Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-16, 00:28
balis balis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2013
Standard Avsättning till underhållsfond

Enligt min förenings stadgar ska minst ca 100 000 kr per år avsättas till underhållsfond. Om man ska följa principen att dessa pengar ska finnas på riktigt innebär det som jag förstår det att föreningen måste gå med vinst med ca 100 000 kr per år. Men en vinst innebär att föreningen får betala bolagsskatt på 22% så för att verkligen ha dessa pengar behöver föreningen gå med 128 000 kr i vinst per år.

Blir det inte konstigt när en bostadsrätt måste gå med vinst för att kunna avsätta pengar till underhållsfond, är det inte bättre att anpassa avgiften för ett nollresultat då en bostadsrätt inte är vinstdrivande? De pengar som nu måste betalas i skatt på vinst skulle istället kunna användas till underhåll.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 11:17
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Nej, underhållsfond har inget med vinst att göra. En förening kan mycket väl har ett negativ result efter året. Det finns inga vinster därmed inget skatt. Däremot kan det finnas överskott och det upp till förening att bestämma vad man ska göra med det.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 11:22
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Brfer är mig veterligen inte skattskyldiga på sin ordinarie verksamhet dvs fastighetsförvaltningen.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 20:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ingen skatt utgår längre för Brf. I övrigt har du rätt.

Man KAN sätta av trots ett minusresultat, men det blir ju i praktiken värdelöst. Ett enstaka år gör inget, men totalt sett behövs pengar i RR, annars slutar det rejäl avgiftshöjning.

Det ät ett otyg med föreningar som inte förstått funktionen med underhållsfonden. Har man underhåll som i snitt rör sig kring 300 000 kr, ja då skall avsättningen vara kring 300 000 kr och RR över tid lika så. Endast en skuldfri förening kan tänka lite annorlunda, den kan även räkna med avskrivningarna.

Det är inte ovanligt att man ser "stadgeenlig avsättning" på 40-50 000 kr, samtidigt som aktuell förening gör stora underhåll varje år. Detta bygger upp underskott, någon får till sist betala!
Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 23:01
irovarg irovarg är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Det ät ett otyg med föreningar som inte förstått funktionen med underhållsfonden. Har man underhåll som i snitt rör sig kring 300 000 kr, ja då skall avsättningen vara kring 300 000 kr och RR över tid lika så. Endast en skuldfri förening kan tänka lite annorlunda, den kan även räkna med avskrivningarna.

Det är inte ovanligt att man ser "stadgeenlig avsättning" på 40-50 000 kr, samtidigt som aktuell förening gör stora underhåll varje år. Detta bygger upp underskott, någon får till sist betala!
Men då menar du stora underhållsåtgärder som skrivs av, eller hur?
Inte löpande underhåll där kostnaden tas direkt samma år?

Exempelvis om posten underhållskostnader varje år ligger på 300 000 kr. För saker som att reparera dörrstängare, trasiga parkeringsstolpar, klottersanering, etc. Många bäckar små som inte slås ut och skrivs av på flera år, utan där kostnaden tas direkt samma år. Då är det väl inte ett argument för att avsättningen ska vara lika stor?

Eller menar du någon typ av snittvärde (ex kommande avskrivning) av större engångsåtgärder såsom stambyten, hissar, fönster, tak, sådant som kommer ge upphov till en höjd avskrivning samma år som det utförs?
Svara med citat
Gammal 2014-04-17, 23:28
Yotta-medlem

Standard

Avgiften skall täcka två saker (tre).

Drift. Och underhåll.

För en del föreningar tillkommer att betala av på huset (nr tre). Det går vi inte in på här denna gång.

Du pratar "avskrivningar". Vad då? Egentligen är ALLT underhåll i plan kostnader som skall tas fullt ut det år de betalas. Det finns undantag, men pass upp! Reglerna är inte solklara , det är lätt att "en generation" innehavare skjuter sina kostnader framför sig!

Eller menar du att "främja medlemmarnas intresse" = underhållskostnad + ränta? Förklara i så fall gärna för mig!

Drift är enkelt. Alla förbrukningsräkningar x 101,5 % per år. Klart.

Underhåll är mycket svårare. UHP kan ge vägledning, men ambitionsnivå hos styrelsen avgör också. Observera att budgeterat undrehåll = avsättning till fond, görs efter RR. Alltså måste alla föreningar gå med vinst de flesta år.
Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 14:30
irovarg irovarg är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Det var flera saker i din post som jag inte riktigt förstod vad du ville att jag ska svara på.

Men jag formulerar mig så här.
Om en förening (1) underhåller sin fastighet väldigt väl. Så fort något ser slitet ut byts eller repareras det, så blir det av naturliga skäl en högre underhållskostnad varje år. Men fastigheten hålls så nära nyskick som möjligt.

En annan förening (2) snålar på underhållet och låter saker och ting slitas över tid. Den föreningen redovisar låga kostnader för underhåll i sin årsredovisning.

Du skrev ju
Citat:
Har man underhåll som i snitt rör sig kring 300 000 kr, ja då skall avsättningen vara kring 300 000 kr
Om jag tolkar det som underhållsposten i RR skulle det ju tyda på att förening nr 1 borde ha en högre avsättning till underhållsfond, medan jag vill påstå att det är förening 2 (med lägre underhållskostnad) som har ett större behov av att sätta av större medel till framtiden.

Men om du menar att avsättningen till reparationsfond bör återspegla det framtida underhåll som finns i UHP, eftersom det så småningom kommer aktiveras och utgöra en kostnad i RR. Då förstår jag och håller med.
Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 18:10
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av irovarg Visa inlägg
Det var flera saker i din post som jag inte riktigt förstod vad du ville att jag ska svara på.
Jag är inte alls överens med Harald om hans avsättningsfilosofi, då jag anser att det inte är rättvist över tid. Haralds modell innebär att de som bor nu betalar dyrt till förmån för dem som kommer att bo i framtiden.

Man kan även resonera som vi har gjort i vår förening och skaffa en egen modell som inte alls stämmer överens med vad de stora drakarna (SBC, HSB, RB) lär ut. Att vi inte bryter mot årsredovisningslagen eller god redovisningssed har vi checkat med en auktoriserad revisor. Läs här från sidorna 4 - 8

Titta sen på vår senaste årsredovisning och budget. Löpande underhåll som t ex obligatorisk sotning var åttonde år budgeterar vi 10 000 för årligen, så när det är dags har vi avsatt ett summa som motsvarar den verkliga utgiften. Att vi sen struntar i att öronmärka beloppet i en fond utan låter det skvalpa i fritt eget kapital har ingen betydelse. Medlemmarna kan se i årsredovisningen vilka poster som budgetas men inte används varje år.

Endast balkongunderhållet förs över till den yttre fonden eftersom det är en särskild avgift som endast betalas av dem som har balkong och finns reglerat i stadgarna.
Gammal 2014-04-18, 22:05
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag är inte alls överens med Harald om hans avsättningsfilosofi, då jag anser att det inte är rättvist över tid. Haralds modell innebär att de som bor nu betalar dyrt till förmån för dem som kommer att bo i framtiden.
Tja.

"Haralds medlemmar" har haft oförändrad avgift i 10 år.

"Kluringens medlemmar" har fått ett e r b j u d a n d e att betala in flera 100 000 kr för sitt tak...

Om man tar kluringens "erbjudande" + avgift och jämför med mina medlemmars avgift, så är den lägre nu och i 50 år till. Och då ingår nytt tak 2,5 gånger.

Fast det är ju orättvist...
Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 22:39
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Om man tar kluringens "erbjudande" + avgift och jämför med mina medlemmars avgift, så är den lägre nu och i 50 år till. Och då ingår nytt tak 2,5 gånger.
Vilka siffror grundar du den jämförelsen på?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
bokföring mot underhållsfond balis Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 13 2018-04-02 20:28
Avsättning till yttre reparationsfond i brf ejekonom Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2013-01-10 22:41
Ingen avsättning till yttre reparationsfond i brf Bali Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2011-06-06 19:19
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 22:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare