Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-02, 09:33
Drekk Drekk är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2016
Standard Planerat underhåll nu under drift i årsredovisning

I år har HSB lagt in planerat underhåll under drift i årsredovisningen och säger att man (enligt revisorn) inte som k2-förening får särredovisa planerat underhåll?
Resultatet av detta blir att man inte under noter längre kommer specificera de olika delarna i planerat underhåll. Dvs det blir enbart en rad under notering 3 för "planerat underhåll".

Finns det någon ny lag kring detta eller är det bara ytterligare ett sätt att göra årsredovisningen mera otydlig?

Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 10:05
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

”Får inte” är olyckligt formulerat. Jag läser mängder med årsredovisningar och har hittills inte hittat en enda som är helt enligt K2 reglerna, varken HSB:s eller någon av de andra stora förvaltarnas eller mina egna för den delen.

Övergripande gäller ju att redovisningen skall ge ”en rättvisande bild av bolagets ställning och resultat”. Det betyder att om du som upprättar redovisningen anser att du behöver visa något som inte är exakt enligt reglerna så skall du göra det om det bättre uppfyller ”en rättvisande bild”.

Kom sedan ihåg själva strukturen i redovisningen. Vi har alltid två år som redovisas samtidigt - det aktuella året samt året innan som då är jämförelseår. Enkelt uttryckt är det för att siffrorna snabbt skall kunna jämföras och större avvikelser bör förklaras i not.

Jag anser att för brf skall driftkostnaderna alltid och endast innefatta alla de kostnader som styrelsen INTE råder över, som automatiskt uppstår enbart för att kunna drifta huset (värme, vatten, sophämtning, försäkring mm). På så vis åker inte driftskostnaderna jo-jo utan blir lätt jämförbara år för år.

Allt som styrelsen råder över, te x. underhåll, det skall ha egen rad och dessutom förklaras i not eller i förvaltningsberättelsen. Då får man en redovisning som är tydlig och ger en ”rättvisande bild”.

Jag misstänker att HSB helt enkelt ytterligare vill slimma sina processer och därför kastar in så mycket som möjligt under ”drift”. En annan mycket vanlig felredovisning är ju ”reparationer”. Här redovisas väldigt ofta sådant som de facto borde redovisats som underhåll.
Svara med citat
Gammal 2021-04-02, 12:49
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag vill också tillägga att det är ju styrelsen som avlägger årsredovisning - inte HSB. HSB upprättar bara denna på styrelsens uppdrag - och därmed också efter styrelsens instruktioner.

Så vill ni ha underhållet särredovisat utanför drift så är det bara att begära det. Sedan är det upp till revisorn om denne godkänner årsredovisningen. Hen får ju ta en diskussion med styrelsen direkt ifall hen har synpunkter.

Men oavsett så lär ju inte revisorn kunna tvinga er att ändra om ni vill ha det på detta viset. Revisorns uppgift är inte att tillse att årsredovisningen är 100 % korrekt (i så fall hade ingen av de 1000 -tals redovisningar jag har plöjt blivit godkända se mitt förra inlägg). Läs själva vad revisorerna skriver:

"....i allt väsentligt ger en rättvisande bild av...."
Svara med citat
Gammal 2021-04-03, 11:55
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Marionett-styrelse

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag vill också tillägga att det är ju styrelsen som avlägger årsredovisning - inte HSB. HSB upprättar bara denna på styrelsens uppdrag - och därmed också efter styrelsens instruktioner.
...

Beakta att BRF:er som är anslutna till de STORA intresseorganisationerna HSB eller Riksbyggen har normalstadgar som anbefalla att en ordinarie och en suppleant i styrelsen skall förbehållas åt deras anställda.

HSB Paragraf 17 Styrelse
Styrelsen består av lägst tre och högst elva ledamöter med högst fyra suppleanter.
Av dess utses en ledamot och högst en suppleant för denna av styrelsen för HSB, övriga ledamöter och suppleanter väljs på föreningsstämman.

Valberedningen/stämman är därmed bakbundna av stadgarna när de väljer in övriga till styrelsen. Är många lekmän är väl risken stor att styrelsen är en samling jasägare.
Icke lekman med annan uppfattning i förvaltningsfrågor än organisationens hejduk hamnar lätt i motvind och det kan uppstå konfliktsituation.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 17:40
Drekk Drekk är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
hamnar lätt i motvind
Ja, man kan ju säga att det inte heller är årets överdrift...

Jag fick svaret att:
"er brf regleras av K2-regleverket och BFNAR 2016:10 (se sid 9 i årsredovisningen) vilket innebär att resultaträkningen inte får innehålla rad för planerat underhåll"

Men naturligtvis hittar jag ingenting som stödjer detta påstående.
Känns som rökridåer ...eller är det jag som är för dåligt påläst bara?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 12 2011-05-12 17:37
Riksbyggen får stort drift- och skötseluppdrag - Newsdesk (pressmeddelande) Admin Senaste Nytt 0 2009-08-11 21:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare