Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-20, 08:11
Kahalani Kahalani är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Kakel i kommuns bevarandeplan?

Hej!

Vi är i fas i vår förening att genomföra ett stambyte, efter att ha misslyckats totalt med att försöka relina tappvattenledningarna (pga av att de var totalt igensatta av avlagringar) måste vi nu komma på en annan lösning.

Vi är ett hus från 1930-talet och vissa i styrelsen hävdar att ett traditionellt stambyte inte kan komma på tal då originalkaklet i vissa badrum är med i vår kommuns bevarandeplan. Är det någon av er som hört denna anledning förut? Jag är rädd att detta bara är ett argument som personen ifråga häver ut sig för att slippa riva upp våtskikt i badrummen. Jag anser att då vi har så dålig rör (ett avsågat rör går inte att se igenom pga skiten i dem) så måste man göra ett ordentligt stambyte även om det innebär ett större ingrepp i huset.

Vad finns det egentligen för lösningar om man har usla rör men vill göra så lite ingrepp som möjligt i huset?

Jag tror att ett traditionellt stambyte vore bäst, där allt görs ordentligt, vad kan jag ge för argument till personen i styrelsen som tycker att vi ska göra en mittemellanlösning?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2014-04-20, 10:17
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Kontrollera själv vad kommunens bevarandeplan innehåller

Citat:
Ursprungligen skrivet av Kahalani Visa inlägg
...vissa i styrelsen hävdar att ett traditionellt stambyte inte kan komma på tal då originalkaklet i vissa badrum är med i vår kommuns bevarandeplan.
...Jag är rädd att detta bara är ett argument som personen ifråga häver ut sig för att slippa riva upp våtskikt i badrummen.
...vad kan jag ge för argument till personen i styrelsen som tycker att vi ska göra en mittemellanlösning?
Fråga kommunen vilket stöd det finns för påståendet om att traditionellt stambyte är omöjligt pga kaklet och kommunens bevarandeplan.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Kahalani Visa inlägg
Vad finns det egentligen för lösningar om man har usla rör men vill göra så lite ingrepp som möjligt i huset?
Ställ den frågan till kommunen också, och om påståendet om kaklet och bevarandeplanen skulle vara sanning kan du även försöka fråga Boverket och länsstyrelsen.
Om det verkligen finns bevaranderegler som förhindrar en normal renovering av ett badrum trots ett badrums begränsade livslängd så borde stat/kommun/myndigheter kunna föreslå alternativa åtgärder till en rimlig kostnad.
Svara med citat
Gammal 2014-04-20, 20:45
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej nej nej! Finns inget kakel i lgh från 30-talet som är skyddat. Vansinnigt påstående, från en som precis som du misstänker, gör allt för att vrida sig ur stambytet.

Citat:
Vi är i fas i vår förening att genomföra ett stambyte, efter att ha misslyckats totalt med att försöka relina tappvattenledningarna (pga av att de var totalt igensatta av avlagringar) måste vi nu komma på en annan lösning.
Jag känner inte till en enda fastighetsägare som har lyckat med att relina tappvattnet. Däremot kan man relina avlopp, vilket ofta får till följd att man lyckas skjuta stambytet 10-15 år framför sig. Just på grund av att reliningen inte får med sig övrig försörjningsmedia, vatten, el och tätskikt.

Däremot vet jag flera som försökt relina tappvattnet, och det har alltid slutat i katastrof. Nu har man dessutom kommit på att det oftast genererar Bisfenol-A till dricksvattnet. Inget kul.

Stambyte är styrelsens beslut först. Därefter skissar styrelsen på hur omfattande man vill göra badrummen. Allt från ingenting till lyx och lull lull förekommer. Denna omfattning går man till stämma med. Slutligen hyresnämnden med de som röstat nej/avstått att rösta.

Sedan är det bara att köra igång!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byggfel i Riksbyggen-brf - Kakel i badrum Francois Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2009-01-03 14:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare