Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-20, 14:34
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Finns det någon trappa på bygglovsritningen?
Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 17:27
kronkalle kronkalle är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2018
Standard

Ja! trappan är med. alla i dom fristående husen har en trappa med på ritningen.
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 10:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vad var det för majoritet som inte uppnåddes på stämman vid styrelsens misslyckade försök att omfördela andelstalen?

Ansåg styrelsen att det räcker med enkel majoritet och att enkel majoritet inte uppnåddes?

Eller ansågs det behövas högre majoritet t ex 2/3 eller 3/4 och att det var denna högre majoritet som inte uppnåddes?
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 13:32
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Jag tänker så här: Om detta är fristående hus, så är ju knappast vindarna "allmän yta" som alla medlemmar kan nyttja. Ytorna verkar väldigt mycket vara en del av bostadsrätten. Delvis förberedd för att inredas - i flera fall sedermera inredd. Att det skulle vara ett slags hyresavtal som styrelsen vill få till håller jag för osannolikt.
Jag gjorde nog ett felaktigt antagande om att det skulle vara ett hyresavtal som styrelsen ville få till.
Vindsutrymmet har nog redan från början varit en del av bostadsrätten, och då går det ju inte att
höja årsavgiften genom ett skrivet avtal utan endast genom stämmobeslut.

Så styrelsen får göra ett nytt försök att få stämman att besluta att årsavgifterna ska omfördelas
om man fortfarande vill driva detta att villorna med inredd vind ska ha högre årsavgift än de med oinredd vind.

Frågan är dock vilken majoritet som krävs för ett sådant stämmobeslut, dvs om det räcker med enkel majoritet
eller om det eventuellt krävs högre majoritet t ex 2/3 eller 3/4, för giltigt beslut.
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 14:51
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Om huset är byggt med en ursprunglig inomhustrappa så tror jag nog brf får svårare att hävda att inte vinden var med i upplåtelsen. Om det inte finns upplåtelseavtal, ritningar eller annan info från den tiden som tydligt visar på att vinden inte uppläts dvs. Eller att trappan var pluggad på ett uppenbart lägenhetsavskiljande sätt. (brandskyddsklassat etc)

Antar att de i radhusen inte har vindar som är lika tillgängliga och stora?
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 16:08
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Jag gjorde nog ett felaktigt antagande om att det skulle vara ett hyresavtal som styrelsen ville få till.
Vindsutrymmet har nog redan från början varit en del av bostadsrätten, och då går det ju inte att
höja årsavgiften genom ett skrivet avtal utan endast genom stämmobeslut.

Så styrelsen får göra ett nytt försök att få stämman att besluta att årsavgifterna ska omfördelas
om man fortfarande vill driva detta att villorna med inredd vind ska ha högre årsavgift än de med oinredd vind.

Frågan är dock vilken majoritet som krävs för ett sådant stämmobeslut, dvs om det räcker med enkel majoritet
eller om det eventuellt krävs högre majoritet t ex 2/3 eller 3/4, för giltigt beslut.

Men bostadsrättslagens bestämmelser om vilka beslut som ska fattas av föreningsstämman (9 kap 16§) nämner ju bara en ändring av en bostadsrätts insats ("Om beslutet innebär ändring av någon insats och medför rubbning av det inbördes förhållandet mellan insatserna, ska samtliga bostadsrättshavare som berörs av ändringen ha gått med på beslutet. Om enighet inte uppnås, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de berörda bostadsrättshavarna har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden.") och inte beslut om att omfördela andelstalen.

Om det som nu bara handlar om att styrelsen vill förändra andelstalen så verkar beslutsrätten tillkomma styrelsen enbart? Eller har jag gått helt vilse i bostadsrättslagen nu?

En tråkig konsekvens för styrelsen om den beslutar om en andelstalsförändring är ju att de bostadsrättshavare vars br-värde minskar pga höjd avgift mycket väl kan stämma föreningen för en oskälig avgiftshöjning och därmed en förlust på värdet.

En annan viktig fråga är vad det står i stadgarna om hur årsavgift ska beräknas. Är det bundet till insats så är det mkt svårt för styrelsen att besluta. Dåär det definitivt en stämmofråga.
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 16:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Sen får ju varken stämma eller styrelse fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 18:04
Duktig medlem

Standard

Dom säger att vinden inte är upplåten. Jag huttar inte heller nåhonstans i några papper att den är det. Men när inredningarna av vindar började ta fart på 90talet så kan man ju tycka att dom borde anses som upplåtna när dom inreddes. Kommunen sa att det inte krävdes bygglov för att det inte var någon väsentlig förändring då ytan i sig var förbered inredningsbar. Fastigheten i sig ändrades ingenting i och med renoveringarna. Och styrelsen på den tiden Och representant från LB-hus sa att det var okej. På titningen står det till och med ”inredningsbar vind”. Sen att dom för 30 år sen slarvade med att skriva om upplåtelsen är bara sorgligt.

I mitt köpekontrakt så tvingade föreningen mäklaren att skriva in en bilaga där det stod ”om köparen vill använda vinden så finns det ett tilläggsavtal att skriva på. Om köparen ej önskar att använda vinden så bör den gå att stänga igen. Det är upp till köparen och föreningen att komma överens om vad som gäller”

Och nu har dom då skrivit till oss med inredd vind att ”skriv på avtalet eller bli avhysta. Skriver ni inte på och blir avhysta så MÅSTE ni återställa vinden.”

Kan dom verkligen kräva det när det står sådär i mitt köpeavtal? Jag har aagt att jag kan stänga igen den men dom vägrar att gå med på det. Vi har ju inte direkt kommut överens??? Jag visste när jag köpte att jag kan bli tvungen att stänga igen vinden och det är helt lugnt. Det är jag villig att göra. Men att återställa vinden som är 2 st sovrum och ett badrum? Är detta okej att hota såhär?
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 21:20
Yotta-medlem

Standard

Styrelsen hävdar således att vindsutrymmet inte ingår i bostadsrätten.
Avtalet som styrelsen vill ha påskrivet verkar väl därmed vara ett avtal om ändring av
upplåtelse i bostadsrätten så att även vindsutrymmet kommer att ingå i upplåtelsen.

Dock kan det väl inte uteslutas att det är som mäklare säger, att vindsutrymmet kan anses ingå
i bostadsrätten om det inte finns info som visar att vinden inte ingick i den ursprungliga upplåtelsen.
Förutom den från början färdiga trappan och de färdiga fönstren
så var det ju även från början förberett för värme och vatten/avlopp.
Men ett säkert svar på om vindsutrymmet redan ingår i upplåtelsen
går nog bara att få genom en fastställelsetalan i domstol.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 17:14
Duktig medlem

Standard

har tagit reda på vad fastighetskatten och försäkringen har ökat i och med renoveringen av vindarna. Varje hus som som har inrett vinden kostar 400kr mer i månaden. Den betalas just nu av hela föreningen tillsammans vilket är fel. Mitt förslag till styrelsen är att skriva in övervåningarna i upplåtelseavtalet och lägga på extra månadsavgiften på 400kr.

Dom kräver i nuläget 1400kr villet måste vara oskälig hyra?

Även om dom inte accepterar detta avtal så måste väll en tingsrätt tex anse att vi är tillmötesgående? Vi vill bara betala vad det kostar? Eller får styrelsen sägta vilken summa som helst?

Om dom fortfarande kräver återställning av vind eller påskrift på avtalet så kommer det garanterat gå till rättegång.

Vem har rätt?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tvist i BRF Brf1896 Bostadsrättsforum 10 2018-12-06 10:12
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Tvist i brf Mumien Bostadsrättsforum 11 2015-04-25 19:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare