Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-27, 19:52
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jan 2009
OBS! OBS! OBS! HSB Demokrati?

Bor i Charlottsborgs Brf i Kristianstad med 311 lägenheter. Har många synpunkter på den demokratiska ordningen inom föreningen.
Ventilerade dessa efter ca 1½ års frustration i senaste "omgången".

Se insändaren i Kristianstadsbladet den 22/1-09 här!
Läs gärna även kommentarerna från andra.

Idag (27/1) kom ett svar från HSB Skånes ordföranden. Läs samma tidning här.

Jag har skickat in svar till tidningen ikväll, så fortsättning följer nog.

Hade i förra veckan även ett flera timmars samtal med en av tidningens journalister, som kanske kommer att göra en artikel. Hon fick ett omfattande material så det tar väl lite tid för henne att välja vilken vinkel hon skall presentera allt från.

Senast redigerad av Einar: 2009-01-27 klockan 19:53. Anledning: Felskrivning av årtal
Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 20:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Herregud!

Ja, som du vet Einar, så har jag läst vad du skrivit.
Det märks att du har mycket bra koll på hur det fungerar.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Sven Gudmundsson är inget bra!

Jag har skrivit om Sven Gudmundssons galenskaper tidigare här.

Jag har också läst Sven Gudmundsson replik, och jag känner igen retoriken.

Det är floskler som kommer igen och igen och igen och igen i all evighet, känns det som.

T.ex.
"Varje gång har jag försökt få dig att ta ditt förnuft till fånga och lägga ner vapnen".
Det är aldrig någon annan än styrelsen som besitter "förnuft".

"Du för en kamp mot fiender som inte finns, och du ser en konspiration i varje beslut och varje handling".
Ah, den gamla konspirationsanklagelsen.
"Fiender som inte finns" var lite ny för mig, men det är ändå något som sagts många gånger inom HSB-organisationen med andra ord.

"Vidare skriver du att du blir illa bemött i föreningen. Har du någon gång tänkt tanken, att det skulle kunna bero på ditt eget agerande och ditt sätt att ifrågasätta?"
En riktig klassiker. Om man anmärker på fel och blir hatad och illa behandlad för det så är det inte de som begår felen man ska ställa till svars utan det är dem som anmärker på felen som "uttrycker sig fel" och/eller vågar ifrågasätta (man får aldrig ifrågasätta något!).

"Detta borde inte vara någon grund för din ilska och din envisa kamp mot dem som företräder föreningen".
Ja, det är naturligtvis alltid den enskilda medlemmen som är fel ute och som för en "kamp" mot dem som "företräder" föreningen!

"Jobba med oss, inte mot oss"
Detta är en klassiker!!!
Det betyder på ren svenska, tyck som vi, eller dra åt h-e.

"Du har ofta hotat med att gå ut offentligt med dina angrepp, och nu har du alltså valt att göra allvar av dessa hot".
Ännu en gammal goding!
Det är alltid hot från en medlem om man inte ser någon annan lösning än att offentliggöra sina åsikter.
Hur kan det vara ett "hot" att uttrycka sina åsikter?

"Därmed skadar du den förening du bor i, du skadar HSB men framför allt skadar du dig själv".
Detta brukar vara det första en styrelse drar upp för att försöka skydda sina illgärningar. I 100 år har medlemmar hotats med att man inte kan berätta för någon hur illa det går till i ens förening, för då drabbar det föreningen och en själv. Ssscch.

Det spelar ingen roll längre idag. Det fungerar lika illa i kanske 80 % av föreningarna.

"Jag tror att det ser ut på precis samma sätt i alla föreningar, oavsett vilken verksamhet man sysslar med".
Jo, det är lika illa i de flesta HSB-föreningar, tyvärr, så om det är det han menar kan jag hålla med. Är det bra?

"Vi gör så gott vi kan och för det allra mesta blir det rätt".
Klassiker! Denna mening är stulen rakt av från HSB Malmö.
Klart att man tycker att det man själv gör blir rätt för det mesta. Vad annat kan man säga?

"Du skriver också om formella fel som begåtts vid föreningsstämman och vid styrelsemöten".
Den här lilla retoriktricket känner jag också mycket väl igen.
Upprepa vad motparten skrivit, men kommentera det inte om det är alltför känsligt.

"Om vi ställer orimliga krav på varandra, slutar det med att ingen vill eller vågar ställa upp och ta ett förtroendeuppdrag".
Oj, så många av de mest grundläggande floskler som Sven Gudmundsson lyckas få med i sin lilla text.
Krav får man inte ställa inom HSB-organisationen! Det är inte bra!
Ställer man krav så finns det aldrig någon som vill eller kan ställa upp.
Vi ska bara ha styrelser som inte kan något.

"Enligt min uppfattning är idén med bostadsrätt suverän".
Jo, visst är den det. I teorin finns det mycket som är bra.... men i praktiken?

"Boendeformen bygger på stadgar, där varje boende ges lika rätt att vara med och påverka och där det finns ett mycket starkt skydd för minoriteten".
Det blir bara löjligt när man säger saker som vi alla så väl vet inte är sanna!
Lika rätt att vara med och påverka är till att börja med en ren bluff!
Man blir mörkrädd när en ordförande för en HSB-region uttalar sig så ofattbart okunnigt som att det finns ett "mycket starkt skydd för minoriteten". Vem låter sig luras?
Ingen inom HSB kommer någonsin våga föra en diskussion med mig om minoritetsskyddet eftersom jag råkar veta precis vad som gäller här!

"Föreningens styrelse har självklart ett stort ansvar, men det krävs aktiva och engagerade medlemmar för att det ska bli riktigt bra".
Ja ja. Självklart är det så.
Det kan inte sägas tillräckligt många gånger. Medlemmarna är beklämmande oengagerade genom hela HSB-organisationen!
Men man kan inte alltid försvara en usel styrelse med usla medlemmar.
Styrelsen är och förblir usel, oavsett medlemmarna i övrigt.
Man måste ha rätt utgångsläge.

"Jag vill tro att ditt engagemang är för föreningens bästa, men jag kan inte med bästa vilja i världen tycka att du lyckats speciellt väl hittills. Om du i stället valde att jobba för din förening och för HSB, skulle du vara en tillgång för oss alla".
Har jag hört den förut?
Rätta in dig i ledet, ställ inga krav och håll käft, så får du vara med och leka!

Ett riktigt fint skoleexempel på HSB-retorik du lyckats få fram där, Einar. Grattis!

Se även;
Citat HSB Malmö

Om du kontaktar SDS så kommer de säkert också att backa upp dig!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-20 klockan 13:14.
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 01:51
Tera-medlem

OBS! OBS! OBS! Journalistens föreslagna vinkling

Journalisten skulle undersöka om det fanns kopplingar till HSB Skånes senaste skandal, när vissa i ledningen skodde sig på föreningens bekostnad. Bl a hade hon för sig att det möjligen var samma revisor. Journalisten skulle kontakta kollegor på andra tidningar, så det är inte omöjligt att det hela sprider sig av sig själv.

Jag återkommer med länk här så snart mitt svar i Kristianstadsbladet förhoppningsvis kommer in, eller det skrivs något annat i tidningen.
Gammal 2009-01-30, 06:37
Tera-medlem

OBS! OBS! OBS! Mitt svar publicerat i Kristianstadsbladet

Nu har Kristianstadsbladet publicerat mitt svar på sven Gudmundssons replik häromdagen. Heder åt tidningen, som tar in allt utan att avkorta.
Länken till insändaren härifrån.
Ser gärna att så många som möjligt lämnar en kommentar.
Gammal 2009-01-30, 17:06
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Standard Kristianstadsbladet

Kan inte lägga in kommentarer i Kristianstadsbladet
När man nästan har skrivit färdigt så försvinner alltihop!

Skrevet 2 inlägg men dom bara försvinner.
Ska testa om jag skriver i word och klistrar in-det kanske fungerar.

Kan nån annan i forumet test om det fungerar?

Gammal 2009-01-30, 23:51
Tera-medlem

Standard

Kolla dina säkerhetsinställningar, särskilt avseende cookies. Kan tänkas att du måste särskilt tillåta cookies på kristianstadbladets domän (www.kristianstadsbladet.se). Det har fungerat för mig på tidigare artiklar i denna artikelserie
Gammal 2009-02-09, 00:23
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard hsb styrelsen i malmö

hsb styrelsen i malmö fattar följande beslut.

"Styrelsen för HSB Malmö har beslutat, efter rekommendation i slutrapporten, att inte väcka skadeståndstalan i ärendet. "

Det kallas till en medlemsstämma som fattar beslut att man skall gå vidare och stämma tidigare stämma.

Kan någon ha förtroende för nuvarande styrelse då????

Men det är ju vida känt att familjen HSB med Kent-olof Stig som allra högsta höns skyddar sina egna tills bilan faller.

Fy fan vilken organisation.
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 11:20
Tera-medlem

Tummen ner Man vågar inte svara ...

... från bostadsrättsföreningens sida (läs: styrelsens sida). På annat sätt kan man inte tolka tystnaden!

Se min uppmaning i Kristianstadsbladet idag.

Jag refererar vidare i dagens insändare till hur våra representanter ställde sig till frågan om ansvarsfrihet, för den 2008 avsatta styrelsen, på HSB SKånes extrastämma i lördags.

Läs vidare insändare från en av styrelsesuppleanterna i avsatta styrelsen för HSB Skåne, vilken inte beviljades ansvarsfrihet, också i dagens Kristianstadsbladet.
Gammal 2009-02-12, 17:45
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Om att inte beviljas ansvarsfrihet

Det är förvånande att denna suppleant i HSB Skånes styrelse reagerar som han gör på att inte få ansvarsfrihet.
Det finns här oerhört starka skäl för att inte bevilja ansvarsfrihet för HSB Skånes styrelse med suppleanter, men när det inte finns någon utredning i denna högst insynsskyddade miljö så är det självfallet helt omöjligt att i förväg gissa sig till vem som begått fel och vem som går fri från misstanke.

Om man inte begått något fel så har man ju inget att oroa sig för.
Då ska man väl bara vara glad över att inte få ansvarsfrihet så att det sedan finns svart på vitt att man inte gjort något som kan klandras!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 17:36
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard nya drag under galoscherna

HSB knyter brf styrelserna åt sig alltmer.
Nästan så man undrar om inte HSB har hemliga utbildningar för brf styrelser under ämnet "håll medlemmarna kort"?

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=369&a=141015
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Seminarium för alla medlemmar ! - Motioner och Demokrati Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2008-10-21 21:02
Hur HSB och HSB Malmö ser på klander och demokrati Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-09-14 16:21
En dåres demokrati - Du är kontrollerad! Admin Bostadsrättsforum 7 2008-06-22 13:01
HSB,Demokrati-HSB,Distrikt stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-03-23 10:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare