Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-01, 14:36
kgseverin kgseverin är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Inre fond i brf

Jag har motionerat om avskaffande av inre fond, med en del motiveringar.
Att: mötet beslutar att avskaffa inre reparationsfomd.
Att: pengarna som finns i fonden betalas ut.

Men ordförande säger att pengarna bara kan betalas ut mot underlag, (kvitto).

Jag kan inte hitta något stöd för detta i våra stadgar.

Om inte fonden försvinner har vi admistrationskostnaderna kvar.

Någon som vet något om detta?

Se även bl a:
Inre fond - Reparationsfond i brf

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:02. Anledning: Rättat stavning + lagt in länk
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 17:13
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard inre fonden

Inre fonden är en kvarleva från stenåldern.

Tanken var okej, men idag är det totalt meningslöst att föreningar har en inre fond.

Som du säger kostar administrationen mer än det smakar.
Den som hävdade att utbetalning måste ske mot kvitto är lika mycket stenåldersmänniska som fonden.

Det är bara att besluta att avskaffa inre fonden och se till att medlemmarna får sina pengar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:01.
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 17:31
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Standard

Ja, det behövs naturligtvis inget kvitto för att hämta ut de pengar som styrelsen vet står på varje lägenhets fond.

Vad skulle det vara för kvitto? Det är pengar som en gång i tiden dragits med automatik, och det finns normalt sett inga kvitton som någon medlem har (med mindre än att någon av okänd anledning betalat in extra på något sätt).

Den inre fonden ska bort. Alla vettiga brf:ar har tagit bort denna för länge sedan.

Det är kanske också HSB som förvaltar dessa pengar, och då är det HSB som tjänar pengar på detta (på ränta/administrationskostnad).

Styrelsen borde vara glad om den inre fonden försvinner, så slipper de denna administration.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:03.
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 20:21
kgseverin kgseverin är inte inloggad
Medlem

Fråga inre fond

Jag har blivit informerad att man måste ha kvitto på t.ex tvättmaskin och torktumlare som jag köpte, i så fall var det inga problem. Inget kvitto på varor eller tjänster, inga pengar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:04.
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 22:46
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard Inre Fond

Det går alldeles utmärkt att dela ut inre fond till medlemmarna. Styrelsen vet ju exakt hur mycket som finns per lägenhet. Efter stämmobeslut är det bara för styrelsen att exekvera beslutet och sätta in pengarna på ditt konto.
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 16:47
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Blink, blink Inre fond

Vår förening avskaffade inre fond för ca 7 år sedan. De som fortfarande hade kvar pengar på fonden fick pengarna utbetalade genom en hyressänkning i Januari månad.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:04.
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:20
Yotta-medlem

Standard kommentar till schrapet

Kul att se att det finns föreningar som gör bra saker för medlemmarna.
Väduren avskaffade fonden för 5 år sedan.

Det har stått i föreningstidningen max 2 gånger under denna tid att inre fonden slopats och att medlemmarna kan få ut sina pengar.

Visserligen står det i årsredovisningen att sedan den 1 januari 2003 görs inga avsättningar till inre fonden. men jag tror det finns många av föreningens medlemmar som inte tänker på att de har innestående pengar som väntar på dem.

Årssiffror talar det språket?
2004 uttag ur fonden 716kr rest 907 000kr
2005 uttag ur fonden 152 251kr rest 755 015kr
2006 uttag ur inre fonden 24 531kr rest 730 484kr

Detta är inte god medlemsvård från styrelsen????
Behöver jag ypplysa om att det var året 2005 som styrelsen senast informerade medlemmarna?
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:33
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Glad Medmedlemmar

Kan inte du upplysa dina medmedlemmar om detta?
Mycket pengar utan ränta...
Eller är du säker på att pengarna finns kvar?
Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 17:37
Yotta-medlem

Standard inre fonden myggansvar

Jag skrev just detta till styrelsen.

Bästa styrelse och revisorer och till viss del förvaltningen för brf väduren.

Tänk att jag har missat någonting! Men ingen är ju ofelbar?

Gör en insats för medlemmarna. Jag tror nog att styrelsen kan skriva en motion om hantering av inre fonden.
Det är väl försent för mig? Eller hur var det godkännandet av nya stadgar? Är de godkända eller gäller den gamla motionstiden fortfarande (vilket är fallet om stadgarna inte godkänts).
Om det senare gäller är detta en motion från mig.

Jag föreslår styrelsen ordnar att medlemmarna får ut sina pengar ur inre fonden.
Ärendet togs upp på senaste stämman, tyvärr svarade inte styrelsen på medlemmarnas frågor då, och det Adex representant förmedlade i information var inte glasklart?

Jag anser att följande siffror klart talar för att styrelsen inte gör sitt bästa för medlemmarna i detta ärende.

Förslaget jag har är att betala ut inre-fond-pengarna till medlemmarna. För ni har väl kontroll över detta?
Lite frågande är man när man hörde svaret till medlemmarna jag nämnt här ovan.

Utbetalning kan ske genom avdrag av avgifter för lägenheten:

Årssiffror för inre fonden?
2004 uttag ur fonden 716kr rest 907 000kr
2005 uttag ur fonden 152 251kr rest 755 015kr
2006 uttag ur inre fonden 24 531kr rest 730 484kr

För inte ska väl 730 000 kr av medlemmarnas pengar hjälpa till i den årliga verksamheten?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:07.
Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 21:47
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard avskaffa inre fond

I min förening drev jag denna fråga att avskaffa inre fonden och att betala ut alla resterande pengarna till medlemmarna. Jag fick medlemmarna med mig.

Riksbyggen ville inte betala ut pengarna på månadsavi, medlemmarna skulle begära pengarna själva. Riksbyggen krånglade. Inte alla medlemmar begärde pengarna.

Vår nya ekonomisk förvaltare, MBF, betalade ut de resterande pengarna (drog av pengarna från månadsavgiften) utan att protestera. Inga problem för dem.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-01 klockan 10:08.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inre fond - Reparationsfond i brf BigM Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2009-08-11 22:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare