftkostnader.
Ni följer endast räntan på banken.
Efter mötet kom både HSB och SCBs representant till mig och sa: det är helt otroligt, du tar upp föreningens viktigaste fråga och inte en reagerar.

Så kommer dagen då ignoransen står på avgiften, lite sent tycker jag.
Jag har ingen lösning utan tror endast att det är häftigt att säga jag äger en bostadsrätt. Få gå på möten och rösta. De bryr sig faktiskt inte om andra än sig själva.

Hoppas andra nu tar tag och river i.
Jag är färdigsnackat.
Utan Korsdrag är det toppen att äga sin bostad.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hyresnämnden vid ombildning Zebra Bostadsrättsforum 1 2015-03-22 09:53
Medfinansiär vid Ombildning? martin.gr Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2013-12-03 12:59
Ombildning halvvägs Borättexperten Bostadsrättsforum 8 2013-09-11 14:08
Inför ombildning Tina1968 Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 6 2012-11-25 01:52
Dotterbolag som dök upp vid ombildning Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2011-02-12 21:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare