|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Här står det om en metod om att ombilda till BRF över huvudet på de boende.
http://www.hemhyra.se/nyheter/kand-a...tt-runda-lagen Normalt ska det ju gå till så att hyresgästerna först får ta del av en ekonomisk plan och det sedan hålls en köpstämma där minst 2/3 av hyresgästerna måste rösta ja till ombildningen. Så har det dock inte gått till i detta fall. Ingen köpstämma har hållits. Vad jag förstått har det aldrig prövats i domstol om förfarandet är lagligt eller inte. |
|
|||
|
|||
![]() Här är en liknande fall med ett misslyckat försök att ombilda över huvudet på de boende
och som resulterat i att mäklaren som agerade ombildningskonsult har blivit av med sin mäklarlegitimation. https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/...vid-ombildning |
|
|||
|
|||
![]() Hej Gusten,
Visst är det märkligt att det går an att kidnappa en bostadsrättsförening. Jag har funderat på varför folk som köper dyrt inte är engagerade i hur driften sköts. 1992 skrev jag en motion och läste själv upp den på stämman. Bl a sa jag att följa banken är som att läsa resultat-och balansrapport, men aldrig ställa frågor på förvaltniningsrapport och driftkostnader. Ni följer endast räntan på banken. Efter mötet kom både HSB och SCBs representant till mig och sa: det är helt otroligt, du tar upp föreningens viktigaste fråga och inte en reagerar. Så kommer dagen då ignoransen står på avgiften, lite sent tycker jag. Jag har ingen lösning utan tror endast att det är häftigt att säga jag äger en bostadsrätt. Få gå på möten och rösta. De bryr sig faktiskt inte om andra än sig själva. Hoppas andra nu tar tag och river i. Jag är färdigsnackat. ![]() Utan Korsdrag är det toppen att äga sin bostad. ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hyresnämnden vid ombildning | Zebra | Bostadsrättsforum | 1 | 2015-03-22 09:53 |
Medfinansiär vid Ombildning? | martin.gr | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2013-12-03 12:59 |
Ombildning halvvägs | Borättexperten | Bostadsrättsforum | 8 | 2013-09-11 14:08 |
Inför ombildning | Tina1968 | Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter | 6 | 2012-11-25 01:52 |
Dotterbolag som dök upp vid ombildning | Mr Magoo | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 7 | 2011-02-12 21:54 |