|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Jag har en fråga om omröstning av ställda motioner på årsstämman. I årets kallelse finns ett tiotal motioner bifogade där några är från mig. I samtliga fall yrkar styrelsen avslag. Men ska ändå inte omröstning ske av samtliga motioner även om styrelsen är negativ till samtliga? Tack på förhand. |
|
|||
|
|||
![]() Korrekt.
Medlem har alltid rätt att få sin motion behandlad av stämman. Men den bereds av styrelsen innan stämman. Varför då? Tänk dig att föreningen är en bussresa, styrelsen chauffören och medlemmarna passagerarna. Er stadga är då er färdplan (vart ni ska). Det är alltid medlemmarna som bestämmer vem som skall köra bussen och stadgan vart ni ska. Men under resan måste chauffören få avgöra alla detaljer - var svänga, när bromsa, när tanka, när rasta mm. Om flera av passagerarna upplever att chauffören borde köra en annan väg te x så kan de försöka övertyga chauffören med en motion. Passagerarna kan också byta chaufför (tillsätta en. Ny styrelse). Eftersom en passagerare aldrig har hela bilden - endast chauffören ser ju hela vägen och all trafik - så kan det gå illa ifall en passagerare te x skulle bestämma ”sväng här”. Det är av den anledningen som styrelsen alltid får bereda motionerna - de har en bättre syn än medlemmarna. Leker lite vidare med buss exemplet: Din motion kan ju vara att ”jag vill att vi tar vägen över bergen för det är så fin utsikt där”. Styrelsen uppmanar medlemmarna att säga nej för bergsvägarna är osäkra att köra på. Medlemmarna röstar troligen som styrelsen vill då deras argument väger tyngre än ditt. Men det kan ju också vara så att er chaufför inte har något vettigt argument utan bara vill köra sin vanliga väg för den är han van vid. I så fall väger ju möjligheten till fin utsikt tyngre och medlemmarna tvingar då chauffören att åka den fina bergsvägen! |
|
|||
|
|||
![]() Tack Harald. Självklart ska man lyssna på svaret från styrelsen. Något som jag reagerade på var att de motiverade avslag med att det inte finns utrymme i aktuell budget. Detta förstår jag att det inte gör, men ingenstans i motionerna står att de ska genomföras nu på direkten. Självklart ska man vänta tills ekonomi finns. Men jag tänker att man kan ändå diskutera och besluta att något ska genomföras när det går att planera in i budgeten, till exempel i höst när man gör budget för 2023. Eller ännu längre fram i tiden om planer redan finns för annat nästa år. Det finns ju lång- och kortsiktiga beslut och mål. Men vi får se hur det låter på stämman. Detta är första året som det finns motioner med sedan jag flyttade hit så det ska bli intressant.
|
|
|||
|
|||
![]() Ja alltså - en motion är ju ett medlems förslag som kommer pga styrelsen ej beslutat samma - så en motion som innebär en kostnad kan ja aldrig vara budgeterad... liksom hela grejen med motion...
Men så här - allmänt: I brf är det aldrig rätt att titta på pengarna först. Istället så gäller att besluta vad vi ska göra - och sedan är det styrelsens uppgift att ta in erforderliga medel därtill. Annars blir det dumt. Taket läcker. Finns inte i budget. Ok låt det läcka... |
|
|||
|
|||
![]() Tack igen. Ja men då tänker vi lika där. Det blir väl diskussion och jag får framföra hur jag tänker kring mina motioner så får vi se. Sedan så bestämmer ju stämman i demokratisk ordning. Tyvärr gissar jag att många boende, när de läser att styrelsen yrkar avslag, som att det är ett taget beslut att neka. Kunskapen är låg om motioner bland de boende då sådana inte har varit vanliga här.
|
|
|||
|
|||
![]() Ja men att skriva och lämna in en motion är verkligen inte ens halva jobbet.
Inför stämman är det nu din uppgift att samla röster. Lobba bland dina grannar och se till att ni är en majoritet för de förslag du har lämnat in. Om du bara lämnar in motionen och hoppas på att stämman skall göra jobbet år dig så kommer du troligen bli besviken... |
|
|||
|
|||
![]() Tack, det har jag. Men mina motioner är bara en del av de inkomna. Hur andra gör vet jag inte.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Begärd sluten omröstning avfärdades | Grer | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 60 | 2017-03-08 04:25 |
Omröstning i lägenheter | Mumien | Bostadsrättsforum | 8 | 2016-05-23 10:42 |
Motioner till brf - Styrelsen vill bestämma vad motioner ska innehålla | Admin | Bostadsrättsforum | 2 | 2014-03-04 09:06 |
Omröstning - beslut? | Gnibbe | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 2 | 2013-05-16 12:34 |