Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 15:12
Matroy Matroy är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2019
Fråga Säga upp nyproducerad bostadsrätt

Hej!

Jag ska säga upp en nyproduktion bostadsrätt som jag inte längre vill ha. Den skulle börja byggas för 6 månader sedan och jag har ej tålamod att vänta längre därav byggtiden är 2 år och det verkar ej kunna bestämma sig på långa vägar.

Jag vet att det finns en chans att få tillbaka fulla beloppet som man betalat som ingångsbetalning(?).
Ska skriva ett mail till byggmästaren att jag vill hoppa av detta projekt men jag vet inte hur jag ska skriva för att lyckas övertyga dom på ett bra och rättvist sätt som ökar mina chanser att få tillbaka 100% av beloppet som jag betalat istället för 75%.

Jag kommer skriva detta mail & göra mitt bästa i vilket fall.
Jag känner ingen som är duktig på att skriva därför vänder jag mig till forum som jag tror har kompetent folk.

Vilka punkter ska man ha med?
Vad ska man tänka extra på?
Vad ska man INTE skriva?

Jättetacksam om någon kunde ta sig tid och hjälpa mig!
Tack så jättemycket på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Mattias.
Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 16:03
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Avtalet säger allt!

Vad säger avtalet, vad är det för avtal du har signerat so far. Det är en avtalsmässig fråga; alltså det är avtalsmässigt vad du skall skriva. Det bör med den förseningen som du beskriver inte vara några problem alls. Förvisso har det prejudikat som finns inte vunnit laga kraft, men det finns risk, vilket bör vara god anledning för dem att genomföra det hela.

Spontant skulle jag bara skriva som du säger:

====
Hej

Jag vill hoppa av avtalet då ni är 6 månader försenade, och ha tillbaka mina pengar. Kan ni sätta in dem på mitt konto XXX, eller behöver jag skriva på något.

Mvh
====
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyproducerad bostadsrätt, sänkt tak i lägenheten, ersättning? Jan Bostadsrättsforum 2 2013-11-06 19:38
Vad får man säga och vad får man inte säga på Stämman ? Minkowski Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2013-10-23 16:17
Klausul vid köp av nyproducerad bostadsrätt Jan Bostadsrättsforum 3 2013-08-11 17:41
Nyproducerad bostadsrätt Putteman Bostadsrättsforum 7 2013-05-12 22:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare