Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-12, 15:38
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Tillträde till lägenhet

Vår styrelse beslutade att installera fiberanslutning i lägenheterna. Det hade inte varit uppe på stämman. Varje boende ska själv få bestämma om de vill ansluta sig eller inte.

Vid installationen kom teknikerna inte in hos alla. Nu föreslår en i styrelsen att antingen får de lämna ifrån sig nycklarna/vara hemma en speciell dag annars "blir det handräckning".

Kan installationen betecknas som så viktig att det kan bli tal om handräckning?

Tacksam som alltid
Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 15:46
Ariel Ariel är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Till Nybörjare

Om varje boende själv ska få bestämma om de vill ansluta sig eller inte, kan de naturligtvis inte begära handräckning. Men om ni vill ansluta er, är det ju lika bra att lämna nyckel till någon ni litar på för att släppa in teknikerna, eller vara hemma. Vill ni inte ansluta er, så meddela styrelsen att ni inte vill, så de har det på papper, svart på vitt.
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 00:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej skulle jag säga.

Det krävs dels ett stämmobeslut, sedan även att du har gett ditt ok till tillträde.

Säger du nej till tillträde även efter ett stämmobeslut att fiber skall installeras, så får styrelsen söka tillstånd hos hyresnämnden. Får de tillstånd därifrån, så bör du släppa in dem, annars är det en förverkansgrund av bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 01:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Detta att boende själv kan bestämma om man vill ansluta sig gissar jag handlar om att man har valt frivilligt bredbandsabonnemang, dvs inget kollektivt bredband.
Men även vid frivilligt abonnemang brukar man göra en fysik installation i varje lägenhet som betalas av föreningen.

Den som sedan vill abonnera betalar själv för abonnemanget direkt till operatören.
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 14:55
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Ja, det är frivilligt bredbandsabonnemang.

Tack för era svar

Jag tycker nog som Harald och Ariel. Gusten, du skriver att man brukar göra en fysisk installation som betalas av föreningen. Så är det här, förutom att de som vill ansluta sig behöver bekosta elurtag i hallen själv.

Det jag ställt mig frågande inför, är om föreningen kan tvinga sig in i lägenheten för installationen. Beslutet om inst. har tagits av styrelsen utan stämmobeslut. Vi har både bostadsrätter och hyresrätter i huset.

Jag har för mig att åtgärder som inte är akuta eller är en planerad större åtgärd av de delar som föreningen ansvarar för, ska beslutas på en stämma.

Att ta till handräckning verkar för mig, lika tokigt som att kasta innerdörrar
Men det är klart - där hade jag fel
Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 22:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Hos oss bekostades all installation av föreningen. Även eluttagen som sattes in i alla lägenheter.
Beslutet togs av styrelsen efter en enkät via mail där man kunde svara ja eller nej till att föreningen installerade fiberanslutning.

Är osäker på vilka möjligheter som finns till handräckning. Vad jag vet så släppte alla in montörerna hos oss så att vi inte hade det problemet.
Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 15:03
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Om det inte är ett stämmobeslut, utan mer ett erbjudande från styrelsen, så måste det bli frivilligt om man vill eller inte vill ha uttaget installerat. Så något tvång att släppa in installatören kan inte bli aktuellt. Men viktigt att tänka på, och att ha skriftligt på, är att de som avstår, inte i efterhand kan få detta uttag gratis, utan det blir i så fall på egen bekostnad. Viktigt att veta för en presumtiv spekulant i framtiden.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till mitt garage i brf sunestuds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-02-19 12:52
Rätt till tillträde till postboxar i brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-11 16:57
Hyresgäst lämnar ej tillträde till lägenhet för vattenspolning, vi får betala dubbelt Kiton Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2010-09-12 22:33
Protokoll/Noteringar vid tillträde till bostadsrätt, mäklare vill inte hjälpa till morkin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-12-10 13:26
Tillträde till lgh i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare