Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-07, 19:43
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

brf rektangeln och brf fältöversten måste vara 2 av stockholms sämsta föreningar.

Jag ser eg inget större problem med dessa affärer, hela upplägger från början har varit sinnessjukt. De boende har fått vad de förtjänar. Med det menar jag att hela ekonomin, avgiftsnivåerna grundar sig på att de som bor där idagsläget finansieras av föreningarnas ekonomi med stora lån. För de löpande kostnaderna alltså. Finns ingen bärighet alls de där korthusen.

Om nu ingen förstod, de lånar för konsumtion. EXAKT samma sak som att låna upp till taket på sin egen bostad och börja shoppa loss på NK och leva dyrt.

Om någon spekulant på lägenhet i ovan nämda föreningar googlar in på den här tråden, köp inte.
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 01:42
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Medlemmarna får den styrelse de förtjänar

Helt rätt, mäklare !!!

Och mycket bra sagt just att de boende fått vad de förtjänar !!!

Så blir det att inte bry sig och inte engagera sig i sin bostadsrätt.
Om man inte bryr sig så tar lätt de onda makterna över.
En förutsättning för att en brf ska fungera är engagemang.
Utan engagemang i sin brf så kan man råka riktigt illa ut.

Engagemanget kan sedan variera, men en grundläggande bit för vajre medlem är att
- gå igenom årsredovisning,
- gå på alla stämmor,
- ställa frågor på årsredovisningen, och
- skriva i alla fall någon motion varje år.

Det är vad jag skulle säga ett absolut minimumkrav för en bostadsrättshavare.
I annat fall ska man inte bo i bostadsrätt.

Som exempel kan nämnas min egen brf med en okunnig, otrevlig, dåraktig, samt makt- och pengalysten styrelse. Det är en mardrömsstyrelse och inte en styrelse som jag förtjänat, det kan jag lova, men det är en styrelse som resten av de oengagerade dönickarna i föreningen förtjänar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-08 klockan 07:18.
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 11:37
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard ombildning rektangeln

Vad hände egentligen vid ombildningen av denna förening?
Det var HSB som var konsult vid ombildningen.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 15:55
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard styrelsearbete

http://www.folkbladet.se/opinion/ins...icleid=4692654

Föst vill jag säga att det är underligt att så många föreningar får heta samma namn.

Denna artikel handlar om brf Opalen, söker man på det får man upp flertalet föreningar som heter så. En i lund en i stockholm, Falkenberg o.s.v.

Denna artikel handlar om miljöhus och är en insändare vad jag förstår.

Skulle människor som bor i bostadsrätt vara lite aktivare, skulle artiklar som denna vara vardagsmat. Jag ser en ökning på skriverrier om hur styrelser beter sig. Många styrelsers svaga sida verkar vara information och underlag för beslut.

Men detta ska skyllas på organisationerna HSB, Riksbyggen och SBC?
Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 19:41
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard brf rektangeln

Finns det inte en tråd för det som hände brf Rektangeln i Stockholm för 2 år sedan. hittar inte denna.

Mycket underligheter var det i föreningen, medavgående styrelse samt bedrägeridiskussioner.

Nu undrar jag om detta ligger in brf att hålla på med???

http://www.dn.se/sthlm/bostadsrattsf...ds-kopa-ringen
Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 20:17
Yotta-medlem

Standard 2 intressanta revisioner

Som många har konstaterat i detta forum skalldet "TILL" FÖR ATT ETT REVISIONSBOLAG INTE ANVÄNDER STANDARDTEXTEN.

Heder åt Rektangeln som lägger ut sina intressantaårsredovisningar avseende vad som hände i föreningen 2008/9, så att sanningar om ombildningar kommer fram, och det finns något att ta p i denna annars så hemliga bransch.

Intressantläsning att föreningen stämt förvaltare som i sin tur stämt föreningen. Beloppet som föreningen stämts på för ej betald förvaltning är intressant beloppet avser någonstans mellan 1 700 000kr och 48 000 000kr?????????
Visar detta hur krångliga lagarna i denna bransch är??????

Jag tror inte på att som det står i årsredovisningo revisionsberättelse att uppgörelse/domar kommer sommaren 2010.

Snarare lär det väl dröja 3-5 år innan detta är klart?????

http://www.rektangeln21.se/foreningen
Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 21:20
Yotta-medlem

Standard ett år sedan

Ja, bara en vecka kvar tills det har gått ett helt år sedan jag skrev om föreningen som media blåste på med artiklar avseende "skum" styrelse.

Undrar varför jag inte sett någon uppföljning av media, men de verkar vara lika hemliga som en del stora organisationer i denna bransch.

Skulle vara mycket intressant att veta hur denna styrelse arbetar.
Lätt kan de ju inte haft? 20 och 50%-iga avgiftshöjningar plus juridiska kostnader på miljonbelopp. (märk här skiljedomstol) och ändå ligger fortfarande en del tvister o gnager.

Det jag undrar lite över är om revisionsberättelsen inte borde nämna något om läget?

https://docs.google.com/viewer?a=v&q...7i4Do6HozjGpDg
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 11:06
Yotta-medlem

Standard Tvister tar tid

http://www.rektangeln22.se/system/fi...ing%202012.pdf
http://www.rektangeln22.se/foreningen

I alla andra branscher hade media gjort uppföljningar. jag skall inte svära på det men jag antar att tvisten för några år sedan tystas ner av olika intressen för att det gäller just bostadsrätt.
Politiker, banker, mäklare har allt att förlora?

Man kan hoppa på någon notis efter utslag i högre instans? Möjligen?

Annat är det år 2025 då bostadsrättstvister är vardagsmat för att "proppen har gått"?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-05-13 14:23
Balkongbygge - Får man göra så här? Hoyer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-22 11:21
Vad göra när ingen i sittande styrelse vill bli ordförande? D_P Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 8 2010-05-15 22:55
Besvärlig styrelse i brf - Vad kan man göra? bostadsrättsinnehavare Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-02-14 15:31
Vad får en styrelse göra? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2008-05-09 10:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare