Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-27, 17:02
Bali Bali är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Ingen avsättning till yttre reparationsfond i brf

Har med stigande oro läst om stora höjningar av avgiften pga styrelsens okunnighet. Föreningen jag bor i avsätter tydligen inga medel till den yttre reparationsfonden. På den senaste årsstämman (det samma hände året innan) sa ordförande att han inte förstått att man måste göra det enligt lag. Han hade trott att man kan spara pengar på ett konto och använda dem vart efter reparationer behöver göras.

Vi skulle få en mindre avgiftshöjning på grund av det här men ordförande kämpar emot den (precis som han gjorde i fjol). Ingen avgiftshöjning har aviserats ännu trots att stämman hölls i februari.

Jag förstår inte vad konsekvensen av styrelsens agerande kan bli av det här. Kanske jag oroar mej i onödan? Vore väldigt tacksam om någon som vet hur det här fungerar kunde förklara.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 20:10
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard bakofram?

Bästa bali.
Detta med att avsätta pengar till yttre reparationsfonden finns gott om att läsa i detta förträffliga och avseende de flesta bostadsrättsfrågor bästa forumet med de bästa och riktigaste svaren.
Problemet brukar vara att föreningarna blåser upp att det finns miljoner i yttre reparationsfonden men att föreningen inte har några pengar som motsvarar dessa siffror i årsredovisningar.
Det bästa sättet för en styrelse är att vara uppriktig beskriva vilka åtgärder som behövs göra och planera reparationer i tid o kostnader.

Höja avgiften för att spara till reparationer som behövs göra senare är inte lönande, då är det väl bättre att fföreningen lånar då.
En viss buffert är bra och att höja med inflationstakten om "föreningen går runt" är väl det bästa.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 21:06
Medlem

Standard Brist på yttre reparationsfond.

Det är vår förvaltare som påpekat att vi enligt lag måste ha en reparationsfond. Vår avgift har inte höjts på ca 5 år och nu skulle den tydligen behöva höjas pga det här. Jag kan ingenting om sånt här så jag vet inte vem som har rätt. Men, tetta, jag hoppas att du har rätt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 22:32
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Bali Visa inlägg
Har med stigande oro läst om stora höjningar av avgiften pga styrelsens okunnighet. Föreningen jag bor i avsätter tydligen inga medel till den yttre reparationsfonden. På den senaste årsstämman (det samma hände året innan) sa ordförande att han inte förstått att man måste göra det enligt lag. Han hade trott att man kan spara pengar på ett konto och använda dem vart efter reparationer behöver göras.
Det finns ingen lag som säger att föreningarna måste spara eller ha en yttre reparationsfond, det styrs i stadgarna. Kolla vad era stadgar säger.

Citat:
Vi skulle få en mindre avgiftshöjning på grund av det här men ordförande kämpar emot den (precis som han gjorde i fjol). Ingen avgiftshöjning har aviserats ännu trots att stämman hölls i februari.
Kan vara så att er ordförande är ekonomikunnig och har koll på siffrorna. I min förening har vi betalat överavgifter i många år därför att man har trott att man måste göra på ett visst sätt enligt lag. Självklart måste man följa lagen, men man måste anpassa ekonomihanteringen till den unika föreningens verklighet.

Citat:
Jag förstår inte vad konsekvensen av styrelsens agerande kan bli av det här. Kanske jag oroar mej i onödan? Vore väldigt tacksam om någon som vet hur det här fungerar kunde förklara.
Jag kan bara svara för vad vi har kommit fram till i min förening, Vi har i åratal ältat om hur man ska fördela underhållskostnaderna rättvist över tid inom lagens ramar. På tråden Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar har jag sammanfattat vad vi i min förening slutligen har kommit fram till.

På tråden Sambandet mellan den yttre reparationsfonden och underhållsplanen kan du läsa mer detaljerat om min och andra forummedlemmars inställning.

En förvaltare som påstår att det är lag bevisar sin egen okunskap eller så ljuger han för egen vinning.
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 17:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jo, det är faktiskt sant, det är lag i sverige på att underhålla sina fastigheter, och det står i bostadsrättslagen att styrelsen skall tillse att tillräckliga medel avsätts till underhåll. Vidare kan detta detaljregleras ytterligare i er stadgar.

Trixet med att (bokföringsmässigt) avsätta till yttre fond, istället för att enbart balansera å ny räkning, är att medel hamnar i "bundet eget kapital" istället för fritt eget kapital. Det innbär att pengarna skyddas från ev. giriga stämmor från utdelning till medlemmarna.

Att räkna fram erfordliga avsättningar, är ett bra sätt att förhindra underfinansiering, vilket annars kan pågå under flera år utan att någon märker något. Nivån kan ni ta fram genom att titta på nuvarande underhållsbehov, liknande föreningar, eller genom att upprätta en bra underhållsplan.
Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 19:36
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det är vår förvaltare som påpekat att vi enligt lag måste ha en reparationsfond.
NEJ, det finns ingen lag som kräver att man måste ha en underhållsfond!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jo, det är faktiskt sant, det är lag i sverige på att underhålla sina fastigheter, …
Harald, att man ska underhålla fastigheterna hör hemma i en annan diskussion.

Citat:
….och det står i bostadsrättslagen att styrelsen skall tillse att tillräckliga medel avsätts till underhåll.
Var någonstans i BRL har du läst det?? Enda kravet som BRL ställer är att man i stadgarna måste redogöra för hur man har tänkt säkerställa det framtida underhållet. Man behöver inte fondera en endaste krona om man inte vill/behöver!
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 11:25
Medlem

Standard Delad mening :-)

Det verkar råda delade meningar om avsättningen. Vi har hyreslägenheter som vi ibland får möjlighet att sälja och de pengarna används till att amortera på lån och att spara för renoveringar. Renoveringsdelen är inte ok enligt vår förvaltare. Medel till det MÅSTE tas från månadsavgifterna säjer dom. Det har nåt att göra med långsiktigt underhåll av fastigheterna att göra. Som sagt jag vet inte vad som gäller
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 13:34
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Jo, det är faktiskt sant, det är lag i sverige på att underhålla sina fastigheter, och det står i bostadsrättslagen att styrelsen skall tillse att tillräckliga medel avsätts till underhåll. Vidare kan detta detaljregleras ytterligare i er stadgar.
i BRL 9 kap. §5 Innehållet i föreningens stadgar
Citat:
7. de grunder enligt vilka medel skall avsättas för att säkerställa underhållet av föreningens hus,
något mer står inte i BRL gällande underhållet ... kolla i stadgarna vad där står och sedan får ni gå efter detta.
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 14:03
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Det verkar råda delade meningar om avsättningen. Vi har hyreslägenheter som vi ibland får möjlighet att sälja och de pengarna används till att amortera på lån och att spara för renoveringar. Renoveringsdelen är inte ok enligt vår förvaltare. Medel till det MÅSTE tas från månadsavgifterna säjer dom. Det har nåt att göra med långsiktigt underhåll av fastigheterna att göra. Som sagt jag vet inte vad som gäller
Har man som mål att föreningens resultat ska vara plus minus noll måste man finansiera renoveringar med månadsavgifterna.
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 16:26
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Man måste se helheten på både lång och kort sikt

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Har man som mål att föreningens resultat ska vara plus minus noll måste man finansiera renoveringar med månadsavgifterna.
Föreningar som äger hyresrätter som kan omvandlas till bostadsrätter är tillgångar för föreningen och bör tas med i de långsiktiga kalkylerna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avsättning till yttre reparationsfond i brf ejekonom Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2013-01-10 22:41
Lägenhetens reparationsfond eller innehavarens, i brf? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-04-03 21:47
Inre fond - Reparationsfond i brf BigM Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2009-08-11 21:24
Yttre besiktning i brf av styrelsen MrDean Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-03-05 20:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare