Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-08, 07:09
morkins avatar
morkin morkin är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard Protokoll/Noteringar vid tillträde till bostadsrätt, mäklare vill inte hjälpa till

Jag får i princip jag inte några dokument som jag skulle få enligt kontrakt (våtrumsintyg osv.) - säljaren bara meddelar att de vill inte skriva något alternativt dokument för att visa vilket företag som gjorde jobbet (förfarande säger att det var ett företag som nu inte existerar...), och vill även inte skriva på något annat dokument som tex. protokoll, skriftlig notering från möte (eller liknande) om tex. vad vi fick eller inte fick vid tillträde.

Eftersom en jurist gav oss råd att det är mäklaren som skulle skriva noteringar - särskilt om vi frågar efter det, diskuterade vi det med "vår" mäklare. Igen (som innan) ser det ut som att mäklaren inte vill göra det heller, och vi känner att hon jobbar bara för säljaren.

Har du erfarenhet om vad man skulle göra i så fall? Hjälper det att anmäla henne till nämnden redan nu?

Vi tror inte längre på vad motparterna säger, men kan inte backa från affären bara på grund av några dokument (även om dom är viktiga) som kan saknas. Vi måste i alla fall flytta från lägenheten i slutet av året och kan få ganska stora kostnader om vi bryter avtalet nu. Och med ett litet barn är det nästan omöjligt att göra det nu.

- Finns det någon mall som man kan använda som protokoll vid tillträde?
- Kan mäklare undvika skriva sånt notering? (jag antar att säljaren kan undvika skriva på den, men mäklare skulle vara opartiskt, och skulle agera som vittne i så fall - så jag kan alltid visa att jag tex. inte fått något som jag frågade efter många gånger utan att få någon förklaring)?
- Vad finns det för dokument som man skulle kunna få från säljaren vid tillträdet/när man flyttar in? Dvs det här är en ganska ny bostadsrätt - 2005.

Vi försökte skriva listan om vad har vi kommit överens skulle stanna i huset, och vad vi sa att säljaren skulle ta med sig. Efter alla diskussioner kan vi inte vara säkra på att allt är som de skulle enligt den listan. Eftersom vi träffas i huset innan vi träffas i banken, kan man gå genom checklista och kräva att mäklare skriver på den (så man visar vad läget var vid tillträde ifall man behöver reklamera något)?

Som sagt, säljare vill inte skriva på något dokument oavsett vad det är - utan förklaring. Jag antar att det är ett råd från mäklaren.
- Är denna attityd vanlig för en säljare eller mäklare? Jag hade inte förväntat mig detta när vi skrivit på kontraktet.
Har du något råd/förslag till oss?
Tillträdet sker nästa vecka och vi fick redan från jurist och konsumentverket veta att det här är en konstig attityd - men jurist tar jättemycket pengar per timme. Jurist skrev även ett brev till mäklare om att vad vi skulle få enligt kontrakt, med det hjälper inte - mäklare ändrar sig inte heller.
Det ser ut som att man inte kan få riktigt hjälp även om man känner sig lurad i förväg och kan inte längre backa från affären, eller hur?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-30 klockan 11:07.
Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 09:03
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, det är knepigt med avtal att de börjar gälla så fort man skrivit under. Största chansen att påverka och få allt som man vill är innan påskriften. Men då måste man se till att få detta man förhandlat fram inskrivet i avtalet. Då har man skydd och då kan man ställa krav.

Det är trist när det blir fel, men jag kan i och för sig förstå att det är som det är. Risken är ju att alla som inte känner sig helt nöjda skulle riva upp avtalen. Det skulle kunna bli rätt många avtal det för domstolarna att ta hand om.
Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 17:22
morkins avatar
morkin morkin är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Det finns rekommendation för lös och fast egendom, eller hur?
Tillsammans med objektbeskrivning borde det räcka. Vad jag tycker blev lite konstigt är att vi fick veta att det inte blir något protokoll eller notering vid tillträde som visar vad vi fick och inte fick. Om något fel/skada har hänt mellan kontraktet och tillträde, hur brukar man bevisa det?

Hur mycket tid man har på sig att tex. visa att nu det finns parkettskada, eller att några kakelplattor har sprickor, eller vad som helst?
Vi hann inte se allt under de 30 minuterna vid tillträdet, och från vad jag har läst så finns det många som inte haft lägenhetsgenomgång innan tillträde.
Så, vad gör man då om det finns ny skada som har hänt innan tillträde och ingen säger något vid tillträde om detta?
Jag känner att den här mäklaren är definitivt inte opartiskt, skriver man då ett brev till säljare och mäklare - med lista över allt som saknas, eller?
Jag hoppas att det inte behövs, men erfarenhet av mäklaren och säljaren har inte varit så bra.

Är det bara jurist som man kan då anlita eller det finns "billigare" alternativ?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-30 klockan 11:14.
Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 12:26
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det är nog jurist som krävs om du skall kunna få rättelse. Det finns en mäklarnämnd också. Men de delar nog bara ut reprimander, vilket förmodligen inte leder till någon rättelse.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rätt till tillträde till postboxar i brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-11 15:57
Om ombildning till bostadsrätt från hyresrätt - inte så lätt. Klippt & klistrat Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 10 2010-05-22 21:07
Upplåtelseavtal till bostadsrätt var inte oskäligt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-02-01 23:30
Ägare eller inte av bostadsrätt, vid ombildning till brf? Köpare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2010-01-06 12:21
Styrelsen vill inte kalla till extrastämma Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-03-27 15:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare