|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej,
Vi är en relativt liten och ung föreningen som blev till genom en ombildning för ca 5 år sedan. Vid själva ombildningen så tackade en person nej till att köpa därav så dras föreningen med en hyresrätt fortfarande. Hyresgästen har nu hintat om att denna är villig att köpa. Stor förlust för dem då antar jag då bostadspriserna har totalt rusat spikrakt uppåt i den här staden. Till själva dilemmat. En del röster i föreningen vill sälja, andra inte. Revisorn poängterar att föreningen de facto gör en vinst varje månad på hyresavgift samt parkeringsplats vilket vi tar dubbla priset för gentemot medlemmarna. En försäljning kommer alltså höja avgifterna för medlemmarna. Personligen är jag något kluven. Jag ser det inte alls som omöjligt att en försäljning av denna hyresrätt i framtiden kommer betala av merparten av föreningens lån. Samt att en utebliven budgivning kommer ske på föreningens bekostnad. Å andra sidan så är en omfattande renovering av kök och badrum snart ofrånkomligt. Orkar man ta tag i det? Hur bör man resonera i det här läget? Någon som varit med om nåt liknande? Mvh |
|
|||
|
|||
![]() Om hyresgästen är beredd att betala i stort sett marknadspris så är det väl bara att hälsa hyresgästen välkommen som medlem i föreningen.
|
|
|||
|
|||
![]() Bostadsrättsföreningens uppgift är att upplåta lgh med bostadsrätt.
Det ska till att vara väldigt speciella omständigheter för att en styrelse skall välja att behålla en hyresrätt, ett extremt prisfall på marknaden t ex. Anser att styrelsen inte har något val - vill hyresgästen köpa och kan betala utifrån en marknadsmässig värdering så skall styrelsen sälja och upplåta lgh med bostadsrätt. |
|
|||
|
|||
![]() Att vara hyresvärd är inte bara att ta in hyra varje månad. Man har flertalet skyldigheter att leva upp till också. I en handling kan ni nu bli en renodlad brf. Det är ett tillfälle som man ska ta tillvara på.
Jag tror att man i en framtid kommer hålla hårdare i hyresrätter då bostadsmarknaden blir allt mer svår att komma in i. Den lägenhet som föreningen tror den skall få tillbaka tids nog kanske byts bort i ett lägenhetsbyte. Och är man en stor förening så har man oftast resurserna att hantera hyresgäster. Men är man en liten föreningen och hamnar i en juridisk tvist med sin hyresgäst så är juristkostnader mer kännbara. Brf:er är ofta sämre hyresvärdar också. Allt sammantaget så är det enda rätta enligt mig att alltid sälja hyresrätter om tillfälle ges. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Bostadsrätt eller hyresrätt, och det orättvisa systemet med orimlig beskattning | Silva | Bostadsrättsforum | 44 | 2017-04-18 11:24 |
Stycka av del av hyresrätt och sälja till befintlig brf-havare | trotter | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2013-10-18 10:57 |
Föreningen ska sälja en hyresrätt | Stefano | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 5 | 2009-08-05 15:37 |