Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-03, 13:47
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Arg Fel i årsredovisningen, av HSB & lagbrott på stämman

På årsstämmorna i den brf där jag bor så tar styrelsen alltid med sig en ekonom från HSB för att svara på frågor om årsredovisningen (som producerats av HSB).

A) Ett av problemen här är att denna ekonom från HSB pratar så erbarmligt dålig svenska att det är mycket svårt att förstå vad hon säger.

B) Ovanpå detta begår hon först en rad fel när hon gör årsredovisningen och sedan tar hon på stämman inte det minsta ansvar för de fel hon och HSB begått.
Istället säger hon bara varje gång;
"Det finns ingen årsredovisning som är helt felfri.".

Detta är emellertid en annan sak. Det finns förhoppningsvis heller ingen årsredovisning med så otroligt många fel i som det är i årsredovisningarna för den brf jag bor i.

C) Dessutom sitter denna ekonom från HSB och försöker håna enskilda medlemmar för deras frågor på årsredovisningen - som ett sätt för att försöka avleda fokus från henne själv och de fel hon begått samt de kunskaper hon brister i!

D) Det ska här understrykas att denna HSB-ekonom är extern och har ingen yttranderätt på stämman, eller ens närvarorätt, enligt gällande lag!

Till HSB Malmös VD har jag skickat följande klagomål;
Jag vill protestera - kraftfullt - mot hur HSB Malmös ekonom Sanja Buzuk beter sig på brf-stämmor. HSB Malmö måste lära Sanja Buzuk att det inte är hennes uppgift att lägga sig i brf-interna frågor. Hon ska inte sitta på stämmor och tala för styrelsens sak i föreningen. Bengt Skånhamre var protokollförare på gårdagens årsstämma i min brf så kolla gärna med honom vad som hände.
Detta är andra stämman i rad hon beter sig så illa. Hon tror hon har rätt att sitta och styra stämman, utan ens fullmakt i föreningen.

Jag accepterar inte att HSB Malmös ekonom sitter på stämmorna och kränker enskilda medlemmar i föreningen! Hur vågar hon ta sig dessa friheter??? Finns det absolut ingen som helst moral eller etik inom HSB?

Sanja Buzuk sitter som stöd för brf-styrelsen på stämman för att svara på medlemmarnas frågor och det är allt hon ska göra.
Är det HSB Malmös åsikt att HSB:s ekonomer ska lägga sig i föreningsinterna frågor i autonoma brf:ar?

Hur kan en anställd inom HSB vara så här på alla sätt extremt okunnig?

Sanja Buzuks beteende är oförsvarbart och jag vill ha klart besked på vad HSB Malmö avser att göra åt detta. Inte bara att ni ska undersöka frågan, utan även vad resultatet rent konkret blev. Så här får det bara inte gå till.

Sedan blir det inte bättre av att hennes svenska är så extremt dålig att det är ytterst svårt att förstå vad hon säger. Jag och de andra medlemmarna i föreningen betalar en substantiell summa pengar för att kunna få svar på bristerna och felen i årsredovisningen som HSB Malmö skapar i exakt varje årsredovisning och då vill vi gärna att den person från HSB Malmö som åtar sig uppdraget på stämman behärskar det svenska språket. Tycker du inte det är ett rimligt minimikrav?

Fortsättning följer.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 21:26
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Mörkrädd

"Årsredovisningen är framställd av HSB Malmö i samarbete med bostadsrättsföreningen, enligt tecknat
förvaltningsavtal med bostadsrättsföreningens styrelse."

HSB är otroliga.
Det räcker med att googla någon hsbledamot så ser man genast ett "nät".

Ibland undrar jag om HSB har något medel de stoppar i kaffet som gör att vanliga människor hellre "fikar med HSB än de medlemmar som valt dem".

Sanja Buzuk är vice ordförande i brf Tornfalken.
Där representeras HSB genom Barbro Molin.
HSB ledamoten är firmatecknare, vilket jag tycker är mycket tvivelaktigt.
Vidare sitter denna HSB ledamot i ett gäng andra föreningar.
http://www.allabolag.se/befattningsh...6a5fe167064b73

Märk snittåldern 56 är högt?

Vidare hittar jag att några föreningar påbörjat ett samarbete.

Vilket skulle få mig att jubla, OM INTE, HSB
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 10:27
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Arg HSB:s ekonom, ett störande moment på stämman

Till min glädje svarar HSB Malmös VD, Michael Carlsson, följande;
Citat:
Jag håller med dig i att våra ekonomer inte ska blanda sig i föreningsinterna angelägenheter och detta har jag pratat med berörda om. Våra ekonomer ska vara ett stöd och när de deltar på våra bostadsrättsföreningars årsmöten naturligtvis ett stöd inte bara till styrelsen utan även till medlemmarna för att bringa klarhet i de frågor som kan finnas.
Det är inte så ofta man får svar från HSB som är svar, så ett svar som ovan känns lite unikt.

Jag svarar;
Tack för att du instämmer i att styrelsen/HSB inte ska få en extra röst på stämman via den person som tas in från HSB av styrelsen.

Det är heller inte hållbart att denna ekonom på varje stämma försvarar de ändlösa felen i årsredovisningarna som HSB Malm framställt med; "Det finns ingen årsredovisning som är helt felfri.".
Det gör mig rent ut sagt förbannad! Hur kan man varje gång sitta där och försöka försvara de fel man gjort på detta sätt?

Felen i årsredovisningarna är så grova att man inte ens behöver ha några förkunskaper. Det är bara för vem som helst att snabbt bläddra igenom årsredovisningen så kan alla se de galna felen i redovisningen.

Hur många fel är det då inte som man inte kan se? Det är det ingen som vet, men i årsredovisningarna för vår brf försöker HSB Malmös ekonomer rätta upp begångna fel - som inte upptäckts av varken HSB Malmö eller huvudrevisorn eller mig som medlem på stämman - genom att lägga in små kommentarer i finstilt i årsredovisningarna. Detta alltså endast för de fel som inte upptäckts av mig (eftersom jag i princip är den enda i brf:en som läser redovisningen, sorgligt nog).

Som om detta inte var nog illa så sitter Lennart Öhrsröm, Ernst & Young, där varje år och bara blint undertecknar vilka galenskaper som helst. Huvudrevisor Lennart Öhrström, Ernst & Young, ser t ex inte att det i posten för valberedningens arvode står "- 1500" kr, trots att det är uppenbart för alla att detta inte kan stämma. Rätta siffran skulle ha varit 4.500 kr (ej negativt värde). Bara som ett litet exempel av väldigt många!

Jag kräver nu att föreningens ekonom, Sanja Buzuk, byts ut mot någon som;
1. Pratar svenska.
2. Inte bryter mot lagen genom att lägga sig i en självständig brf:s enskilda angelägenheter.
3. Inte bara försöker försvara de fel ekonomen själv gjort, utan som tar någon form av ansvar i sitt arbete.

Angående HSB Brf Tornfalken i Malmö så kan man fråga sig hur lämpligt det är att Sanja Buzuk, en anställd på HSB Malmö, sitter i brf-styrelsen som vice ordförande (och firmatecknare). Detta samtidigt som HSB Malmö har Barbro Molin (Barbro Molin har tidigare arbetat på HSB Malmö) som HSB-ledamot i samma styrelse. HSB Malmö har alltså två ledamöter i styrelsen, medan Brf Tornfalkens 367 medlemmar har tre ledamöter i styrelsen (varav Brf Tornfalkens ordförande, Claes Gannfelt, också är revisorsuppleant i HSB Malmö).

Men nu kommer det kanske allra värsta i hela historien !!!

Sanja Buzuk är inte bara;
- anställd på HSB Malmö som ekonom,
- en av två representanter från HSB Malmö i Brf Tornfalken,

- vice ordförande i HSB Brf Tornfalken
utan Sanja Buzuk är dessutom;
- Fullmäktigeledamot i HSB Malmö !!!

Sanja Buzuk är alltså en av de HSB-anställda som nästlat sig in som fullmäktigeledamot på HSB Malmös stämmor. Sanja Buzuk sitter - milt uttryckt - på två stolar när hon ska representera både medlemmarna och HSB Malmö under fullmäktigestämmorna i HSB Malmö.

Den HSB-anställde Sanja Buzuk är med andra ord en av dem som sitter på HSB Malmös stämmor för att representera medlemmarna och ställa krav på den organisation där hon arbetar, men som istället är en av dem som aldrig har något att tillföra på HSB Malmös stämmor (Sanja Buzuk har inte med ett enda ord någonsin verkat för de medlemmar hon är tänkt att representera) utöver att rösta mot mina motioner.

Forts. följer.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-04 klockan 11:31.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är det ett lagbrott att hemlighålla medlemsförteckningen i en brf? ThomasMore Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2015-09-22 11:00
Hur läser man årsredovisningen? skanke Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-06-01 16:46
Planerad ansamlad förlust i årsredovisningen för brf kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2010-03-19 17:57
Styrelsen ska skriva på årsredovisningen emsil Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-07-01 02:01
Hur lång tid innan stämman ska man få årsredovisningen? Yakumo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-05-04 14:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare