Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-29, 18:51
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Frågor och svar om deklarationen - Sydsvenskan

Fråga: Kan jag kvitta ROT mot återfört bostadsuppskov? Om jag återför bostadsuppskov så att beskattningen blir 50 000 sek, kan jag då dra av 50 000 med hjälp av ROT?
Svar: Denna skattereduktion räknas av mot den slutliga skatten. Om du återför ett uppskovsbelopp, så ingår ju skatten på detta i den slutliga skatten. Skatteuträkning kan du göra i vårt skatteuträkningsprogram på www.skatteverket.se.

Fråga: Jag sålde en bostadsrätt 2009 med vinst. När ska jag betala skatten?
Svar: Du ska ju redovisa försäljningen på blankett K6 i årets deklaration. Du kommer att få ett slutskattebesked, där skatten och förfallodagen framgår. För de flesta löntagare är förfallodagen den 12 november 2010.

Fråga: Jag får ingen skattereduktion för förlust av kapital (vid bostadsrättsförsäljn.) i Sverige pga att jag arbetar i Danmark, dvs skattar för lite i Sverige. Kan det verkligen vara riktigt? DK betalar ju svenska staten för att jag m.fl inkomstskattar där (jag kan ej få avdrag i Danmark för borätt i Sverige)
Svar: Skattereduktionen kan ju inte bli högre än den slutliga skatten som debiteras. Du kan läsa mer om de nordiska skatteavtalen på www.nordisketax.net.

Fråga: Har hört att det är viktigt att skicka ROT som gjordes före sommaren 2009 till Västervik?! Jag har tidigare skickat inbegäran om ROT avdrag, och fått ett medgivande beslut skickat till mig från Kalmar. Detta har jag utgått ifrån i min deklaration, räcker inte det?
Svar: Det räcker. Om inte beloppet för skattereduktionen förtryckts i din deklaration redan, kommer det att framgå av ditt slutskattebesked som du får senare i år.

Fråga: Sålde min bostadsrätt och köpte ett hus av stort renoveringsbehov. Nu står jag med en rejäl vinst enligt deklerationen, medans i verkligheten går pengarna till renovering av nya huset så att det är beboligt. Vad för renovering kan jag dra av på för kostnader av nya huset för att få uppskov?
Svar: Om den nya bostaden är ett småhus, får endast utgifter för ny- till- och ombyggnad räknas med i inköpspriset. Du ska ha haft utgifterna för sådana åtgärder senast den 2 maj andra året efter försäljningen av ursprungsbostaden. Utgifter för reparation och underhåll får inte alls räknas med i inköpspriset för den nya bostaden när du ansöker uppskov med vinsten.

Fråga: Jag har ett uppskov på en bostadsrättsförsäljning. I vilka fall lönar det sig att betala skatten eller att fortsätta med uppskovet. Hur räknar man på det?
Svar: Numera blir man påförd en schablonintäkt på 1.67 % av det uppskovsbelopp man har. Man betalar 30 % skatt på detta, vilket innebär ca 0,5 % av uppskovsbeloppet. Du får själv bestämma när du vill återföra hela eller delar av uppskovsbeloppet (dock senast när den s.k. ersättningsbostaden avyttras). Skatten på uppskovsbeloppet är f.n. 22 %.

Fråga: Jag har sålt min lägenhet och blivit av med vissa kvitto, kan jag kan jag göra avdrag på de kvitto som jag blivit av med?
Svar: Du ska normalt kunna styrka att du haft utgifterna med fakturor eller motsvarande handlingar. Det räcker alltså inte enbart med att visa att arbetet är utfört på fastigheten eller i bostadsrätten. Du får skriva särskilt att du yrkar avdrag för kostnader som du saknar kvitton för under övriga upplysningar.

Fråga: Kan man göra avdrag för mäklararvode?
Svar: Ja, mäklararvodet är en avdragsgill försäljningsutgift när du redovisar försäljning av bostad.

Klicka här för att läsa hela artikeln...

Senast redigerad av Admin: 2010-12-05 klockan 18:13.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Parkering och garage bostadsrättsförening, frågor och svar Admin Faktabanken 0 2009-07-01 13:10
Deklaration: Frågor och svar om din deklaration - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-04-14 20:01
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare