Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-18, 16:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kronkalle Visa inlägg
Dom gemensamma kostnaderna som föreningen har är densamma även om alla med oinredd vind inreder. Alla betalar för egen värme och vatten. Även om jag återställer vinden så innebär det inte att föreningen får lägre omkostnader.
Det ingår alltså inte värme och vatten i avgiften till föreningen. Och dessutom har väl den som inrett vindsutrymmet bekostat detta själv.
I så fall finns det ingen anledning att ta olika avgift beroende på om vindsutrymmet är inrett eller ej.

Att vindsutrymmet inte skulle vara upplåtet med bostadsrätt är kanske bara något den nuvarande styrelsen fått för sig.
Om man köper ett BRF-småhus med färdiginredd vind har man naturligtvis anledning att förutsätta
att hela den inredda ytan ingår i bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 16:25
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Min uppfattning:

Betala har bra relation med dina grannar!

möjligtvis driver fram möjlighet om Kapitaltillskott i framtid, som Småhusföreningen finns möjlighet at lämna och lösa upp föreningen.
Samfällighetsföreningen kan man har endå.

När jag har läst första posting tänkte jag bara om detta meningen jag har läst om Kapitaltillskott inom ett undersökning från KTH.

"Av HSB:s föreningar är det dock endast mindre föreningar på upp till 20 medlemmar som har utfört kapitaltillskott o
ch då främst i syfte att friköpa sig och då har det
oftast rört sig om friköp av villor eller radhus.
"

Jag har ingen erfahrenhet själv men själv betalade jag och försöker jag at har bra relation med mina grannar.
Personligt vill jag inte bo i ett småhusföreningen. Om hus sen riktigt eget.

Men det är bara vad jag tycker idag.

Svara med citat
Gammal 2018-12-18, 17:17
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Och nu har jag fått ett brev från styrelsen med hot om avhysning från vinden om jag inte srkiver på ett tilläggsavtal som innebär en ökad kostnad på 1400kr i månaden.
Jag skrev till styrelsen och frågade vad avhysningen innebar, och dom svarade att jag blir tvungen att återställa vinden eller att skriva på.
Vad jag förstått så vägrar alla medlemmar att skriva på något hyresavtal avseende sina vindsutrymmen, och det är nog helt rätt
att vägra tills det blir klarlagt om vindsutrymmet ingår i bostadsrätten eller ej.

Om vindsutrymmet redan ingår i bostadsrätten så går det inte att komma överens om höjd avgift genom att man skriver på ett papper om höjd avgift
utan det är i så fall en sak för stämman att besluta om.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 15:11
kronkalle kronkalle är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2018
Standard

grejen i mitt fall att dom kräver att jag återställer vinden om jag inte skriver på avtalet. jag kan alltså inte ens stänga igen övervåningen. kan dom verkligen kräva det? det borde ju räcka med att jag sätter en dörr upp där?

alla med oinredd vind använder den som förvaring och det borde ju jag också då kunna göra? även fast ytan är inredd?

alla i styrelsen bor i parhusen. det finns inga mätbara kostnader om att inredda övervåningar kostar föreningen en massa pengar.

dom har röstat om att räkna om andelstalen men det har röstats ned.

som jag anser det är det de ända sättet att få igenom en avgiftshöjning.
styrelsen säger att man inte får bo på övervåningen eftersom det inte är med i upplåtelseavtalet. men endå har dom låtit folk inreda vinden för egna pengar.

ALLA använder ju vinden!? dom skulle ju inte gnälla om någon med oinredd vind ställde upp massa möbler och sängar där? dom kan ju aldrig bevisa att jag utnyttjar vinden som boende i dagsläget? även fast det är möblerat. en möblerad vind. det är så jag ser på det.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 16:27
Yotta-medlem

Standard

Vad är det för typ av avtal som styrelsen vill att ni ska skriva på?

Är det ett hyresavtal så att ni kommer att hyra vindsutrymmet av föreningen?

Eller är det ett nytt bostadsrättsavtal där även vindsytan kommer att ingå i bostadsrätten?
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 17:03
Duktig medlem

Standard

Det är en höjd avgift på 1400kr och att vinden upplåtes med lägenheten.

jag undrar också vad som händer om vi skriver på. och sen så röstar vi om ändring av andelstalen. och så går det igenom och våran hyra höjs ännu mer?

vet inte om det är rätt med ett tilläggsavtal?

är detta verkligen rätt väg att gå?

Jag vill att dom skriver in vinden i bostadsrätten utan en extra avgift. jättekonstigt att den inte är det då det från början alltid vart 1 hus som varit färdigt med vind. och sen om föreningen vill ändra andelstalen så får dom lämna in en motion på det varje år tills det får majoritet.

sen om jag säljer om nått år, kommer dom nya ägarna också då få ett brev då där dom kräver att man ska skriva på tilläggsavtalet eller återställa vinden??? allt känns så himla oklart.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 18:43
Yotta-medlem

Standard

Om de påstår att avtalsförslaget har tagits fram av jurist så borde de åtminstone kunna tala om vem juristen är.

Ett annat problem är att ingen i styrelsen bor i villorna med vindsutrymme som avses få höjd årsavgift om vindsutrymmet inreds.
Låter som en jävssituation.

En annan fråga är om det är möjligt att utöka bostadsrättsytan genom ett tilläggsavtal till det ursprungliga bostadsrättsavtalet.
Eller om det gamla bostadsrättsavtalet i så fall måste ersättas av ett helt nytt bostadsrättsavtal?

Är även osäker på om det eventuellt krävs ett stämmobeslut som ger styrelsen rätt att upplåta nya ytor med bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 19:01
Duktig medlem

Standard

Jag tror att eftersom styrelsen verkar ha svårt att få igenom en ändring av andelstal så tar dom själva ett beslut om att tvinga oss skriva på det här tilläggsavtalet.

men kan dom verkligen sätta en avgift på tilläggsavtalet då omkostnaderna inte ändras någonting? det här är väll deras sett att ge oss med inredd vind långfingret.. men om dom inte kan påvisa att kostnaderna faktiskt ökat med våran inredda vind så är det völl orimligt?
Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 09:10
Yotta-medlem

Standard

Citat:
men kan dom verkligen sätta en avgift på tilläggsavtalet då omkostnaderna inte ändras någonting? det här är väll deras sett att ge oss med inredd vind långfingret.. men om dom inte kan påvisa att kostnaderna faktiskt ökat med våran inredda vind så är det völl orimligt?
Håller med om att det borde vara samma årsavgift oavsett om vindsutrymmet har fast inredning
eller om det bara står lösa saker uppställda på vindsutrymmet.

För er fem som har inredda vindar kommer det ju på sikt att handla om rätt stora pengar.
Ni verkar ha fått styrelsemedlemmarna som rena motparter eftersom inga styrelsemedlemmar bor i husen där styrelsen vill höja årsavgiften.

Kanske en domstol rentav skulle finna att vindsutrymmet redan är upplåtet med bostadsrätt sedan tidigare
eftersom fem villor har inredda vindsutrymmen ända sedan 90-talet.
Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 13:37
Yotta-medlem

Standard

När styrelsen har gett upp försöken att få tilläggsavtalen påskrivna så är det väl inte troligt att de går vidare
med ett handräckningsärende till kronofogden för att få inredningen bortriven.
Det troliga är väl snarare att de kommer att göra ett nytt försök att få andelstalen ändrade genom stämmobeslut.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tvist i BRF Brf1896 Bostadsrättsforum 10 2018-12-06 10:12
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Tvist i brf Mumien Bostadsrättsforum 11 2015-04-25 19:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare