Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-10, 23:22
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jan 2009
Fråga Rätt till tillträde till postboxar i brf?

Vår förening var kvickt ute att sätta upp gemensamma postboxar i trappuppgångarna strax innanför ytterportarna med anledning av de signaler som då gällde angående postutdelningen. Senare har vi fått veta att nuvarande regering anser att Post-& Telestyrelsens anvisningar är felaktiga så påbudet synes inte gälla längre.

Hur som helst så har flera i vår Brf nu klagat över hur vice värden med nyckel öppnar hela "bredsidan" för att dela ut information när detta någon gång är aktuellt. Han har därigenom fullt tillträde till all post för samtliga adressater i respektive trappuppgång.

Vilka bestämmelser gäller här? Det är naturligtvis enklare för vice värden att distribuera det han vill på detta sätt, men jag kan tycka att det är ingen principiell skillnad på fullt tillträde till en postbox och tillrädet till en lägenhet, eller? Möjligen finns det härutöver annan generell reglering om bevarandetg av brevhemligheter etc, som jag just nu inte känner till. Vet någon vad som gäller?
Gammal 2009-05-11, 00:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Styrelse med fri tillgång till medlemmarnas post

Citat:
Ursprungligen skrivet av Einar Visa inlägg
Hur som helst så har flera i vår Brf nu klagat över hur vice värden med nyckel öppnar hela "bredsidan" för att dela ut information när detta någon gång är aktuellt. Han har därigenom fullt tillträde till all post för samtliga adressater i respektive trappuppgång.
Oj, jag hade ingen aning om att postboxar gav denna möjlighet.
Helt plötsligt har nu ett okänt antal personer tillgång till föreningens post.

Du säger att du inte tycker att det är någon större skillnad mellan tillträde till lägenhet och tillträde till en postbox. Det håller jag inte med om. Större skillnad än detta är nästan omöjlig att uppnå.
Det är en sanslös skillnad på ett temporärt tillträde till en lägenhet under den kontroll som lägenhetsinnehavaren bestämmer och en permanent tillgång till alla medlemmars post 24 timmar om dygnet året runt, för helt okända personer utan någon som helst kontroll.

Man vill ju inte tro att detta är sant!
Detta är ett av de största ingreppen i personers privatliv som överhuvudtaget går att göra.

Hade det hänt i min brf så hade jag gett styrelsen max 5 dagar (jnte en sekund längre) att ta bort denna möjlighet, och sedan hade jag gjort en polisanmälan.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 00:17
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Me ingen "större skillnad" menade jag att krävs det tillstånd i ena fallet måste det ju krävas minst detsamma i andra fallet. Nu har ju vice värden samma tillgång till alla postboxar som brevbäraren själv.
Gammal 2009-05-11, 00:31
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

I en del (kanske många) föreningar finns det huvudnycklar som går till alla lägenheter som inte har bytt lås.

Enligt nyckelschemat i vår förening finns det en sådan hos oss. Enligt uppgift skall denna vara destruerad men man vet aldrig om Riksbyggen har kvar någon i sina gömmor.
Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 00:52
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Tillstånd för tillgång till lgh men inte för tillgång till post

Citat:
Ursprungligen skrivet av Einar Visa inlägg
Med ingen "större skillnad" menade jag att krävs det tillstånd i ena fallet måste det ju krävas minst detsamma i andra fallet. Nu har ju vice värden samma tillgång till alla postboxar som brevbäraren själv.
Aha, då är jag med.
Om vicevärden har tillgång till alla medlemmars post så innebär det att styrelsen har samma tillgång... och kanske ännu ett antal okända personer.

Det är helt givet att detta aldrig någonsin kan vara förenligt med svensk lag, och hade jag varit styrelse/vicevärd så hade jag varit väldigt, väldigt orolig över vilka påföljder detta kan få.

Jag förstår tanken bakom detta. Dvs att brevbäraren lätt ska kunna dela ut posten.
Men denna skyldighet att underlätta för brevbäraren på detta sätt finns inte, och ska inte heller ske, eftersom säkerheten och medlemmarnas privatliv måste komma i första hand.

Detta är alltså inget som ens stämmobeslut kan tas om, med mindre än att 100 % av medlemmarna godkänner att styrelse/vicevärd har tillgång till medlemmarnas post, och att alla nyinflyttade ger detta tillstånd på frivillig basis.

Som MikHo säger har det tidigare funnits föreningar med huvudnycklar som styrelse/vicevärd haft tillgång till, och säkert finns detta ännu idag i ett antal föreningar.
Men detta bygger på frivillighet (vi har diskuterat detta ämne om huvudnycklar tidigare). Dessutom finns där ändå någon form av kontroll.
I föreningar som Einars så gör denna typ av postboxar det mycket lätt att begå brottsliga handlingar utan risk för upptäckt.

Jag håller med dig, MikHo. Har det väl en gång funnits en huvudnyckel så finns det inga garantier för att det inte finns kvar någon kopia någonstans. När systemet med huvudnycklar tas bort bör nya lås installeras i alla dörrar, bekostat av föreningens gemensamma medel.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 16:57
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard stämmer detta?

http://www.cisionwire.se/forum-for-f...ighetsbox94580

För mig låter det inte troligt att 25% av alla har postbox?????
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till mitt garage i brf sunestuds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-02-19 12:52
Hyresgäst lämnar ej tillträde till lägenhet för vattenspolning, vi får betala dubbelt Kiton Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2010-09-12 22:33
Protokoll/Noteringar vid tillträde till bostadsrätt, mäklare vill inte hjälpa till morkin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-12-10 13:26
Söker HD-dom om tillträde till tvättstugor i brf maggan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-15 10:01
Tillträde till lgh i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare