Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-16, 22:48
Peter B Peter B är inloggad nu
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Revisors tystnadsplikt och offentliga handlingar

Jag sitter som internrevisor i min förening där vi tyvärr har en styrelse som ägnar sig åt upprepade lagbrott, stadgebrott och maktmissbruk. Det blir en del jobb.
Eftersom jag inte har någon utbildning utöver den kompetens jag har fått genom läsning av handböcker kontaktar jag utomstående jurister, revisorer och advokater för hjälp, och det även som medlem, där jag inte bara bevakar föreningens intressen utan också mina egna.

Nu hävdar styrelsen (som ett slags omoget svar på min alltid sakliga och befogade kritik) att det skulle vara förbjudet för revisorn att låta andra ta del av föreningens handlingar, vilket jag hävdar inte stämmer, utan att en revisor även har skyldighet - antingen enligt lag eller moraliskt - att låta andra se och hjälpa till vid granskningen av lagbrott och liknande. (Det kan tilläggas att jag inte låtit andra ta del av några handlingar alls, utan styrelsen bara försöker hacka på mig och misstänkliggöra mig.)
– I vilken utsträckning stämmer det att revisor har tystnadsplikt och inte för vidareföra uppgifter? Jag vill - eller kan - inte låta styrelsen få ens minsta lilla möjlighet att angripa mig, utan ha goda marginaler att hänvisa till när klandret kommer.

Nu kommer jag också att bli tvungen att driva en fråga rättsligt och undrar då vilka handlingar jag kan åberopa som bevismaterial eller enbart för att styrka mina uppgifter. Styrelseprotokollen finns tillgängliga för alla medlemmar, så de kan jag kopiera, men då det inte är offentliga handlingar enligt lag, så är jag osäker om de kan användas i rättsliga sammanhang. Dessutom vill jag – som medlem – gärna använda de erinringar jag författat till styrelsen, där det framgår att styrelsen inte korrigerat stadgebrotten på eget initiativ, utan enbart efter yttre påtryckningar. Dessa dokument har jag delat ut till alla medlemmar i vår förening för att visa hur illa saker sköts. Kan jag då som medlem använda dem som bevismaterial?

Kan styrelsen hävda att jag i min egenskap av revisor inte kan använda dessa uppgifter vid en rättslig tvist, där jag agerar (delvis) som medlem?
Kan styrelsen hävda att jag "skadar" föreningen (LEF 8 kap. 16 §) genom att på det sättet använda dokument jag även har tillgång till som medlem?
Sedan räcker det väl inte med kopior som bevismaterial eller styrkande av uppgift inför rätten, utan originalen krävs, vilka jag ju faktiskt skulle kunna förete inför skranket.
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Offentliga styrelseprotokoll Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-02-14 22:18
Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej i bostadsrättsförening! - Vårdplikt, vad är det? Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:50
Styrelse, arbetsutskott, tystnadsplikt i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-02-06 20:14
Försvunna handlingar till årsstämman Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-04-01 13:36
Har HSB-ledamoten tystnadsplikt? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 11 2008-03-15 19:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare