|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag håller med om att en enskild medlem i en förening kan råka illa ut och få en "styrelse den inte förtjänar". Men inte kollektivet som sådant. För om en majoritet av medlemmarna är missnöjda, så har de också makten att förändra. Om det nu inte sker, för att enskilda individer inte tar sitt ansvar som delägare, ja då har de sig själva att skylla. Det är detta som är kärnan i alla demokratiska system. För att fungera för kollektivet (och de allra flesta individer) så behöver en majoritet av alla enskilda individer ta sitt ansvar. Backar du från dina skyldigheter - ja då förlorar du i trovärdighet och dina argument tenderar att falla rätt platt. Och nej, en ensam medlem kan inte sätta sig i en styrelse mot medlemmarnas vilja. Inte ens i den minsta föreningen (tre medlemmar) kan en ensam idiot ta makten. Varje ledamot behöver en majoritet av medlemmarna bakom sig. TS har ju öppet erkänt att hen inte vill ta ansvar för sin förening, men verkar orka att lägga en herrans massa tid och kraft på at tjafsa om en fönsterkarm. Det är just ett sådant beteende som bara förstör för våra föreningar - inget vettigt blir gjort för inga vettiga vill sitta i en styrelse där sådana konflikter finns. Så beteendet är kontraproduktivt. Och detta alldeles oavsett om TS har rätt i sakfrågan eller ej. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://hotpot.se/php/vb/showpost.php...2&postcount=12 http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...vervikt&page=2 |
|
||||
|
||||
![]() Tack "Mirre11!
Jag orkar tyvärr inte skriva om allt som styrelsen gjort mig under 6 år. Det är många händelser av utstuderad mobbning. Mobbning ligger under brottsbalken men är mycket svårt att bevisa. Troligen måste den drabbade först ha begått självmord för att en åklagare ska ta upp fallet. Som melodin säger "om jag hade pengar...) och hade jag råd att förlora en rättegång så skulle jag stämma styrelsen för mobbning. tveklöst. Till sist "Harald" sluta upp med dina pekpinnar i det här forumet, det verkar som om du trivs med att piska upp en stämning och komma med ovidkommande kommentarer. De som ställer sina frågor i forumet vill bli hjälpta, inte stjälpta. Mirres länkar talar för sig självt och är tacksam för den hjälpen.. MVH Christer Andersson
|
||||
|
||||
![]() "Harald": TS har ju öppet erkänt att hen inte vill ta ansvar för sin förening, men verkar orka att lägga en herrans massa tid och kraft på at tjafsa om en fönsterkarm. Det är just ett sådant beteende som bara förstör för våra föreningar - inget vettigt blir gjort för inga vettiga vill sitta i en styrelse där sådana konflikter finns. Så beteendet är kontraproduktivt. (motsatsen är produktiv för den som inte vet, håll dig till allmänsvenska)
Och detta alldeles oavsett om TS har rätt i sakfrågan eller ej. Det här är dig Harald i ett nötskal. Du fårstår inte ens min andemening med denna tråd nämligen, nämligen de lagar för både boende och styrelser som gäller vare sig man vill eller inte, att rätta sig efter. Så det handlar inte om att: "orka att lägga en herrans massa tid och kraft på att tjafsa om en fönsterkarm". Till sist, jag vill nu inte ha ett långt utlägg från Harald, läs tråden 5 ggr i rad så kanske du förstår andemeningen i min tråd, det handlar om en styrelse och entreprenör som undertecknar ett avtal som ingen av dem varken begriper eller förstår, men är tvungna att följa regelverket till punkt och pricka pga att ABT06 ställer stora krav på båda parter. Styrelsen skulle istället be om hjälp av en projektledare. MVH Christer igen.
|
|||
|
|||
![]() Men snälla Christer, din metod har ju inte hjälpt! Du har ju hållit på i sex år och det är fortfarande inte löst!
Nä, det är för mig rätt tydligt att du behöver konflikten mer än du behöver ett nytt fönster. För ett fönster - det hade du fixat på en piss kvart om satt i styrelsen i föreningen. För övrigt tycker jag att mitt inlägg var förbannat bra, och på era reaktioner ( du och mirre) som de troll och konflikthungriga personer ni är, ser alla som läser detta att jag slog huvudet rätt på den spiken! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/vrakn...for-sjalvmord/ Jag förstår din frustration i allt övrigt ChrisGoesRock, lagstiftning inom brf är tandlös. Det förekommer mycket maktmissbruk och maktövergrepp inom brf och sådant får aldrig viftas bort eller tysnas ner. Om vi följer de som avsiktligen gör fel för att undvika en konflikt så utgör det en samhällsfara, demokratin försvinner och våra mänskliga rättigheter likaså. Jag föreslår att du och Mirre 11 inte bemöter Haralds inlägg, det tar bara upp onödigt utrymme. Mycket mobbing inom brf, den som nekar, den vet nog innerst inne att den ljuger. Mobbing på arbetsplats http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=23023 Diskriminering i förening http://www.dagensjuridik.se/2011/10/...diskriminering |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hej Christer Har följt din tråd med intresse . . . har själv varit utsatt på ett sätt som saknar motstycke . . . Styrelseledamöter sägs vara demokratiskt "förtroendevalda". Det berättigar inte för den skull att trakassera och göra livet till ett helvete mot en kritisk granskande innehavare med sunt förnuft. Tyvärr "slösas" sådana värdefulla personer bort i förtryckarföreningar. Styrelser i förtryckarföreningar räds nämligen för medlemmar som är pålästa som du tycks vara och upplever det som ett hot. Förstår och befarar att det finns mycket, mycket mer i din historia. Har trakasserierna väl kommit igång kommer de troligtvis heller aldrig att minska i intensitet utan istället tillta. Det har visat sig att det t o m kan gå att fabricera en förverkandegrund för att möjliggöra en stämning med yrkande om avhysning. Den enskilde riskerar att stå för föreningens rättegångskostnader eftersom denne får räkna med att förlora . . . /Mumien |
|
||||
|
||||
![]() "Mumien"
Jag har blivit stämd inför tingsrätten för ett par år sedan. De gjorde säkerligen 6-8 mer eller mindre påhittade polisanmälningar, som samtliga lades ner. Ingen i styrelsen kom på rättegången, endast deras jurist. Styrelsens ordförande var kallad som vittne. Efter några minuter frågade Domaren vad det var för papper han satt och fifflade med. Det var en kom-ihåglapp över de polisanmälningar som styrelsen gjort. Domaren sa till styrelsens ordförande på skarpen; Du är vittne under ed, ta bort lappen omedelbart. Därefter så mindes inte vittnet så mycket då risken var överhängande att blanda ihop polisanmälningarna. Jag vann i rättegången, och domaren sa när domslutet kom; Det ska mycket till för att ta ifrån en boende sin lägenhet, oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt eftersom det är där den boende oftast känner sin trygghet. Så du har rätt "Mumien", som du säger, det finns mycket mer att berätta. Även ett tack till "Karmenella" för ditt inlägg. Under de senaste åren har det bildats hundratals föreningar, och du och jag "Mumien" är nog långt ifrån ensamma om dessa styrelsemedlemmar som inte ens har vett att gå på de kurser som anordnas för styrelsemedlemmar. Så borde det stå i allas stadgar att göra. Sen är det som du säger, kan en boende mer om en viktig sak än styrelsen så kan det bli inkörsporten till ett långt lidande och förtryck, tyvärr. Om det även är en styrelse som hos mig så erkänner de ALDRIG att de har fel. De försöker istället göra livet till ett helvete för den boende. Så till alla som läsr min tråd: Har du liknande historier om inkompetenta styrelsemedlemmar som gjort dig illa, skriv din historia. MVH Christer
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Hej Thomas och alla andra.
Jag tror att exempelvis vår styrelse sitter kvar, och har nu suttit i 6 år på grund av att våra boende i vår förening "inte har tid". Samtidigt så har våra boende i vår förening inte en aning vad som sker i bakgrunden pga. "styrelsens sekretess". I mitt fall så har det ändå läckt ut en del pga. att vi nu är inne på det 6:e året. Jag är inte helt ensam över styrelsens behandling av boende i föreningen, men tyvärr så backar de över sin fråga när styrelsen sätter igång sin "härskar-teknik". Jag själv har medhåll från ett antal boende i föreningen, men deras svar är enstämmigt: "Jag vill inte lägga mig i". De är rädda för att bli behandlade som jag själv, så de vågar inte. Boende i föreningen undrar över om varför de aldrig ser någon i styrelsen på gården, de smyger in i portarna från baksidan och har gjort så i flera år. Om vi mejlar till vår styrelse så kommer detta automatsvar: Hej! Tack för ditt mail till styrelsen för brf XXXXXXXX Alla mail blir lästa men svarstiden är ibland lång då många mail hanteras tidigast på kommande styrelsemöte. Ambitionen är alltid att ge ett svar, men i perioder av hög arbetsbelastning kan det förekomma att vissa mail behöver prioriteras bort. Svar på många frågor finns på hemsidan: http://www.XXXXXX.se Felanmälning ska ske till XXXX. Frågor om avgifter/fakturor/pantsättning ställs till XXX. Kontaktuppgifter finns på hemsidan. Tack för ditt tålamod. Med vänlig hälsning Styrelsen Det måste kännas olustigt att som nyinflyttad och har frågor, att få detta svar. Om vi trots allt råkar stöta på en styrelsemedlem och undrar/vill fråga om något, så hänvisar de till att skicka ett email, som de kanske inte svarar på. Jag hittar inte på det jag skrivit här ovan, det är ren fakta. Hur otroligt det än ser ut. MVH Christer Andersson PS. i detta delforum så kan man varna för dåliga entreprenörer så jag varnar för: "Stockholm Södra Bygg AB". Till grund ligger mina tidigare inlägg över en okunnig entreprenör.
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vad göra när styrelsen inte vill ta sitt underhållsansvar? | Vilse i skogen | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2016-08-20 23:29 |
Styrelsen lägger ut uppdrag på sig själva | inore | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 3 | 2013-04-14 23:49 |
Vilken lag gäller om föreningen/styrelsen struntar i alla lagar för brf? | Kostamus | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2011-09-06 11:21 |
Kan styrelsen i brf kräva att vi skriver på ekonomiskt ansvar? | Blueeyes | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2010-04-19 14:34 |