|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej,
Då det är förbud mot folksamlingar större än 50 personer så är i alla fall jag lite orolig för vår stämma och intresserad av att höra hur ni andra tänker genomföra era. Tänker ni livesända? I så fall; hur löser ni det tekniskt? Om den tillfälliga lagen om ombud, fullmakter och poströstning så blir det lite enklare med röstningsförfarandet. Ang. poströstning så hittar jag ingen tolkning som är relevant för ekonomiska föreningar/BRFer, utan bara i aktiebolagslagen där det står att styrelsen ska tillhandahålla ett formulär som ska innehålla likvärdiga alternativ. Det står dock inte att formuläret behöver vara på papper... det vore smutt om man skulle kunna ha röstning via webben om alla lägenheter får ett unikt id. Så kan de som inte vill närvara på plats rösta i förväg, utan att behöva använda sig av ombud eller fullmakt. https://www.bostadsratterna.se/allt-...tammor-mojliga |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Jag funderade på websändning men det blir nog mer problem än det löser. Icke medlemmar har ju ej tillträde till mötet. Man kan ju omöjligen verifiera det via nätet.
Min förening kommer nog att tillåta poströstning. Det löser ganska mycket. Om man sammanställer ett dubbelsidigt papper (röstningsformulär) så är ju jobbet för föreningen och medlemmen överkomligt. Formuläret Till själva stämman kommer vi begära föranmälan och undanbe deltagande i största möjliga mån. Detta för att komma under gränsen 50 personer. Jag är osäker på om man kan neka en medlem tillträde som inte är föranmäld men man kan ju alltid be medlemmar att inte komma pga omständigheterna. Att använda enbart ett digitalt formulär öppnar ju upp för att någon skulle kunna klandra stämman utan att föreningen kan komma med egen bevisning. Om man skulle anlita en tjänst som kan hantera det hela mha Bank-Id så skulle det nog kunna vara ett alternativ. Enbart Google Forms så nja. Har man bara formalia så spelar det nog ingen roll men är det väldigt mycket viktiga kontroversiella beslut så kanske man ska göra det så spårbart man kan. |
|
||||
|
||||
![]() Jag tror inte att 50 gränsen innefattar stämmor. Men jag är osäker. Du får ha tex en privatfest med 100 personer idag.
|
|
|||
|
|||
![]() Riksbyggen har utfärdat generella rekommendationer. Kan inte bifoga dom här p.g.a. storleksbegränsningar för PDF filer.
Det handlar dels om rekommendationer kring ett traditionell årsstämma, dels kring hur en stämma kan genomföras utan att träffas fysiskt ("per capsulam" som det kallas med ett begrepp från antiken). Vi (styrelsen) avvaktar någon månad innan vi beslutar kring just våran årsstämma. |
|
||||
|
||||
![]() Detta med att ha stämma är inte direkt något som endast förekommer i BRF:er. I skrivande stund så är jag med i 4 olika stadgestyrda föreningar.
I den ena är medelåldern ganska hög. Där har styrelsen bestämt att skjuta fram stämman till Maj och låta ha den utomhus om vädret tillåter. Var och en medtager något att sitta på står det i kallelsen.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha ! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|