Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-20, 16:04
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Negativt eget kapital? - Differens mellan underhållsfond och omsättningstillgångar

I våran förening som är en RB förening finns en negativ differens mellan underhållsfond och omsättningstillgångar (Likvida medel)

Underhållsfonden är på 1.900.000 omsättningstillgångarna är på 1.500.000.
Det innebär ju att det fattas 400.000:- i fonden. Alltså kapital som skall finnas avsatta för det framtida underhållet.
Frågan lyder vad kan det beror på ?

I Riksbyggens utbildningsmaterial Ekonomi i Bostadrättsföreningen står följande att läsa .Det är viktigt att det till underhållsfonden avsatta medlen också finns i form av likvida medel på tillgångssidan.
Det låter ju lite oroväckande.
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 16:51
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Det är inte fördelaktigt för en förening att ha för stor överlikviditet. Det räcker om det finns medel för att täcka föreningens löpande utgifter. Gör en likviditetsbudget. Har ni ett stort överskott kan det användas för att lösa delar av lån, så sänker ni föreningens ränteutgift fram tills att det blir dags att ta fonden i anspråk. Då kan man låna pengar på nytt. Korkad formulering i utbildningspaketet.
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 23:52
Mega medlem

Standard Underhållsfond

Det finns tydligen delade meningar om det. I följande kandidatuppsats om underhållsplanering i bostadsrättsföreningar förespråkar författarna i sin slut diskussion att man reserverar medel för kommande underhåll.
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstre...77_20387_1.pdf
Intressant läsning om man orkar plöja igenom 62 sidor
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 00:07
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Se här...

Ravelski >>

Troligen finns det en del anläggningstillgångar i din förening också?

Såvida inte alla reserverade medel kommer att spenderas inom det närmaste året så finns det ingen större anledning att omsättningstillgångarna ska vara minst lika stora som underhållsfonden. Detta är åtminstone min principiella uppfattning i frågan.

Sedan finns det såklart en viss problematik i att diskutera din förenings ekonomiska ställning när själva underlaget till frågan är så knapphändigt. En bedömning bör alltid göras utifrån de unika förutsättningar som finns i den aktuella situationen och dessa förutsättningar kan skilja åt en hel del mellan olika föreningar. Rådet ifrån utbildningsmaterialet som du omnämner känns för mig vara väldigt generellt skrivet och är lite överdrivet försiktigt i mitt tycke, men man får också komma ihåg att de flesta (om inte alla) föreningar styrs av lekmän.

I uppsatsen som du länkade till så förstod jag det som att författarna efterfrågar mer fokus på en allmän konsolidering av en förenings ekonomiska ställning istället för på behovet att reservera medel för kommande underhåll på det sätt som man gör det idag.

Senast redigerad av Henric Lellky: 2010-02-21 klockan 00:48.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 01:45
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg
Det finns tydligen delade meningar om det. I följande kandidatuppsats om underhållsplanering i bostadsrättsföreningar förespråkar författarna i sin slut diskussion att man reserverar medel för kommande underhåll.
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstre...77_20387_1.pdf
Intressant läsning om man orkar plöja igenom 62 sidor
Tack för länken. Jag har sparat uppsatsen på min hårddisk.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 09:40
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Underhållsfonden är på 1.900.000 omsättningstillgångarna är på 1.500.000.
Det innebär ju att det fattas 400.000:- i fonden. Alltså kapital som skall finnas avsatta för det framtida underhållet.
Frågan lyder vad kan det beror på ?

I Riksbyggens utbildningsmaterial Ekonomi i Bostadrättsföreningen står följande att läsa .Det är viktigt att det till underhållsfonden avsatta medlen också finns i form av likvida medel på tillgångssidan.
Det låter ju lite oroväckande.
Det kan bero på flera olika orsaker. Allt från bedrägeri till kreativ bokföring.

Som sagts i tråden finns olika synsätt. RBs och mer bokföringsteknisk. Båda anses vara på rätt sida lagen. I alla fall under de goda tider som har rått under de senaste tio åren.

Förmodligen är det inte bedrägeri det beror på i er förening. Utan kreativ bokföring á la det Lellky talar om. Det är metoden som blivit den ekonomer förespråkar.

Frågan är egentligen, vill man ha både hängslen och livrem eller har man en storlek på kostymen som gör att man klarar sig utan båda?
I goda tider är det enklare att ha en form som spänner ut midjan så byxorna sitter uppe (de kan ju spräckas också) men ifall intaget blir för lågt under en tid så står man med byxorna nere.

Utan likvida medel är man helt i bankernas händer. Man utarmar också föreningens kapital. En risk är att man överför kapital från framtida ägare till nuvarande på detta viset.

Enligt min mening är det bättre att stämman tar beslut på att använda underhållsfonden så ofta det går. De som erhåller förbättringarna skall vara de som betalar för dem.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 13:27
Yotta-medlem

Standard

Utan att vara riktigt insatt i frågan, har jag förstått att de större organisationerna har medlemsföreningars pengar i "insatsfonder" som kvarstår där till låg ränta. Sedan lånar föreningarna av banken till renoveringar, i alla fall. Jag har aldrig förstått meningen med detta. Men det kanske det finns någon här som kan förklara? Men det är kanske också enbart "bokföringstekniska" medel?
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 22:23
Mega medlem

Standard Underhållsfond

Jo anläggningstillgångarna är på runt 6 miljoner.
Det ända jag kan få differensen till är att vi har använt pengarna till drift i stället för underhåll. Har jag helt fel ?

Underhållet är lite eftersatt i föreningen så det är mer än gissning

Låg ränta ja .Blir mest lite fundersam då det inte står under finansinspektionens tillsyn
utan endast som registrerade. Så då gäller väl inte bankgarantin
http://www.fi.se/Templates/InstitutS...ggen&mode=wide
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 16:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det ända jag kan få differensen till är att vi har använt pengarna till drift i stället för underhåll. Har jag helt fel ?

Låg ränta ja .Blir mest lite fundersam då det inte står under finansinspektionens tillsyn
"anläggningstillgångarna"?
Menar du fastigheten med kapital? Eller det ni har på konto hos HSB eller RB?

Pengarna kan mycket väl använts till drift. Men då behöver man se på några årsredovisningar i rad för att se det. Det är annars inte ovanligt att man gjort på det viset de senaste åren. Detta kan även gälla avskrivningarna. Kolla föreningens ackumulerade avskrivningar. Antingen skall de finnas som likvida medel eller som amorteringar på lånen. Det är vanligt att man betraktar dessa som en bokföringsteknisk historia. Använder dem till driften fast man bokför dem i årsredovisningen med tanken att dessa medel får framtida BRH låna upp när de behöver dem. Detta är ett sätt att ackumulera skulder framför sig till framtida BRH. Somliga konton regleras av olika regler. Det är inte alla som vet. På det viset kan man sakta men säkert slakta sin förening tills banken tar över den.

Lite osäker på bankgarantin men tror inte den gäller företag utan privatpersoner. I vilket fall handlar det endast om 4 - 500.000 om jag minns rätt. Och står det inte att bankgarantin gäller där ni har era pengar, så finns det ingen. Den informationen skulle inte undanhållas.
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 22:49
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:

65 lägenheter och anläggningstillgångar 6 millioner. Låter som ett äldre hus som har skrivits av under en tid.

Man skulle behöva taxeringsvärdet och alla siffrorna på summanivå i din balansräkning för att kunna gissa vad som diffar för dig. Det är inte så många poster.

Det behöver inte vara så att medel har förbrukats till drift. Man kan ha löst lån, eller så har man inte täckt upp med avgifter för reserveringarna. Det kan finnas andra anledningar också. Din fråga från början var om du behövde vara orolig.

Kul läsning, uppsatsen du länkade till.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsfond i brf eller komponentavskrivning - ÅRL kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 22 2011-03-15 22:11
Lösa upp bundet eget kapital i brf clabbe Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2011-03-08 23:42
Underhållsfond i bokföringen, hur bokförs detta i brf? peranders Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2010-03-30 10:00
Betänkande 2008/09:SkU23 Allmänna motioner om beskattning av företag, kapital och fas Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-17 18:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare