Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-09, 16:23
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé bygga om våtrum

Ja pensionär. Vi tolkar lagen helt olika.

Lagar tolkar jag som rättesnören för skyldigheter. dvs BRL talar om styrelsens skyldigheter och att samma krav ställs på mig för att jag ska få bygga om.
I detta fallet ett helt knippe lagar, branschspecifika lagar som tom styr över alla ägarformer. Bygglagen m fl.

Styrelsen säger Ja om de krav de hänvisar till följs. Bra!
Ställer de inte upp påsina skyldigheter ska styrelsen bort.
Klart nog för mig.
Svara med citat
Gammal 2016-06-09, 17:40
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Varför ska Hyresnämnden lämna något besked till en köpare angående detta? Vad har styrelsen för anledning att ge ett sånt besked?
Well bakgrunden var detta svar från Gusten, som ju oftast är underbart klar i sina tolkningar av lag .
Om styrelsen ger avslag på badrumsrenoveringen med hänvisning till att "behörighetsbevis" saknas kan ni överklaga beslutet till Hyresnämnden.
Men styrelsens problematik i samband med dessa hembyggen, (som vi diskuterat rejält tidigare) är därmed ingalunda utredd och klarlagd. Myntets baksida bör även beröras i våra svar.
Min vidare bearbetning av detta i hjärnkontoret var följande: Antag att perkets följer Gustens råd, och med Hyresnämndens hjälp lyckas genomdriva sitt önskemål att låta pappa bygga om, -utan att styrelsen får någon kopia på att detta arbete- utförts på fackmässigt sätt.
Kommer då "hyresnämnden" att hjälpa den ev drabbade ägaren efter perkets tillrätta, eller styrelsen som kanske även den får problem, om skada uppstår.
Det var en något ironisk kommentar, som jag borde avstått ifrån.
Att styrelser med pålagor i sitt interna regelverk försöker lappa på de brister som lagen innehåller, har jag full förståelse för. Jag tror och hoppas att de alltmer ska inse problemet, och alltså framhärda i kravet på att -hemarbetet- ska granskas, och att kvitto på fackmässigheten i bygget ska levereras till styrelsen. Man behöver sällan neka bygget.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på BRF/styrelse avs. dokument och försäljning? husman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2015-02-17 17:13
Krav på retroaktiva årsavgifter nijon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 36 2015-02-01 20:35
Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf chox Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-04-01 13:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare