Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-20, 08:58
edyll edyll är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2015
Standard Övernattning i lokal

Hej
Jag har köpt en lokal (bostadsrätt) som får nyttjas som kontor eller likvärdig verksamhet. Lokalen hyr jag ut i andrahand till ett gäng som nyttjar det mer och mer som bostad. Dvs sover över där, förvarar sina personliga tilhörigheter där, lagar mat där osv osv..

För mig är det inga problem att dom göra detta men jag undrar vad som gäller rent juridiskt ifall min förening uppdagas att hyresgästen nyttjar kontoret som bostad (hyresgästen hävdar såklart fortfarande att det är ett kontor men att arbete och vila sker även nattetid).

Skulle min förening kunna hävda att jag bryter mot avtalet? Finns det något som säger att man inte får ha säng och sina kläder på kontoret?
Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 13:49
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av edyll Visa inlägg

Skulle min förening kunna hävda att jag bryter mot avtalet?
Svar JA!

Du bör erhålla en rättelseanmaning! Ej förändring betyder att du förbrukat din nyttjanderätt.

Har kommunen godkänt lokalen som bostad för övernattning?

Har du tillstånd till andrahandsuthyrning?

Kontor eller likvärdig verksamhet! Tycker du att bostad är likvärdig verksamhet?
Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 15:07
merbzt merbzt är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Skulle min förening kunna hävda att jag bryter mot avtalet? Finns det något som säger att man inte får ha säng och sina kläder på kontoret?
Problemet är nog inte vad man har i lokalen utan om man nyttjar lokalen varaktigt som bostad.

Troligtvis kan man nyttja en lokal för övernattning i en omfattning som inte skulle räknas som permanentboende.

I praktiken så om alla sköter sig så kommer ingen att göra något åt det.
Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:32
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Svar JA!

Du bör erhålla en rättelseanmaning! Ej förändring betyder att du förbrukat din nyttjanderätt.

Har kommunen godkänt lokalen som bostad för övernattning?

Har du tillstånd till andrahandsuthyrning?

Kontor eller likvärdig verksamhet! Tycker du att bostad är likvärdig verksamhet?
Jag anser fortfarande att lokalen brukas som kontor. Att man har möjlighet till vilrum är ett lagkrav i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:39
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Problemet är nog inte vad man har i lokalen utan om man nyttjar lokalen varaktigt som bostad.

Troligtvis kan man nyttja en lokal för övernattning i en omfattning som inte skulle räknas som permanentboende.

I praktiken så om alla sköter sig så kommer ingen att göra något åt det.
Precis. Min oro ligger också kring försäkring & brand. Men då byggnaden i övrigt nyttjas som bostäder ser jag inte varför Verksamhetsklass 3 avseende brand inte är gällande i stort. Omvänt kan jag se problem att man har en kontorsfastighet som nyttjas som bostäder.

Vem kan egentligen avgöra hur vida boendet nyttjas som permanentboende i praktiken eller inte? Lokalen är som sagt uthyrd som kontor och det är brukarens uppfattning också (även om gränserna är tänjda).
Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 21:23
merbzt merbzt är inte inloggad
Mega medlem

Standard

Citat:
Vem kan egentligen avgöra hur vida boendet nyttjas som permanentboende i praktiken eller inte? Lokalen är som sagt uthyrd som kontor och det är brukarens uppfattning också (även om gränserna är tänjda).
Tja, domstol bör kunna göra det. Men oavsätt vad som faktiskt gäller i detta fall så är det föreningen som måste skicka en anmaning om rättelse om den inte delar din och brukarens åsikt. Först då behöver du faktiskt ta ställning hur det ligger till.
Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 07:44
Tomas1234567 Tomas1234567 är inte inloggad
Duktig medlem

Standard

Nu vet inte jag hur era stadgar ser ut, men om du behöver (och har fått) styrelsens tillstånd för andrahandsupplåtelse som kontor, så kan nog styrelsen annullera detta tillstånd när dom får reda på att man bor i lokalen i en omfattning som är mer än bara "vila". Och sådant brukar styrelser upptäcka förr eller senare, antingen på egen hand eller via "hjälpsamma" medlemmar som märkt av detta. Utifrån de uppgifter du berättat om här så är det min uppfattning att du riskerar ditt medlemskap/nyttjanderätt.

https://lawline.se/answers/far-man-bo-i-en-lokal
Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 12:54
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Tja, domstol bör kunna göra det. Men oavsätt vad som faktiskt gäller i detta fall så är det föreningen som måste skicka en anmaning om rättelse om den inte delar din och brukarens åsikt. Först då behöver du faktiskt ta ställning hur det ligger till.
Frågan är väl snarare var gränsen för boende går.

Citat:
BOVERKET
Tillfällig vistelse har som syfte att tillgodose vistelse eller boende som inte är av varaktig karaktär. Det innebär verksamheter som bedrivs med syfte att tillhandahålla tillfälliga övernattningsmöjligheter, ofta utanför bostaden. Verksamheten i sig är varaktig, medan övernattningarna är av icke varaktig karaktär. Inom användningen är det inte tillåtet med varaktigt boende och inte heller fritidshus.
Du får alltså övernatta tillfälligt i lokaler så som kontor, konferens, hotell/lägenhetshotell osv osv.

Så ett hotell får inte heller nyttjas som bostad, utan övernattningen är tillfällig...
Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 13:05
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas1234567 Visa inlägg
Nu vet inte jag hur era stadgar ser ut, men om du behöver (och har fått) styrelsens tillstånd för andrahandsupplåtelse som kontor, så kan nog styrelsen annullera detta tillstånd när dom får reda på att man bor i lokalen i en omfattning som är mer än bara "vila". Och sådant brukar styrelser upptäcka förr eller senare, antingen på egen hand eller via "hjälpsamma" medlemmar som märkt av detta. Utifrån de uppgifter du berättat om här så är det min uppfattning att du riskerar ditt medlemskap/nyttjanderätt.

https://lawline.se/answers/far-man-bo-i-en-lokal
Mm, bra länk.

Så om min hyresgäst (som är godkänd av styrelsen) missköter sig har föreningen rätt att kasta ut mig? Trots att jag har varit väldigt tydlig med vad lokalen får användas till.

Så hur kontrollerar jag att min hyresgäst sköter sig?
Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 14:57
Tomas1234567 Tomas1234567 är inte inloggad
Duktig medlem

Standard

Citat:
Mm, bra länk.

Så om min hyresgäst (som är godkänd av styrelsen) missköter sig har föreningen rätt att kasta ut mig? Trots att jag har varit väldigt tydlig med vad lokalen får användas till.

Så hur kontrollerar jag att min hyresgäst sköter sig?
Gången är sådan att föreningen/styrelsen kommer att kräva av dig att rätta till det som är fel eller otillåtet, sen får du i din tur ta upp det med din hyresgäst så att denne upphör med vad som är otillåtet (enligt styrelsen), alternativt så får du häva avtalet med den hyresgästen eftersom detta har brutits. Sker ingen ändring efter rättelseanmaning kan en styrelse driva det mot förverkande av ditt medlemsskap och din nyttjanderätt.

Jag tror inte att det spelar någon roll huruvida du hävdar att du inte vet om något, om (eller när) styrelsen vet. En styrelse som haft grundläggande juridisk hjälp redan i början av ett dylikt ärende har nog dokumenterat observationer på att övernattning sker regelbundet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bli av med BRF-lokal? 0Xb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2018-12-06 22:58
BRF hyra ut Lokal med övernattning! Frank44 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2016-05-20 14:24
Lokal i BRF rör/ledningar Mumin123 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2014-09-05 11:35
Sköta sjuk förälders flytt, övernattning? Hans_I Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 29 2013-09-13 13:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare