Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-19, 18:20
anco anco är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
OBS! OBS! OBS! Borttagna motioner i kallelsen

Om det står en lapp i trapphuset att motioner till årsstämman ska vara personen X tillhanda senast 17/4. Motionen ska vara i personen X brevlåda. Jag skriver några motioner efter en mall från nätet för att de ska bli rätt, de har tidigare ej tagit upp en fråga på årsstämman pga att den inte var skriven i motionsform. Jag lägger motionerna själv i personen X:s brevlåda den 16/4, dvs innan stoppdatumet.
Den 18/4 ligger en kallelsen till årsstämma och under punkter motion finns 4 st uppradade med motiveringen avslag/beviljat men ingen är av de jag la i personen X:s brevlåda, jag fick heller ingen årsredovisning... Årsstämman är om 2 veckor!

Motionerna i kallelsen var inte ens korrekt skrivna, det fanns inget som ens liknade mallen från nätet med att-satser mm

Jag försökte ringa både X och en till ur styrelsen hela dagen igår men ingen svarade. Jag mailade X igår men inget svar än så länge.

Får de plocka bort/ignorera motioner? Det är mycket annat som visar att styrelsen inte riktigt gillar mig. Vad ska jag göra?
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 22:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Styrelsen selekterar bort motioner i strid med lag

Det finns tyvärr styrelser där ute som inte bryr sig det minsta om att följa lagen. Om du bett om mottagningsbekräftelser på dina motioner till dess att du fick detta så hade du i alla fall kunnat göra det lite svårare för styrelsen att bryta mot lagen.

Nu måste du under olika punkter i dagordningen ta upp denna fråga med de saknade motionerna, med start under punkten för godkännande av dagordning.

Du måste kräva att en extrastämma för behandling av dina motioner (motionerna kan inte beslutas på årsstämman, eftersom ärendena ej kommit medlemmarna till del i lagstadgad tid).

Tyvärr är risken stor att styrelsen kommer att ljuga alla rakt upp i ansiktet och hävda att inga motioner kommit in.

PS.
Jag skulle kunna hålla en tredagars kurs i de allra mest grundläggande kriterierna som krävs för att minska riskerna att bli utsatt för styrelsens brottsliga handlingar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 23:14
Mega medlem

Standard

Efter ihärdigt arbete fick jag tag i personen X. Men de krävdes att jag ringde från min hemtelefon..
Svaret jag fick av X var att ordförande hämtade motionerna av X den 16/4 och att en komplettering av motioner skulle skickas ut. Jag tror faktiskt inte ett dyft föränn jag ser de. Undrar om de kommer då ha en extrastämma innan årsstämman?

Jag kommer se till att ta med mina motioner till årsmötet och även ligga i och gnälla om de inte kommer en komplettering inom kort!

Menar du när frågan om man godkänner dagordningen ska jag tydligt säga NEJ! om nu inte en komplettering har kommit innan mötet?

Senast redigerad av Admin: 2012-04-20 klockan 12:34. Anledning: Tagit bort onödigt citat av hela mitt inlägg
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 12:33
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Hur lösa problemet med att ärenden som behandlats ej ingår i kallelse?

Citat:
Ursprungligen skrivet av anco Visa inlägg
Undrar om de kommer då ha en extrastämma innan årsstämman?
Det är omöjligt och hade ändå inte tillfört något.
Det finns egentligen ingen lösning som följer lagen på detta problem, men en extrastämma efter årsstämma för behandling av dina motioner hade varit lämplig.

Citat:
Menar du när frågan om man godkänner dagordningen ska jag tydligt säga NEJ! om nu inte en komplettering har kommit innan mötet?
Om medlemmarna inte har tillgång till motionerna i lagstadgad tid (14 dagar före årsstämman) och ärendena som ska behandlas inte ingår i kallelsen som delas ut senast 14 dagar före årsstämman så kan stämman egentligen inte fatta beslut i dina motioner. Om man nu ska bry sig om att följa lagen.

Citat:
Jag kommer se till att ta med mina motioner till årsmötet och även ligga i och gnälla om de inte kommer en komplettering inom kort!
Kräv rakt svar på styrelsen hur de avser att lösa problemet. Så får du väl försöka komma fram till en deal som du känner är acceptabel, även om den inte följer lagen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 15:12
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Datum för motioner

Citat:
Om det står en lapp i trapphuset att motioner till årsstämman ska vara personen X tillhanda senast 17/4. Motionen ska vara i personen X brevlåda. Jag skriver några motioner efter en mall från nätet för att de ska bli rätt, de har tidigare ej tagit upp en fråga på årsstämman pga att den inte var skriven i motionsform. Jag lägger motionerna själv i personen X:s brevlåda den 16/4, dvs innan stoppdatumet.
Det verkar vara ett fundamentalt fel här. Rimligtvis kan ingen styrelse behandla en motion på ingen tid alls. Om kallelsen till stämman gick ut den 18/4 är det helt orimligt att sista dagen för inlämnande av motioner är den 17/4. Har du tittat i era stadgar vad det står för datum där?

Många föreningar har den 31 januari som sista inlämningsdag, även om stämman ibland inte blir förrän slutet av maj.

Sedan, igen, många styrelser ser helst att medlemmarna tiger och samtycker till vad de än beslutar. Trist! Men stå på dig

Senast redigerad av Admin: 2012-04-20 klockan 16:44. Anledning: Fixat felaktig tagg
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 15:46
Mega medlem

Standard

Jag kan redan nu säga ett flera personer redan konstaterat att våra stadgar suger.

§18 Motionsrätt
medlem som önskas få ett ärende behandlat vid stämma skall skriftligen framställa sin begäran hos styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman.

Så vad klassas som god tid? Enligt anslaget i trapphuset (har tagit en av lapparna som bevis) stod de att motioner till årsstämman ska in före den 17/4, vilket mina var. Jag får känslan att man tidigarela årsstämman för att "slippa" ta ställning till mina motioner på årsstämman.
Det stod något helt annat på kallelsen..nu har jag den ej i närheten men den texten finns inte i stadgarna som jag sett iaf..

Senast redigerad av Admin: 2012-04-20 klockan 16:45. Anledning: Tagit bort onödigt citat av helt inlägg
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 16:50
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Vad innebär "i god tid" för inlämnande av motioner?

Citat:
§18 Motionsrätt
medlem som önskas få ett ärende behandlat vid stämma skall skriftligen framställa sin begäran hos styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i kallelsen till stämman.
Tja, inte så dumma stadgar om detta nu verkligen stämmer, i alla fall bra för medlemmarna, kanske mindre bra för styrelsen.

Citat:
Så vad klassas som god tid?
Det går inte att säga vad "i god tid är", men man kan generellt säga att det är cirka en vecka innan kallelsen går ut.

Citat:
Enligt anslaget i trapphuset (har tagit en av lapparna som bevis) stod de att motioner till årsstämman ska in före den 17/4, vilket mina var.
Då är det definitivt och odiskutabelt denna tid som gäller... även om det är omöjligt under nuvarande omständigheter, enligt vad Nybörjare skrivit.
Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 17:15
Mega medlem

Standard

Jag mailade vår kontaktperson för några dagar sedan och han hade inte fått in motionerna Han skickade ut mail till alla i styrelsen och en ringde mig men det var eg om ett annat ärende (som jag även skrivit en motion om) så jag passade på att fråga och hon sa typ att de skulle skicka ut en komplettering ganska snart som fortfarande inte dykt upp trots att de gått 10 dar sedan jag skickade in motionerna till årsstämman. Först idag fick vi årsredovisningen och årsstämman är om en vecka
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 12:45
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Kallelse i EJ behörig ordning

Hur förklarar styrelsen att redovisningen kom en vecka för sent?

Hur som helst så har kallelse inte skett på behörigt sätt, och när ni kommer till denna punkt i dagordningen där stämman tillfrågas om detta får du redogöra varför.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2012-12-02 21:07
Informera om borttagna telefonkablar? Hallmat Bostadsrättsforum 4 2012-08-10 12:44
Motioner Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-05-27 22:01
Motioner andersson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 25 2009-05-22 20:21
Motioner misteln Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 11 2008-05-14 23:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare