Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-20, 21:52
Garlic Garlic är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Barn som stör i brf?

Jag har problem med de som bor ovanför mig. Deras son som är 4½ år springer och hoppar väldigt mycket. Jag har bott i lägenhet tidigare med barnfamiljer som grannar och jag har själv barn men jag har aldrig varit med om någon som håller igång och låter så mycket som han gör. På vardagar börjar han hoppa och springa runt 06.30 och på helgerna börjar han ofta runt 08.00.

I faktabanken står det "Normala ljud måste accepteras i ett flerbostadshus och hänsyn kan inte tas till personer som är känsligare än normalt. Till normala ljud får bland annat räknas barnlek och ett normalt umgängesliv även om det ibland stör grannarna. Upprepade störningar av onormal beskaffenhet är däremot inte acceptabelt. Grannarna ska till exempel kunna sova om nätterna".

Vad innebär det här? Är det ok att han hoppas och springer omkring redan 08.00 på en söndag så att jag inte kan sova?

Jag har provat hörselskydd men jag har inte hittat någon modell som jag kan sova ordentligt med. Jag har också kollat med ljudisolering men det fungerar tydligen inte speciellt bra mot den här typen av ljud.

Jag mailade dem för ca 6 månader sedan och efter det satte de in en matta i hans rum (det är parkettgolv i hela lägenheten). De har också satt som gräns på att han inte ska springa och hoppa i rummet ovanför mitt sovrum före 09.00 på helgerna men det blir ofta 08.00. Jag mailade dem nu igen för att han har börjat hoppa och springa ännu mer samtidigt som jag har provat allt jag kan komma på med hörselskydd och ljudisolering.

Nu tycker de att de redan har gjort massa uppoffringar i och med att de la in en matta i rummet ovanför sovrummet och att han inte hoppar och springer redan 06.30 ovanför mitt sovrum på helgerna.

Det är väldigt störande dagtid med med allt hoppande och springande också för han kan hålla på i timmar på helgerna.

Jag har sagt till dem att de gärna får komma och lyssna hur mycket det låter hos mig men de tycker att de har ett lugnt barn och är inte intresserade av att göra något mer än vad de har gjort.

Måste jag acceptera att det är som det är? Räknas hopp och spring som normal lek?

De har ett barn på ett år också vilket innebär att om jag har otur kommer det här att fortsätta i många år och jag mår verkligen dåligt av det här.
Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 01:34
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garlic Visa inlägg

Jag har provat hörselskydd men jag har inte hittat någon modell som jag kan sova ordentligt med.
Det finns en typ av formgjutna hörselskydd som jag tycker funkar utmärkt, blir knäpp tyst. Kostar några kronor men är värt varenda öre tro mig. Några av de som finns på marknaden.
http://www.earstore.se/?gclid=COyOpY...FQk13godXSJ41g
http://www.bellman.se/web/page.php?catid=174
http://www.horselexperten.se/Horselskydd/SoftEar.aspx
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 11:37
Terracalidus Terracalidus är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Samma sits!

Sitter precis och lyssnar till ungen ovanför... Knack knack banka banka dunk dunk skrik skrik banka knack dunk... osv osv...

Även jag har bott i hyreslägenhet hela mitt liv. Till och med i studentkorridor där det var färre störningar. Naturligtvis accepterar jag att människor bor nära inpå mig när jag väljer att bo i hyreshus, men det här är inte något man ska behöva stå ut med.

Ungen i fråga är ca 2 år gammal.

Störningarna då. Vardagsmorgnar börjar störningarna, "golv-ljuden", vid ca 07:00, vilket är okej när man ändå ska till jobbet. Men däremot blev det väldigt jobbigt när jag var hemma förkyld ett par dagar. Och så kommer man hem från jobbet då. Varje eftermiddag, VARJE!!! eftermiddag, så är det ett helsikes liv på grabben. Man kliver innanför dörren efter en stressig dag och hör direkt golv-ljuden och skrik. Jag väljer att fly. Går iväg till gymet, ut och jogga, handla eller försöka hälsa på någon. Har jag tur så tystnar det vid ca 20:00 och då får jag äntligen ett par timmar lugn och ro i mitt eget hem.

Sen blir det ju helg... Exakt mellan 07:30 och 08:00 börjar grabben att knacka i golvet. Och nej! Jag ska inte behöva ha hörselskydd för att få sova ut en helg i mitt eget hem. Det intressanta är att oljuden sedan pågår hela dagen, varje helgdag oavsett väder och vind utomhus. De tar i stort sett aldrig med ungen ut! Den lille stackarn är kritvit och har utslag i ansiktet. Blir väl så när man aldrig får frisk luft, sol och vind.

Hur som helst så gick jag upp en lördag morgon vid ca 07:35 och ringde på. När mamman öppnar sitter ungen på golvet med en hink och spade i vardera hand och bankar i golvet som den värsta hårdrockstrummis. När jag då frågar om de inte tror att det där stör så svarar hon att hon minsann inte kan binda fast barnet... Jag trodde jag skulle ramla baklänges. Hur begränsat intellekt kan en människa ha och fortfarande klara sig i vardagen??? Hur som helst behöll jag lugnet och sa att de gärna får försöka tänka på att de inte bor ensamna i huset och att inte alla vill gå upp 07:30 varje helg. Visst skulle de ta hänsyn, sa hon... Nej! Det gör de inte.

Jag har även pratat med hyresvärden som verkar ovillig att konfrontera dessa "grannar from hell" eftersom det är en unge som man ska förväntas tycka är okej att han för liv...
Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 11:42
Terracalidus Terracalidus är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Jag förstår att du i all välmening rekommenderar hörselskydden. Men man skall inte behöva sova med hörselskydd i sitt eget hem beroende på en grannes begränsade intellektuella förmåga.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
CP skadat + autistiskt barn till granne som stör - mina rättigheter i brf? Fedup Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-05-05 11:46
Sambos med barn bör gifta sig - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2010-03-07 23:23
Grannar som stör och hotar i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-08-30 16:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare