Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-14, 20:01
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Deklaration: Frågor och svar om din deklaration - Sydsvenskan

Jag sålde min lägenhet i augusti 2008 och flyttade in i en hyresrätt och blev då sambo. Nu letar vi ny lägenhet som kan bli antingen hyres eller bostadsrätt, men mest sannolikt blir det bostadsrätt. Frågan är nu: Kan jag begära uppskov på vinstskatten från min förra lägenhet så att jag skjuter in den vinsten i vår EVENTUELLA nya bostadsrätt? Hur gör jag och vad kommer det kosta mig? Har hört att där är avgift på det fr.o.m i år? Vad händer ifall vi trots allt får en hyresrätt istället då?
Ann-Sofie Magnusson: Hej Gusten! Du kan läsa i broschyren försäljning av bostadsrätt SKV 321. Där framgår hur du ska göra för att söka preliminärt uppskov. Om ni sedan inte köper någon bostadsrätt eller villa får du ta upp vinsten till beskattning när du deklarerar nästa år och då får du dessutom betala ett särskilt tillägg på 10 procent. Om du inte begär uppskov med skatten får du i år betala 22 procent i skatt på vinsten. Om du begär uppskov får du betala 0,501 procent i ränta på uppskovet.
Vilka regler gäller för att man ska kunna gøra avdrag för dubbelt boende? ...
Klicka här för att läsa hela artikeln (Sydsvenskan)...

Så här deklarerar du din bostad i utlandet
Sedan årsskiftet är du som har en utländsk privatbostad inte längre skyldig att betala fastighetsskatt. Den nya kommunala fastighetsavgiften omfattar inte utländska privatbostäder.
Klicka här för att läsa hela artikeln (Skattebetalarna)...

Kan jag dra av förlusten på handpenningen? - 2009-04-29
Jag förhandsbokade förra året en bostadsrätt. Betalade en handpenning och för tillval, totalt ca 100 000 kr. Lämnade den åter. Går förlusten att dra av någonstans?
Annika Creutzer säger: Jag är osäker men tror att du kan deklarera det som en kapitalförlust. Kolla med Skatteverket.
Klicka här för att läsa hela artikeln (Aftonbladet)...

Deklaration: Många frågor till skatteexperten - 2009-04-28
Frågorna var många när läsarna chattade med Privata Affärers skatteexpert Jonas Sjulgård. Missade du hans deklarationstips kan du läsa dem här.
Jag och min fru har sålt och köpt en bostadsrätt under 2008. Eftrsom den sålda bostadsrätten är av fritidshuskaraktär i Sälen är min fråga om jag kan begära uppskov på vinsten även om den inte varit permanentbostad? ...
Klicka här för att läsa hela artikeln (Privata Affärer)...

Bästa tipsen till dig som sålt bostad - 2009-04-27
Det finns mycket att tänka på när det är dags att deklarera försäljning av bostad. Här är de bästa tipsen. Alla som har skrivit kontrakt om försäljning av fastighet eller borätt måste deklarera detta.
Klicka här för att läsa hela artikeln (Veckans Affärer)...

Deklaration - Bostaden en av få utmaningar - 2009-04-26
Dags att deklarera och nu för tiden är det smidigare än forna tiders blankettbrottning. De största nyheterna i årets deklaration berör dig som äger din bostad.
Klicka här för att läsa hela artikeln (Dagens Nyheter)...

Deklaration - Vi behåller hela uppskovet - 2009-04-26
Eva Hygge och Per Karlgren sålde lägenhet och köpte hus förra året. Nu ska de deklarera försäljningen. Valet mellan att skatta för vinsten och att begära uppskov är lätt. Vi behåller hela uppskovet, säger Per Karlgren.

Deklaration: Vanligaste missarna i deklarationen - 2009-04-22
Du får inte göra avdrag för reparationer, eftersom värdeökningen på din fastighet är marginell om det handlar om att man tapetserar eller målar om hemma, jämfört med om du bygger till exempel en glasveranda. Du bör också notera att reglerna för detta är striktare för bostadsrätt än för småhus.
Klicka här för att läsa hela artikeln (E24)...

Deklaration: Så skattar du för bostadsvinst - 2009-04-07
Bostadsförsäljning är ett av de områden där vi gör mest fel i deklarationen. Ofta är felet till vår egen nackdel. Här är tipsen om hur du minskar din skatt.
Säljer du en bostadsrätt är det viktigt att komma ihåg om du gjort kapitaltillskott till föreningen under åren du ägt bostaden. Uppgifter om kapitaltillskott får du från föreningens kassör. Har bostadsrättsföreningen en inre reparationsfond ska du ta ...
Klicka här för att läsa hela artikeln (E24)...

Se även; Kapitaltillskott och insatshöjning i brf

Deklaration: Kan firmaförlust kvittas mot villavinst? - 2009-04-07
Avdraget är då 2.000 kronor om arbetet utförs i familjens villa och 4.000 kronor för bostadsrätt. Om du kan visa att den verkliga kostnaden är större får större belopp dras av. Vilken hjälp kan jag få för att starta eget? Jag är arbetslös och funderar ...

Deklaration: Jämkning kan ge restskattesmäll - 2009-04-06
I dagarna får många besked om man får tillbaka på skatten eller om man drabbas av restskatt. Men har du jämkning ska du kolla extra noga, att räntorna åkt fram och tillbaka kan nämligen påverka ditt skattekonto nästa år.
Har man ett miljonlån på en bostadsrätt eller liknande och räntorna har sjunkit 3,5 procent så gör det ungefär 2 000 kronor netto i månaden som du betalar för lite i skatt. Fler verkar i år få tillbaka mer på skatten och det beror på ...
Klicka här för att läsa hela artikeln (Sveriges Radio)...

Senast redigerad av Admin: 2013-06-13 klockan 10:45.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Deklaration. Skatteverket svarar på frågor - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2009-03-26 21:46
Deklaration: Viktiga nyheter i årets deklaration - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2009-03-26 21:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare