Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-05, 19:28
sunestuds sunestuds är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Granskning Tillträde till mitt garage i brf

Jag har en styrelse som är och springer i mitt (och andras) garage.
Har de rätt att gå in utan att meddela mig innan?
Garaget hyrs av föreningen och ingår ej i bostadsrätten.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 01:55.
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 08:32
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Beror på vilket ärende han har där att göra
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:37
Medlem

Standard

Intresserad av om en styrelse har tillträde oavsett orsak till besök.
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:56
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Inte utan orsak.
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 12:26
Medlem

Standard Styrelsens rätt till tillträde till garage

Skulle vara glad om jag kunde få något mer uttömmande svar som t.ex:
En styrelse har tillträde till ett hyrt garage utan att informera om det först om .......
eller:
En styrelse har inte rätt till tillträde till ett hyrt garage utan att informera om det först om.....
Alltså konkreta regler eller lagar.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 01:56.
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 13:32
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Brf-styrelsens rätt till tillträde av hyrd lokal

Citat:
Ursprungligen skrivet av sunestuds Visa inlägg
Garaget hyrs av föreningen och ingår ej i bostadsrätten.
Det är lite svårt att ge konkreta svar om inte frågan är konkret ställd.
Själv förstår jag i alla fall inte riktigt frågan.
Du har ett garage... sedan vet jag inte mycket mer.
Hyr du detta garage av någon, i så fall av vem, och exakt vad står det i hyreskontraktet för garaget?
Utan att veta åtminstonde detta tror jag inte det är någon som kan ge någon form av svar mer konkret än vad som redan givits.

Sedan kan det kanske vara bra att veta vad styrelsen säger sig göra i de hyrda garagen när de är där... och hur kommer de in i dessa garage?

Du har varit duktig och fyllt i din profil, och där kan vi se att du har tillgång till föreningens stadgar. Även om föreningsstadgarna tyvärr sällan brukar innehålla mycket som styr upp föreningen så kanske det står något om garagen i stadgarna.
Har du kollat detta?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 17:46
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard Fråga styrelsen vad de gör i ditt garage!

Hårddraget så har styrelsen samma rättigheter till ditt garage som de har till din lägenhet.

Har du överhuvudtaget FRÅGAT styrelsen vad de gör i ditt garage? Är det något arbete de håller på med?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 01:56.
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 18:18
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Min personliga åsikt är att de inte har tillgång utan orsak och inte heller utan att meddela i förväg. Dock kan akuta orsaker som exempelvis vattenläcka, inbrott eller annat vara anledning att ta sig tillträde.
I övrigt kan jag bara hänvisa till Admins svar. Stadgar o s v.
Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 17:05
Medlem

Standard

Tack för alla svar, vad de har gjort i mitt garage är en fråga jag ska ta upp nu när jag vet lite mer om mina rättigheter.
Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 08:35
huebner huebner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard

Men om jag fatta rätt så om man ska t ex göra en besikning för fuktskador inne i garagen så räcker det att man meddelar i dom berörda medlemar i förväg och ingen fullmakt behöves?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rätt till tillträde till postboxar i brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-11 15:57
Protokoll/Noteringar vid tillträde till bostadsrätt, mäklare vill inte hjälpa till morkin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-12-10 12:26
Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma whippo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-07-04 11:19
Söker HD-dom om tillträde till tvättstugor i brf maggan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-15 09:01
Tillträde till lgh i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare