Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-03, 01:00
annika1972 annika1972 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
Fråga flera frågor som kräver lite svar! :-)

jag har en del frågor som jag har sökt svar på men inte lyckats hittills. Nu provar jag min lycka här!

Jag undrar vem som får vara ledamot/suppleant i en styrelse i en bostadsrättsförening? Alltså vad krävs rent lagligt?

Vad händer om en som blivit invald i styrelsen har betalningsanmärkningar?

Vad krävs av den som är firmatecknare? får den ha betalningsanmärkningar etc?

Vänligen, Annika
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 22:33
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Fråga ett framgår av er stadga, fråga två det händer ingenting, fråga tre är ju en förtroendefråga. Ni avgör själva om ni har förtroende för personen ifråga.
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 22:50
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Kan tillägga att "minst halva antalet styrelseledamöter ska vara bosatta inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet," enligt lagen om ekonomiska föreningar.
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 23:28
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard valbart

Bostadsrättsföreningens ledning

12 § Bestämmelserna om en förenings ledning i 6 kap. lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller i fråga om bostadsrättsföreningar med följande undantag:
1. Av styrelsens ledamöter skall alltid minst två eller, om styrelsen består av mindre än fem ledamöter, minst en väljas på föreningsstämma.
2. Om inte något annat har bestämts i stadgarna, kan bostadsrätts- havarens make eller sambo vara styrelseledamot eller suppleant för styrelseledamot, även om maken eller sambon inte är medlem i föreningen.
3. Bestämmelserna om verkställande direktör gäller inte.

passar på att önska alla en glad påsk och tycka till att det skulle vara kul om Admin skrev när detta excellenta forumet bildades.

Närmar sig 10 år snart?
Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 10:46
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelseledamot/Firmatecknare med betalningsanmärkningar

Citat:
Ursprungligen skrivet av annika1972 Visa inlägg
Jag undrar vem som får vara ledamot/suppleant i en styrelse i en bostadsrättsförening? Alltså vad krävs rent lagligt?
Ovanligt att samma fråga tas upp tre gånger samma dag i tre olika trådar, men så var det här.
Se även;
Blankett nominering av förtroendevalda
Styrelseledamot ska flytta, bör han avstå styrelsearbetet?

Citat:
Vad händer om en som blivit invald i styrelsen har betalningsanmärkningar?
Inget händer, absolut ingenting. En massmördande våldtäktsman som langar tunga droger och ägnat hela sitt liv åt skattesmitningar och som har över 10.000 obetalda parkeringsböter kan sitta i en styrelse så länge medlemmarna i föreningen inte förstår att en dylik person inte passar i styrelsen.

Citat:
Vad krävs av den som är firmatecknare? får den ha betalningsanmärkningar etc?
Samma sak här. Oavsett vilken brottslig bana man levt (och lever) under sitt liv så får man teckna firma (så länge de få kraven som omnämns i de två andra trådarna uppfylls). Man kan ha oändligt många betalningsanmärkningar. Detta måste alltså styras upp av medlemmarna, om man vill undvika firmatecknare med betalningsanmärningar. Lämpligen genom att ställa skriftligt krav i en valberedningspolicy att kontroll av styrelseledamöterna ska göras i detta avseende.

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
... när detta excellenta forumet bildades.
Detta forum har "bara" varit igång fem år. Men Forum för alla i bostadsrätt föregicks av två andra forum som fanns under fem år. Dvs 10 år totalt, en bra bit längre än något annat forum i Sverige inom detta område. Men det unika med detta forum är kanske inte så mycket hur länge det varit igång utan att denna sajt innehåller betydligt mer information än alla andra sajter inom området tillsammans, inklusive sajterna som hör till HSB, SBC och Riksbyggen.
Kan här passa på att nämna att Borättexperten har en sajt som jag starkt vill rekommendera och som på ett mycket bra sätt kompletterar denna sajt, med en massa information om inte minst ekonomin i en brf. Med dessa två sajter tillsammans, vad mer behöver man veta?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-04-04 klockan 13:52.
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 13:29
tjejens avatar
tjejen tjejen är inte inloggad
Avancerad medlem

Standard

hur tänktr du här? får hoppas att du inte blivit invald i en styrelse.

Det säger sig själv inget händer men övriga medlemmar inom föreningen kunna känna tillit till styrelsen och att de kan hantera saker och ting
jag skulle ropa på
Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 22:28
annika1972 annika1972 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tjejen Visa inlägg
hur tänktr du här? får hoppas att du inte blivit invald i en styrelse.

Det säger sig själv inget händer men övriga medlemmar inom föreningen kunna känna tillit till styrelsen och att de kan hantera saker och ting
jag skulle ropa på

jo jag har ju det. hur så?
Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 15:51
tjejens avatar
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ok då får vi hoppas att det inte var om dig själv du frågade. Eller ska man säga vi får hoppas medlemmarna i föreningen inget vet och har förtoende för alla i styrelsen.
Eftersom det trots allt är styrelsen som tar hand om alla medlemar fastigheter och kapital.
Ursäkta mig men jag blir skeptisk när jag ser dessa frågor från nyinvalda styrelseledamöter.
Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:10
tjejens avatar
Avancerad medlem

Standard

Citat:

Tro nu inte att jag vill på något sätt hoppa på dig för jag vet ju inte ens om det gäller dig själv Annika, men jag blir som sagt lite förvånad hur man som person kan ingå i en styrelse när man inte ens kan ta hand om sin egen ekonomi. det kan komma fram till övriga medlemmar inom föreningen och de kan kanske se till att ordna med en extra stämma eftersom de upptäckt att det inte längre finsn förtoende för den nya styrelseledamoten. Ska sen personen vara firma tecknare skulle iallafalla jag ifråga sätta förtoendet. Personen bör kanske fundera på att avgå!
Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:29
FRÅGVIS SÖKER SVARs avatar
FRÅGVIS SÖKER SVAR FRÅGVIS SÖKER SVAR är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Aug 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Ovanligt att samma fråga tas upp tre gånger samma dag i tre olika trådar, men så var det här.
Se även;
Blankett nominering av förtroendevalda
Styrelseledamot ska flytta, bör han avstå styrelsearbetet?

Inget händer, absolut ingenting. En massmördande våldtäktsman som langar tunga droger och ägnat hela sitt liv åt skattesmitningar och som har över 10.000 obetalda parkeringsböter kan sitta i en styrelse så länge medlemmarna i föreningen inte förstår att en dylik person inte passar i styrelsen.

Samma sak här. Oavsett vilken brottslig bana man levt (och lever) under sitt liv så får man teckna firma (så länge de få kraven som omnämns i de två andra trådarna uppfylls). Man kan ha oändligt många betalningsanmärkningar. Detta måste alltså styras upp av medlemmarna, om man vill undvika firmatecknare med betalningsanmärningar. Lämpligen genom att ställa skriftligt krav i en valberedningspolicy att kontroll av styrelseledamöterna ska göras i detta avseende.

Detta forum har "bara" varit igång fem år. Men Forum för alla i bostadsrätt föregicks av två andra forum som fanns under fem år. Dvs 10 år totalt, en bra bit längre än något annat forum i Sverige inom detta område. Men det unika med detta forum är kanske inte så mycket hur länge det varit igång utan att denna sajt innehåller betydligt mer information än alla andra sajter inom området tillsammans, inklusive sajterna som hör till HSB, SBC och Riksbyggen.
Kan här passa på att nämna att Borättexperten har en sajt som jag starkt vill rekommendera och som på ett mycket bra sätt kompletterar denna sajt, med en massa information om inte minst ekonomin i en brf. Med dessa två sajter tillsammans, vad mer behöver man veta?
Hej Annika!
Läs vad Admin verligen har svarat dig och ta dig en regäl funderare om denna person verkligen är lämplig i er föreningen. Jag rekomenderar dig att tänka dig för om det gäller dig själv, klarar du trycket från medlemmarna om det kommer fram att du inte är helt OK i din egen ekonomi, hur skall du handera de medlemmar som av någon anleding kommer efter med sin årsavgift? det händer ska du vera. Är det inte dig själv det handlar om så var ärlig ta upp det med den som det berör låt personen avgå innan medlemmarana kräver personens avgång. Säger som Admin så länge medlemmarna i föreningen inte förstår att en dylik person inte passar i styrelsen. Måste väl finns mer lämpliga personer i er BRF föreningen som skall sitta vid rodret!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Frågor och svar om deklarationen - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-04-29 19:51
Parkering och garage bostadsrättsförening, frågor och svar Admin Faktabanken 0 2009-07-01 14:10
Deklaration: Frågor och svar om din deklaration - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-04-14 21:01
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 02:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare