Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-06, 08:37
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: May 2018
Standard Tolkning. BRF = Styrelse?

Är enligt er (lagen?) BRF = styrelse?

Styrelsen påstår nämligen att post adresserat till BRF enbart får öppnas av STYRELSEN.

Jag menar att post adresserat till BRF är post till ALLA medlemmar.
Post adresserat till styrelsen är post som enbart får öppnas av styrelsen.

BRF = alla medlemmar
Styrelse = styrelse

Är jag ute och cyklar?
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 09:42
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Post till föreningen är adresserad till förvaltaren av föreningen dvs styrelsen.
Det kan vara handlingar tex offert som är explicit mellan styrelsen/förening och extern företag.
Det kan vara information som en medlem vill delge till styrelsen.

Föreningen består av medlemmar inkl de som sitter i styrelsen.
Styrelsen förvaltar föreningen.
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 10:00
Giga-medlem

Standard

Tack för svar liqwid!
Det jag menar är... Om ett brev adresserat till BRF hamnar i en medlems brevlåda. Då är det väl inte "straffbart" för medlemmen att öppna det?
Annan sak om brevet är adresserat till "Styrelsen BRF xx:xx".

Brev till BRF är ju enligt mig brev till medlemmarna och kan öppnas av vilken medlem som helst. Om det dock står "Styrelsen BRF xx:xx" så ska medlemmen ge brevet till styrelsen.

Vår BRF har nämligen ingen speciell postlåda för brev till BRF och/eller styrelsen. Brev till både BRF och styrelsen kan ibland hamna lite varsom...
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 10:06
liqwid78s avatar
Zetta-medlem

Standard

Du får inte öppna brev som inte är adresserad till dig som person eller specifik din bostad. Om brevet är adresserad till er Brf så är brevet till styrelsen dvs dess förvaltare.
Jag kan inte den juridiska men vill minnas att det är olagligt att öppna andras brev. Om inte är det bara fel tycker jag. Det tär förtroendet. Tänk dig, om du har större barn boende hemma, 16-17år, hade du öppnat deras post?
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 10:37
Giga-medlem

Standard

Det är därför jag frågar. Är BRF = Styrelsen? Eller är BRF = medlemmarna?

(Man kan faktiskt råka öppna ett brev som ligger i ens egna privata brevlåda.)
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 10:51
liqwid78s avatar
Zetta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Det är därför jag frågar. Är BRF = Styrelsen? Eller är BRF = medlemmarna.
Svårt att förstå innebörden av din logiska uttryck.
Brf består av medlemmar. Styrelsen består av meddlemmar. Därför brf är styrelsen samtidigt som Brf är medlemmarna.
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 10:55
Giga-medlem

Standard

Kan tillägga att styrelseordförande hyr ut sin lgh i andra hand. BRF/Styrelsens adress/brevlåda delas därmed med hyresgäster. Andrahandhyresgästers post blandas med föreningens... Hur rättssäkert är det?
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 11:04
liqwid78s avatar
Zetta-medlem

Standard

Enkelt. Föreningen ska ha en egen brevlåda.
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 11:06
Giga-medlem

Standard

Därför skrev jag "tolkning"... ;-)
Såhär tänker jag... Om BRF är medlemmarna så borde det inte vara olagligt att en medlem öppnar ett brev adresserat till BRF. Det är ju medlemmarna som är "ägarna" av föreningen och väljer styrelsen...

Men om det verkligen är så att brev adresserade till BRF utan att det står "styrelsen" på, betyder att de är "strictly" till styrelsen, så får jag väl tänka om... ;-)

Jag har varit styrelsemedlem (även ordförande) i flera år och tidigare var min privata postlåda även föreningens adress. Händer fortfarande ibland, att det hamnar brev adresserade till föreningen i min brevlåda. Ibland är dom adresserade till "Styrelsen BRF..." och ibland bara till "BRF..."

PS Föreningen består av 4 lgh. 3/4 lgh är representerade i styrelsen (dvs alla medlemmar utom en - jag). Den enda medlemmen (äger min lgh själv) som inte sitter i styrelsen är jag.
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 11:07
Giga-medlem

Standard

Ja, det tycker jag med... Föreningen ska ha en egen brevlåda. :-)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tolkning av stadgetext... hans peter Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2016-05-28 09:21
Tolkning av besiktningsprotokoll, badrum marbys Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2014-02-02 20:03
Tolkning av Rotavdraget steiermark Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-12-10 08:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare